Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal kjøpe ryddesag. Hvilken? Stihl FS 410?


Anbefalte innlegg

Jeg skal altså kjøpe ryddesag og lurer på hvilken jeg skal kjøpe.

 

Den skal for det meste brukes til høyt gress, men det kan godt være den blir brukt med sagblad også. Det bruker jeg av og til.

 

Jeg har sett på Stihl FS 410. Denne ser egentlig bra ut til mitt bruk, og den ligger i prisklassen jeg har sett for meg: rundt 6000 kroner.

Er det noen som har denne saken selv, og som kan si noe om hvordan den er i bruk? Jeg finner ingen tester av denne på Internett.

 

Jeg har også vurdert Jonsered-produkt, men er usikker. Jeg har Jonsered motorsag, så jeg vet kvaliteten er god, så da blir det mer hvilken modell jeg skal velge.

 

Er det noen som har noen erfaringer/meninger de kan dele med meg? Jeg vil ha en litt kraftig ryddesag, så jeg vil egentlig ikke vurdere FS130 (for eksempel), men vil egentlig heller ikke veldig mye over 6000 kroner. Kan kanskje strekke meg litt til hvis det er "nødvendig".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes tankvolumet var litt lite på den FS410. Men motorstørrelsen på 45 ccm virker OK. Jeg ville ikke ha hatt noen mindre dersom du skal bruke maskinen mye.

 

Selv har jeg en Husqvarna 343 FR som er samme maskin som Jonsered CC 2145 (som nå er erstattet av CC 2245). Disse har omtrent samme motorstørrelse som den du linker til fra Stihl, men har litt større tankvolum så man kan jobbe litt lenger før man må fylle drivstoff. Jeg er godt fornøyd med min og bruker den mye.

Lenke til kommentar

Jeg synes tankvolumet var litt lite på den FS410. Men motorstørrelsen på 45 ccm virker OK. Jeg ville ikke ha hatt noen mindre dersom du skal bruke maskinen mye.

 

Selv har jeg en Husqvarna 343 FR som er samme maskin som Jonsered CC 2145 (som nå er erstattet av CC 2245). Disse har omtrent samme motorstørrelse som den du linker til fra Stihl, men har litt større tankvolum så man kan jobbe litt lenger før man må fylle drivstoff. Jeg er godt fornøyd med min og bruker den mye.

 

Ja, jeg har sett på Jonsered CC2245, og det er ikke usannsynlig at jeg går for den. Den koster litt over 7000 kroner, men jeg heller mer mot den, faktisk.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Så lenge du går for et av de anerkjente merkene er du ganske trygg, men du burde teste de før du kjøper da selv små kosmetiske forskjeller kan gi store utslag på ergonomien. Selv klarer jeg ikke å bruke noe annet enn Husqvarna uten å enten få vondt i ryggen eller slite meg helt ut. Skal du bruke den i flere timer i strekk, gjerne i skråninger er det helt essensielt at du finner en maskin du kan stille inn akkurat slik du liker det.

 

Jeg husker selvfølgelig ikke hva maskinene jeg bruker heter, og siden den er et år eller to gammel så klarer jeg ikke å kjenne den igjen på Husqvarna sine sider.

 

Jeg "har" (på jobben) to modeller i forskjellig størrelse; den minste (som er omtrent et hakk mindre enn de du vurderer) bruker jeg kun til kantklipping eller om jeg skal gå hele dagen i bratte skråninger (over 30 grader). Til det er den super, men den sliter litt med ting som gjeiterams, høymole, bringebær, kjempebjørnekjeks osv da den ikke får opp turtallet skikkelig om en går for gul eller lilla (husker ikke mm) tråd, oransje er perfekt, men litt tynn for den typen jobb.

 

Den litt større modellen bruker jeg med gul tråd, og den tar det meste, selv om bringebær kan spise litt vel mye tråd. Denne er heller ikke noe problem å bruke 7,5 timer hver dag, også i skråninger, men den er selvfølgelig litt tyngre. Skulle jeg kun hatt én maskin ville det blitt denne. Om det er ønskelig kan jeg finne ut modellnavn på jobb i morgen.

 

Sagblad bruker jeg veldig lite, da jeg syns det er noe drit. I tilfellene tråd ikke er godt nok går jeg heller for hekkesaks, motorsag eller Aebi HC55 med knuser.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den litt større modellen bruker jeg med gul tråd, og den tar det meste, selv om bringebær kan spise litt vel mye tråd. Denne er heller ikke noe problem å bruke 7,5 timer hver dag, også i skråninger, men den er selvfølgelig litt tyngre. Skulle jeg kun hatt én maskin ville det blitt denne. Om det er ønskelig kan jeg finne ut modellnavn på jobb i morgen.

 

Sagblad bruker jeg veldig lite, da jeg syns det er noe drit. I tilfellene tråd ikke er godt nok går jeg heller for hekkesaks, motorsag eller Aebi HC55 med knuser.

 

Takk for godt svar, Phileas.

 

Ja, sjekk gjerne hvilken modell det er, og hvor mange kubikk den er på. Er det standard at det er fargekoder på trådene? Jeg var i så fall ikke klar over dette, men har brukt en Jonsered med gul tråd.

 

Jeg er litt enig i forhold til det du skriver om sagblad. Jeg foretrekker faktisk også motorsaga her. Skal ryddesaga være god til dette, bør den vel ha kortere rør enn en kombi-sag. Men likevel vil jeg ha en kraftig sag som ikke kneler når jeg skal dose gjennom en skog av tykt gress, høymuggel og det som verre er.

 

Har forresten en Aebi AM53 to-hjulstraktor (1956-modell) med klipper, henger og en del utstyr. Den bruker jeg MYE om sommeren. En genial sak etter min bestefar som drev gård i "gamle dager".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om disse fargekodene er standard på tvers av merkene. Fargene jeg refererte til gjelder i hvert fall Husqvarna.

 

Jeg sjekket på jobben i dag hvilke modeller jeg bruker, og det viste seg at det var litt forskjellige modeller (jeg trodde egentlig det bare var forskjellig årsmodell). Uansett, min mest brukte maskin er en 335FR (nyeste heter 336FR), men jeg hadde også en 345FR (men med samme håndtak/bøyle og feste som på 335FR). I tillegg hadde jeg en 327RDx (også den med håndtak og feste fra 335FR), denne er grei i de verste skråningene og som kantklipper, men litt for svak til å være en allroundmaskin.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du skal bruke maskinen, men om jeg skulle hatt en til privat bruk tror jeg 345FR hadde blitt litt overkill. 336FR burde holde for de aller fleste...i tillegg veier den 1,5 kg mindre og koster nesten bare halvparten.

 

...men ikke glem hva jeg sa om ergonomi; etter min mening er det absolutt det viktigste, og det er også derfor jeg har skiftet til den type håndtak og bøyle jeg liker. Nå er jeg temmelig liten og spinkel, så mulig du finner andre maskiner mer passende for deg.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye du skal bruke maskinen, men om jeg skulle hatt en til privat bruk tror jeg 345FR hadde blitt litt overkill. 336FR burde holde for de aller fleste...i tillegg veier den 1,5 kg mindre og koster nesten bare halvparten.

 

Ja, men jeg synes tankvolumet var litt lite. 0,6 liter på 336FR, mens det er 0,9 liter på 345FR. Det har en del å si, mener jeg. Jo lenger man kan jobbe uten avbrekk, jo bedre. Vet du hvor lenge du kjører på 0,6 liter på 336FR?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...