Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff ved tyveri, 16 år gammel


me1

Anbefalte innlegg

hei. jeg er 16 år og ble for noen dager siden tatt i å stjele på butikken, og saken ble anmeldt til politiet. jeg har tidligere blitt tatt for hærverk og softgun, men det var før jeg ble 15. det jeg lurer på er hva straffen blir? får jeg prikk på rullebladet? i såfall, hva er reglene for å slippe inn i usa med prikk på rullebladet? når går prikken bort? må jeg ha en samtale med barnevernet eller politiet? :S

 

det ble en del spørsmål, men ja.. takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ansatt deg nå i alle fall. Om du er ferdig med å oppføre deg som en idiot, og gjør det bra på skolen, får mastergraden din, og ikke er borti noe mer krøll, er det greit. Men du kan ikke forsette sånn, for da vil ingen ansette deg. Er du vanekriminell, kan du få problemer med å komme inn i USA.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Akkurat hærverk som du har drevet med er vel noe som taes strengere enn at en 16 åring stjeler en bok. Dette vil jeg tro ender med at dine foreldre evt. blir informert, og du må i avhør, noe straff ser jeg ikke for meg at det blir. Men nå vet jeg ikke hva politiet har på deg fra før av, det vil jo avgjøre en del.

 

Uansett så bør du ikke ta for gitt det du får høre på et diskusjonsforum, enhver sak er forskjellig, så vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Vet spesielt sikkerhetsbransjen(sette opp alarmer etc) liker å se rullebladet hvis du skal ansettes.

Flere andre bedrifter bruker også rullebladet for å finne gullkornet i sandhaugen =)

 

Men så lenge du slutter nå så trur jeg det går greit for både jobb og usa

Endret av Woltox
Lenke til kommentar

så de får ikke se rullebladet? takk og lov! :w00t:

De får ikke se det med mindre du selv skriver under på det, i form av en søknad om politiattest.

 

Vet spesielt sikkerhetsbransjen(sette opp alarmer etc) liker å se rullebladet hvis du skal ansettes.

Jupp, er det jeg jobber som og her kreves det plettfri vandel, utvidet politiattest som fornyes hvert år automatisk, mao. ikke bare ved ansettelse. Nulltoleranse for nesten alt mulig :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ansatt deg nå i alle fall. Om du er ferdig med å oppføre deg som en idiot, og gjør det bra på skolen, får mastergraden din, og ikke er borti noe mer krøll, er det greit. Men du kan ikke forsette sånn, for da vil ingen ansette deg. Er du vanekriminell, kan du få problemer med å komme inn i USA.

 

HAha, for mastergrad er jo oppskriften på suksess.

Lenke til kommentar

Du bør ikke bekymre deg for straffen, for den kommer som en følge av hva du gjorde.

 

Du bør heller fokusere på HVORFOR du ikke evner å la andres ting være i fred. Evt. oppsøke hjelp.

Når du blir tatt for hærverk, og ett år senere for tyveri er det oppi toppen det mangler noe.

Du har tydeligvis ikke lært fra da du ble tatt for hærverk.

 

Skjerp deg i stedet for å tenke på straffen, den er selvforskyldt! Du kan også begynne å tenke på hvordan du ønsker at samfunnet skal være mot deg, og ikke oppføre deg som en kuk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I know. Kone, to barn, fin bil, hund, stort hus og hvitt gjerde, samt lån på fem mill. Høres ikke mye ut som suksess for meg.

 

Hva som er suksess er vel ganske individuelt.

For noen er suksess mye penger

For andre er suksess helt andre ting enn penger

For noen er sukess å være blakk, men oppleve å bli rusfri

For noen er suksess å kunne snakke igjen, eller å gå igjen.

 

Er man oppegående, frisk og rask så høres kone, barn, hund, stort hus med hvitt gjerde og lån på fem mill ganske suksessfult ut. Og enda mer suksessfult om en ikke er oppgående, frisk og rask.

 

Hva du mener er suksess er vel lite relevant for denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere andre bedrifter bruker også rullebladet for å finne gullkornet i sandhaugen =)

 

Vel, det er kun i ytterst få yrker arbeidsgiver har rett til å få utlevert rullebladet. Bl.a. om du skal jobbe i barnehage får de ikke se hele rullebladet, men kun ting som har med vold og seksuelle forbrytelser å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...