Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på C02 ved EU kontroll - ellers fungerer bilen flott


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig hatt EU kontroll og blant feilene som må utbedres er avgass verdiene.

Bilen det er snakk om er en Audi 100 2.0E 116HK. Bilen fungerer ellers utmerket uten noen problemer. Jeg kjører 10 mil hver dag og forbruket ligger på ca 1l/mil.

 

Bilmekaniker som så på bilen var ikke sikker på hva som kunne være galt, men jeg holder en en tråd på at katalysatoren eller lamda sonden (sondene?) kan være defekt.

 

Har forsøkt å lest meg opp, og slik jeg har forstått det så vil bilen ha høyt forbruk, mye C02, ujevn tomgang og/eller fuske og gå dårlig. Stemmer ikke det?

 

 

Hvor ligger den sannsynlige "synderen"?

 

 

mvh Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har nylig hatt EU kontroll og blant feilene som må utbedres er avgass verdiene.

Bilen det er snakk om er en Audi 100 2.0E 116HK. Bilen fungerer ellers utmerket uten noen problemer. Jeg kjører 10 mil hver dag og forbruket ligger på ca 1l/mil.

 

Bilmekaniker som så på bilen var ikke sikker på hva som kunne være galt, men jeg holder en en tråd på at katalysatoren eller lamda sonden (sondene?) kan være defekt.

 

Har forsøkt å lest meg opp, og slik jeg har forstått det så vil bilen ha høyt forbruk, mye C02, ujevn tomgang og/eller fuske og gå dårlig. Stemmer ikke det?

 

 

Hvor ligger den sannsynlige "synderen"?

 

 

mvh Marius

Ettersom det er bil nyere en 1989 så høres 1 liter på mila mye ut og spesielt for en 2 liters Audi 100 med innsprøytning og som kjøres langt.

Minner litt om mine laureller der den ene var fra 1979 med 2 liters rekkeseks og forgasser og den andre fra 88 med innsprøytning og automatkasse.

Brukte mere på hard kjøring men mindre på pen langkjøring.

Lambdaen kan du få sjekka på verksted og det samme gjelder katalysatoren.

Ta ikke for god fisk at motoren vil gå rart eller fuske om lambdaen er gåen, den går bare over til faste verdier for motorstyringen istedenfor å regulere for lambdaen.

Lenke til kommentar

Vil tro du har en feil som må/bør fikses på den, og jeg har ikke noe smart å komme med her, annet enn at jeg også synes 10l/100KM høres noe høyt ut. Selvsagt alt atter type kjøring, men i og med at du snakker om 100KM daglig så kjører du vel neppe med gassen i bånn hele veien? :green: Hvordan er temperaturen på motoren forresten? Får du rimelig kvikt opp temp til noenlunde midten på måleren?

Både jeg og flere andre har hatt suksess med å kjøre en sjokkdose med TriPak bensinbooster på tanken. Dette stoffet får du på bla.a. Jula. Fabelaktig stoff til å dempe utslippsverdier/forbruk, spesielt på litt slitne maskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro du har en feil som må/bør fikses på den, og jeg har ikke noe smart å komme med her, annet enn at jeg også synes 10l/100KM høres noe høyt ut. Selvsagt alt atter type kjøring, men i og med at du snakker om 100KM daglig så kjører du vel neppe med gassen i bånn hele veien? :green: Hvordan er temperaturen på motoren forresten? Får du rimelig kvikt opp temp til noenlunde midten på måleren?

Både jeg og flere andre har hatt suksess med å kjøre en sjokkdose med TriPak bensinbooster på tanken. Dette stoffet får du på bla.a. Jula. Fabelaktig stoff til å dempe utslippsverdier/forbruk, spesielt på litt slitne maskiner.

Sjokkdose vil det da si hele flasken på en tank? :p

Lenke til kommentar

Sjokkdose vil det da si hele flasken på en tank? :p

Vel, en hel flaske er for 650 liter drivstoff (...), men såvidt jeg kjenner dette stoffet er det intet i veien for å kjøre så mye på. På en normal motor, og med vedlikeholdsdose, er den anbefalte doseringen tilstrekkelig. Men halve flasken burde være mer enn nok til å gjøre jobben, så sant det ikke er andre betydelige feil på maskinen. Fyll på, kjør en god tur, gjerne på litt turtall for å få god lunk og "blåse ut", og så ta en ny måling. Om ikke dette hjelper så vet du iallfall at det er en feil som må fikses, på maskinen et sted.
Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen :wee:

 

Om det er av interesse så har jeg en pdf med resultatet fra EU kontrollen så kan dere jo se selvLink.

Jeg vet dessverre ikke hva slags innsprøytning motoren har, men jeg regner med at den er elektronisk(?). Jeg kjørte ca 2,5mil før jeg ankom verksted hvor EU kontroll ble tatt rett etter. Dette så jeg da bilen ble startet når jeg gikk fra stedet. Men takk for tips om TriPak! :D

Det skal uansett kjøpes inn til neste kontroll!

 

Min far er relativt fingernem så vi lurer på om vi ikke skal sjekke ihvertfall om lamda og/eller katalysator selv ettersom dette er de dyreste delene. Hva skal vi se etter i katalysatoren? Det er vel en "passiv" del, så skal det ikke litt til før noe sånt ryker? Hvor sitter lamda sonden? Er det flere enn 1? Har lest at noen har 2. Hvordan kan vi måle om lamda sonden er defekt?

 

Takker så mye for svar folkens!. Setter pris på det! :)

Lenke til kommentar

Akkurat, men kan man da til vanlig, si på en 80 liters tank erstatte 10l av bensinen med 10l E85? På en 90-talls bil? Er jo penger å spare om det ikke ødelegger bilen over tid?

 

http://www.ehow.com/...ns-testing.html

 

Fersk olje og nytt luftfilter, nytt oljefilter også naturligvis. Nye tennplugger evt. om du vet om de har gått langt.

 

Edit: 1l på mila på en Audi 100 høres mye ut når en Audi 80 med samme motor som jeg har hatt brukte 0,7 på blandet kjøring og 0,6 på landeveien. 1l brukte den vel med endel bykjøring og hard akselerasjon.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Et kjent svensk triks er å blande inn E85 i bensinen for å få ned utslippene.

Nå må du slutte å gi råd du selv ikke forstår. Dette hjelper IKKE på lambdaverdien, det du snakker om er et triks for å få ned CO. Dette skjer fordi bioetanol krever fetere blanding, så innblanding av bioetanol gir en kunstig mager blanding. Her indikerer lambdaverdien mager blanding / oksygen i avgassen.

Lenke til kommentar

Nå må du slutte å gi råd du selv ikke forstår.

 

Nå må du slutte å oppføre deg som en bedreviter med mindreverdighetskompleks.

Til tross for dine snart 2.000 innlegg her på diskusjon.no har du fremdeles ikke forstått etiketten.

Mener du at du har noe å bidra med i en tråd finnes det langt mer elegante måter å fremsette ditt bidrag på enn det du gjorde her nå.

Har du vett ber du om unnskyldning,

 

Beklager MarB at jeg låner tråden litt her. Men av og til blir nok nok :hmm::green:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, du er selvfølgelig i din fulle rett til å ha din oppfatning av meg. Siden du tar opp ditt problem med meg i tråden, svarer jeg også her. Jeg gir sakrettede råd og reagerer når noen gir råd som virker MOT hensikten. Jeg er av den oppfatning at når man gir andre råd bør man være sikker på at det råd man gir ikke er villedende. Folk ber om hjelp her fordi de faktisk trenger det, ofte fordi de selv er på gyngende grunn fagmessig. Da bør rådene de får være basert på fakta og faktisk kunnskap, for i alle fall etter MIN mening hviler det et visst moralsk ansvar på rådgiver når han anbefaler helt spesifikke tiltak.

 

Hvorvidt jeg har forstått "etiketten" anser jeg ikke deg kvalifisert til å uttale deg om, ei heller føler jeg meg forpliktet til å følge dine retningslinjer for hvordan råd skal framsettes. Jeg gir etter beste evne konkrete sakrettede råd ut fra min tekniske kompetanse, med fokus på å løse de konkrete problemene omtalt. Det er det jeg har fokus på, ikke å koseprate.

 

Nok spam fra meg her, har du noe mer på hjertet foreslår jeg at du tar det pr pm.

Lenke til kommentar

Neida, generellt sett vil CO2-utslippene ikke endre seg av betydning, de er uansett ikke interessante her. CO vil kunne gå noe ned, det er heller ikke interessant her. Problemet her er høy lambdaverdi, noe som KAN komme av mager blanding, men her tror jeg kanskje det kan dreie seg om en eksoslekkasje som pulser oksygen INN i eksosanlegget. Det vil i såfall kunne gi en unormalt høy lambdaverdi.

Lenke til kommentar

Trodde det var høye CO2 verdier i eksosen som var problemet til TS og at han var nysjerrig på hvor starte feilsøkingen.

Å trikse med "lurium" i drivstoffet for å bestå en EU kontroll løser selvsagt ikke det oprinnelige problemet med høye CO2 verdier men får bilen gjennom kontrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...