Gå til innhold

Vil lage piratjeger-organisasjon i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis politiet kommer på døra og skal se på PCen min, finner 4 TB filmer, TV serier og spill som enhver dum ape ved første øyekast kan se er lastet ned - kan han ta meg så lenge ingen torrents ligger i klienten og seeder? Med andre ord; fildeling er ulovlig, men er det ulovlig å ha ulovlig kopiert materiale liggende?

 

Og er det kun upload som er ulovlig, eller også download? Og igjen; uten torrents i ett aktivt p2p-program - kan de ta meg for å kun ha xTB materiale liggende på harddisken?

 

Ellers ler jeg i trynet på hele gjengen her. For det første kommer de aldri til å klare å håndheve denne loven, for den andre kommer "alle" til å begynne å bruke VPN i større grad, og for det tredje burde Breivik besøkt stortinget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med andre ord; fildeling er ulovlig, men er det ulovlig å ha ulovlig kopiert materiale liggende?

Vil tro det, så lengde man ikke kan vise til at man har fått kopiert det fra en venn eller familie medlem som har det far en lovlig kilde.

 

Og er det kun upload som er ulovlig, eller også download?

Begge deler er ulovlig. Tidligere var bare upload ulovlig, men det ble endret for noen år siden til å omfatte download også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Vil tro det, så lengde man ikke kan vise til at man har fått kopiert det fra en venn eller familie medlem som har det far en lovlig kilde.

 

Så med andre ord er man skyldig inntil det motsatte er bevist?

 

Dette strider i så tilfelle med menneskerettighetene: http://no.humanright...ven-guilty.html

 

1. Enhver som er anklaget for en straffbar handling har rett til å bli ansett som uskyldig til det er bevist ved offentlig domstolsbehandling, hvor han har hatt alle de garantier som er nødvendig for hans forsvar, at han er skyldig etter loven.

2. Ingen må dømmes for en handling eller unnlatelse som i henhold til nasjonal lov eller folkeretten ikke var straffbar på den tid da den ble begått. Heller ikke skal det kunne idømmes strengere straff enn den som det var hjemmel for på den tid da den straffbare handling ble begått.

 

 

Så når advokatfirmaer sender ut giroer til enkeltpersoner, noe som dessverre har vært praksis i USA, uten videre så bryter de nettopp med disse rettighetene.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Nå som de private kjøterne snart skal slippes løs på befolkningen i sitt korsfarer-slakter-mission, blir det nok DU som må bevise DIN USKYLD. DLD går også ut på det samme - alle som befant seg i nærheten av noe kriminelt er mistenkte eller skyldige inntil det motsatte er bevist.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Internett har endret hvordan vi deler kunnskap og kultur og som en konsekvens av dette ønsker Piratpartiet å legalisere all ikke-kommersiell fildeling slik at vi får et lovverk tilpasset samfunnets behov i dette århundre.

 

Piratpartiet vil at ytringsfrihet skal trumfe opphavsrett.

 

De gamle partiene setter kursen full fart bakover med en privatisering av politietterforskningen på våre IP-adresser. Opphavsrettsindustriens fete katter kan nå opptre på nettet som fildelingspitbuller og du er offeret. Fra Finland ser vi hvordan vi får det når opphavsrett går foran ytringsfrihet: http://www.hardware.no/artikler/9-aring-fikk-ole-brumm-maskinen-sin-beslaglagt/114701

 

Din mest effektive protest nå er å bli medlem i Piratpartiet, her: http://piratpartiet.no/bli-en-pirat/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er bare å bruke VPN, problem solved. Er man lat kan man drite i VPN, leeche om faen, aldri ha noen torrents liggende og si man har rippet det selv av kjøpte fysiske eksemplarer man har kastet for å spare plass. Lykke til med å bevise noe annet.

 

Eller, så kan tjenester som Netflix begynne å tilby mer innhold og tilby dette "ikke tre år etter premiere i statene" så er det ingen som har noen grunn til å laste ned noe som helst. Fjern de horrible regionale sperrene og gi faen i å vent måneder og år etter premiere før innhold blir tilgjengelig - problem solved.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opphavsrettsbransjen har demonstrert meget tydelig hvordan de opererer i andre land når de får muligheten. Endringen av Åndsverksloven er en skandale og viser bare hvor i utakt kulturministeren er med folket og tiden.

 

Anbefaler disse korte dokumentarene (Everything is a remix) dersom du ikke er overbevist om at dagens lovverk fungerer mot sin hensikt:

http://www.everythingisaremix.info/watch-the-series/

 

Piratpartiet har skjønt det! De vil endre hvordan vi behandler åndsverk på internett. Ikke klusse med det gamle. (Venstre har også skjønt det, men har fokuset på helt andre saker).

 

Stem annerledes i år folkens! Ikke stem på de som ønsker å straffeforfølge en hel generasjon.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Får begynne å abonnere på VPN igjen.

Så skal jeg slutte å kjøpe DVD, CD.

 

Regner med at de på stortinget laster ned. Samme med de som er ansatt i disse private overvåkning firmaene.

Kommer vel ikke til å ta lang tid før det blir lekket ut til media.

Sikkert noen som kommer til å overvåke, Piratjegerne også. Så kan de se hvor morsomt det er. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får begynne å abonnere på VPN igjen.

Så skal jeg slutte å kjøpe DVD, CD.

 

Regner med at de på stortinget laster ned. Samme med de som er ansatt i disse private overvåkning firmaene.

Kommer vel ikke til å ta lang tid før det blir lekket ut til media.

Sikkert noen som kommer til å overvåke, Piratjegerne også. Så kan de se hvor morsomt det er. :D

 

Nja, vil tro de fleste er smartere enn som så. Det er ikke vanskelig å unngå å laste ned akkurat.

Selv bestemte jeg meg for lengst om at jeg ikke laster ned ulovlig. Enten kjøper jeg, får via strømmetjenester eller så kan jeg klare meg foruten.

Men her er politikere og bransjen på villstrå.

Så jeg vurderer å sette opp tjenester slik at andre kan gå igjennom meg for fildeling. Så skal de ha lykke til med å finne noe ulovlig programvare hjemme hos meg.

 

 

Edit: Argh! Nå har jeg begynt å si strømming! Guberre.

Endret av CWH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nja, vil tro de fleste er smartere enn som så. Det er ikke vanskelig å unngå å laste ned akkurat.

Selv bestemte jeg meg for lengst om at jeg ikke laster ned ulovlig. Enten kjøper jeg, får via strømmetjenester eller så kan jeg klare meg foruten.

Men her er politikere og bransjen på villstrå.

Så jeg vurderer å sette opp tjenester slik at andre kan gå igjennom meg for fildeling. Så skal de ha lykke til med å finne noe ulovlig programvare hjemme hos meg.

 

 

Edit: Argh! Nå har jeg begynt å si strømming! Guberre.

 

 

Jeg gjorde det samme. Men jeg hadde problemer med at feks netflix ikke fornyet seg. Det var bare gamle serier. Jeg ser ikke vitsen med at serier og filmer kommer ut på forskjellige datoer. Da har de fått det på seg selvforsynt. Om alt hadde kommet til lik tid og ikke 3 mnd senere i enkelte land hadde folk brukt streaming mye mer. Kino osv hadde vert mer populært. Media bransjen og politikerne pisser i motvind.

Politikerne må skjønne at verden forandrer seg. Lover og regler må følge etter. Ikke stå i veien for at Verden skal utvikle seg. Nå begynner de som er oppvokst med data å få stemmerett. Dette er ikke veien å gå for dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så med andre ord er man skyldig inntil det motsatte er bevist?

Er man ikke uskyldig frem til de kan bevise at man IKKE har fått det fra en lovlig kilde?

 

Først så må dere lese sammenhengen:

Hvis politiet kommer på døra og skal se på PCen min, finner 4 TB filmer, TV serier og spill som enhver dum ape ved første øyekast kan se er lastet ned ... å ha ulovlig kopiert materiale liggende?

Spørsmålet blir hva som er mest hensiktsmessig for deg i en slik sammenheng hvor bevisene (tilsynelatende) peker i retning skyldig. Vente på at politiet skal finne bevisene for at disse kopiene er lovlig tilegnet. Eller hjelpe dem på vei ved å vise at de er tilegnet fra en lovlig kilde, hvis dette er mulig/tilfellet. Forhåpentligvis blir saken raskere avsluttet om du velger det siste, selv om det er politiet/anklager sitt ansvar å komme med bevisene.

 

 

Nye lover har ikke tilbakevirkende kraft. Best at du laster ned det du skal ha nå!

Hjelper lite når det allerede er ulovlig å laste ned ting man ikke har rett til å laste ned. Som nevnt ble dette innført for noen år siden.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

La oss si at en person dukker opp på radaren til piratjegerne og det ender med en politianmeldelse som faktisk følges opp på... da er man ute og sykle.

 

Politiet får en ransakelsesordre, og hvis de følger standard prosedyre så kommer de hjem til deg og beslaglegger alt som kan med en god klype salt kan defineres som datautstyr: PC, nettbrett, medieavspillere, spillkonsoller, cd plater, minnekort....

 

Og så skal de etterforske saken i laang tid før det ender med en henleggelse eller forelegg på noen tusen kroner. I mellomtiden har du vært uten elektronisk utstyr i 6-12 mnd og det er sikkert et helvete med parpirarbeide for å få alt tilbake igjen. Det er faktisk mer urovekkende enn selve pirat-saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...