Gå til innhold

Mud logger - Spørsmål


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei, Hei!

 

Jeg lurer på å gå Master i kvartærgeologi.

Har hørt det er mulighet for å få jobb som mudlogger, og har lest litt hva det går i.

Men når jeg søker rundt etter mudlogger stillinger, og hva de krever, så finner jeg ikke så veldig mye, og det er mye variert som kommer opp når jeg søker.

 

Derfor lurer jeg på om noen av dere, kjenner noen eller jobber som mudlogger selv, og kan fortelle litt om diverse ting:

Hvilken turnus de jobber, hvilket firma de jobber for, hva mudlogger stillingene heter, hvor de jobber etc.

 

Og er det slik at mudloggere, ofte ikke jobber så mye fast på en plattform som mange andre i offshoreindustrien gjør, men heller reiser over hele verden, og må innfinne seg i ulike type turnuser etc?

Jobber de fleste 2-4 ordning, eller blir det mest 2-2?

Er det i så fall vanskelig å få 2-4 ordning? Har ikke lyst å gå 2-2 da, jobber jeg heller på land.

 

Tusen takk for svar =)

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke de nøyaktige tallene i hode, men det er noe sånn som at man er tilgjengelig i 3 uker, så har man 2 uker fri, altså 3-2. Nå skal det sies at i de 3 ukene man er tilgjengelig, så arbeider man som regel maks 2 uker. Men, man kan altså risikere å bli kalt inn når som helst på kort varsel i de 3 ukene (derfor kan du ikke planlegge noe særlig på fritiden). Grunnen til at det er slik er at man kun trenger mudloggere når det er boring. De blir sendt hjem så snart boringen er ferdig.

 

Det er hovedsaklig oljeserviceselskapene som leverer tjeneste med mudloggere/slamboringsgeologer. Dvs. Schlumberger, Halliburton, Baker Hughes. Som regel er det ikke så viktig hvor du bor når du jobber offshore, men det er en klar fordel å bo i en av byene der helikopterene går fra (Stavanger, Bergen etc.).

 

Mudloggere er som du sier ikke fast på en plattform, de blir sendt der de trengs. Når det er sagt, så kommer du ikke til å være mudlogger særlig lenge. De fleste går videre til nye stillinger innen et år, og der blir det fort 2-4 rotasjon.

Lenke til kommentar

Hei, og tusen takk for svar Brulejus =)

 

Har noen flere spørsmål, nå som vi var så godt igang!

 

Får man mye kursing og slikt når man er utdannet geolog, og før man blir sendt offshore?

Sikkerhetskurs, borekurs, lære seg å se forskjellene på de ulike sedimentene etc? Eller må man punge ut dette selv, før man søker jobb?

Jeg vil jo tro at man i liten grad vil klare å se helt forskjellen for de forskjellige sedimentene og slikt, etter en geologi utdannelse, selv om man lærer det grunnleggende.

 

Hva slags stillinger er det prat om at de går videre til etterhvert, og hva går de ut på?

 

Jobber du innenfor bransjen?

 

Så lurer jeg på om det er fare for at man etterhvert vil slite med å få jobb som mudlogger og de andre stillingene du pratet om?

Hvorfor er det ikke slik at utelandske arbeidere, som kan jobbe billigere enn norske arbeidere tar over hele offshorearbeidet?

 

Mange spørsmål, men supert om dere gidder å ta dere tid til å hjelpe meg =)

Lenke til kommentar

Hei, og tusen takk for svar Brulejus =)

 

Har noen flere spørsmål, nå som vi var så godt igang!

 

Får man mye kursing og slikt når man er utdannet geolog, og før man blir sendt offshore?

Sikkerhetskurs, borekurs, lære seg å se forskjellene på de ulike sedimentene etc? Eller må man punge ut dette selv, før man søker jobb?

Jeg vil jo tro at man i liten grad vil klare å se helt forskjellen for de forskjellige sedimentene og slikt, etter en geologi utdannelse, selv om man lærer det grunnleggende.

 

Hva slags stillinger er det prat om at de går videre til etterhvert, og hva går de ut på?

 

Jobber du innenfor bransjen?

 

Så lurer jeg på om det er fare for at man etterhvert vil slite med å få jobb som mudlogger og de andre stillingene du pratet om?

Hvorfor er det ikke slik at utelandske arbeidere, som kan jobbe billigere enn norske arbeidere tar over hele offshorearbeidet?

 

Mange spørsmål, men supert om dere gidder å ta dere tid til å hjelpe meg =)

 

Er det geolog du vil bli så er geo service ett veldig aktuelt firma for deg. Innen geo service er det forskjellige stillinger. På den riggen jeg jobber på er det geologer som overvåker boreoperasjonen og gir beskjed til borer om de ser noe uvanlig. Har også kontoll på alt av utregninger som volum i borestrengen, volum i annulus, trippehastigheter og mye, mye mer. Innenfor geo service jobber de fleste 2-4. Iallefall der jeg har jobbet. Selv jobber jeg i drillingen med 2-4 rotasjon.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, veldig interessant ;)

Hva er du utdannet? Og jobber du i Geo service? Er det et firma som ligger under Sclumberger? Leita litt på nett men er usikker på hvilke firma det er :)

Jobber folk generelt offshore hele livet, eller forsvinner mesteparten av folk til land igjen?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, veldig interessant ;)

Hva er du utdannet? Og jobber du i Geo service? Er det et firma som ligger under Sclumberger? Leita litt på nett men er usikker på hvilke firma det er :)

Jobber folk generelt offshore hele livet, eller forsvinner mesteparten av folk til land igjen?

Jeg jobber i drillingen i ocean-rig. Det er med andre ord det firmaet som eier riggen. Utdanningen min er ikke rare greiene: VG1 TIP, VG2 Brønnteknikk, Fagbrev bore og vedlikeholds operatør, Teknisk fagskole med fordypning i boring. Da kvalifiserer jeg til jobb som boresjef(selvfølgelig med mange års erfaring).

 

Geo service er under schlumberger. De fleste som først begynner i nordsjøen, og trives har jeg en følelse på jobber der lenge. Det er nokk mye pga. 2-4 turnus og gode lønninger.

Lenke til kommentar

Man hører om folk som tjener så sykt mye når de jobber offshore. Hvem og hvilke stillinger er dette? Er det mye mer stress og press i disse stillingene?

Ikke at jeg har behov for å tjene mer enn 700 000 hvis jeg jobber offshore, men er det stor forskjell på en som har fagbrev, og f.eks en geolog?

Er det stor lønnsøkning ettersom du klatrer i rangstigen, og ettersom du får mer erfaring?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Man hører om folk som tjener så sykt mye når de jobber offshore. Hvem og hvilke stillinger er dette? Er det mye mer stress og press i disse stillingene?

Ikke at jeg har behov for å tjene mer enn 700 000 hvis jeg jobber offshore, men er det stor forskjell på en som har fagbrev, og f.eks en geolog?

Er det stor lønnsøkning ettersom du klatrer i rangstigen, og ettersom du får mer erfaring?

Lønningene variere offshore. De dårligste betalte som jeg vet om er de såkalte ISO fagene. Dette er foreksempel stilas, kafer energy og mange andre.

 

I drillingen er det tariff fra roustabout og opp til assisterende borer. Her kommer lønnen ltt ann på ansinitet. Det er totalt 6 trinn med cirka 15 tusen ekstra i året om jeg ikke husker feil. Utenom grunnlønnen er det tilegg som alle tariff ansatte får, for å nevne noen:

71kr i nattillegg.

1850kr i helligdag tillegg.

123kr dagen i mud tilegg.

Det er flere tillegg alt ettersom hva du gjør, feks vasker en boredekksarbeider i en pit(tank) så er det tillegg for det.

For de som er induviduelt avlønnet(fra driller og opp) varierer lønnen fra firma til firma. Driller idag tjener over en million.

 

Det som er lukurativt er overtiden etter 2 ukers arbeid. Da kommer overtids betaling i arbeidstiden(66%) og normal lønn når man sover.

 

Om du feks får det jobb hos operatørene(statoil, total, tallisman, shell++++) med utdanning til å kunne jobbe som boreleder(master i petroleumteknologi) er lønnen god. Da kan det fort bli snakk om flere millioner.

 

Hvordan lønnen er i geo service er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Nyttig å høre, noe varierende tariffavtaler etter hva du gjør ser jeg, så det er litt forskjellig ute å går.

Men regner med en geolog som jobber som mudlogger, og klatrer videre oppover i trinnene vil ha noe lik lønn som en borer som deg da.

 

Tusen takk for svar :wee:

Lenke til kommentar

Joda jeg går på geografi, men skal gå videre på master i geologi etter jeg er ferdig med bacheloren, er en mulighet å gå over.

Vurderte å hoppe av å starte på petroleumsteknologi, men da måtte jeg ha tatt matte og fysikk, og kommet meg like langt som jeg er nå på geografien, så slo det fra meg når jeg fant ut at jeg kunne gå over på geologi.

 

Men som geolog vil jeg få gode muligheter ut ifra det dere sier, og da kjører jeg på det =)

 

Regner med det tar noen år før behovet for mudlogging og andre stillinger hvor geologer arbeider offshore forsvinner. Ihvertfall når man ser på mulighetene i Barentshavet og lofoten som etterhvert blir åpnet.

 

Noe jeg lurer på er hva de ser mest på når de ser etter folk som skal offshore?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Joda jeg går på geografi, men skal gå videre på master i geologi etter jeg er ferdig med bacheloren, er en mulighet å gå over.

Vurderte å hoppe av å starte på petroleumsteknologi, men da måtte jeg ha tatt matte og fysikk, og kommet meg like langt som jeg er nå på geografien, så slo det fra meg når jeg fant ut at jeg kunne gå over på geologi.

 

Men som geolog vil jeg få gode muligheter ut ifra det dere sier, og da kjører jeg på det =)

 

Regner med det tar noen år før behovet for mudlogging og andre stillinger hvor geologer arbeider offshore forsvinner. Ihvertfall når man ser på mulighetene i Barentshavet og lofoten som etterhvert blir åpnet.

 

Noe jeg lurer på er hva de ser mest på når de ser etter folk som skal offshore?

 

Tror ikke du skal være redd for at det forsvinner med det først nei.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Regner med at du ikke har startet med studier på universitet eller høyskole, i såfall ville jeg valgt petroleumsteknologi. Gir unike muligheter til jobb i inn og utland. :dribble:

Om du feks får det jobb hos operatørene(statoil, total, tallisman, shell++++) med utdanning til å kunne jobbe som boreleder(master i petroleumteknologi) er lønnen god. Da kan det fort bli snakk om flere millioner.

 

Har du mer informasjon rundt Bachelor/Master i Petroleumsteknologi?

 

Det er i grunnen denne utdanningen jeg ser for meg til høsten, men jeg hører så mye forskjellig rundt jobbmuligheter. Selv er målet i dag å jobbe offshore og ikke på land, men jeg hører at det ikke nødvendigvis er så lett å få de jobbene, så jeg er litt usikker. Et rekrutteringsbyrå jeg snakket med ville nesten heller anbefale meg å gå maskiningeniør om jeg vil jobbe innen olje, men presiserte igjen at det var vanskelig å komme seg offshore etter bare en bachelor og også master, da det er få ingeniører offshore og at de heller ønsker den kompetansen på land.

 

Er det mange hvor du jobber som har denne utdanningen?

 

Kan man jobbe som boreleder rett etter master eller er dette snakk om toppen av karrierestigen etter et langt yrkesliv? :)

 

Håper det er greit at jeg låner tråden din litt, Oddzen. Vurderer også geologi.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Vell Elijah om det er vanskelig å få jobb som boreleder er nok sikkert ikke usant i seg selv. Ingen begynner direkte som boreleder idag. Det vanlige er vell å starte i en trainee stilling, eller som ingeniør innenfor brønn og boring på land.

 

Akkurat nå for tiden er det veldig bra arbeidsmarked i oljen, mange nybygg og nye rigger på vei inn til norsk sokkel. Dette betyr jo at det er behov for arbeidskraft. Det er også vært å tenke over at det er en del av den eldre garden som snart takker for seg, mange av de som begynte på 70-80 tallet er på tur til å gå av med pensjon.

 

Min personlige mening er at det kommer til å gå bra innen oljebransjen i lang tid nå, men vi er selvfølgelig avhengig av en stabil og god pris på oljen. Grunnen til at jeg ser lyst på framtiden til oljebransjen er flere funn i nordsjøen og lovende boringer i barentshavet. Jeg er også bombe sikker på at det bare er spørsmål om tid før vi er i Lofoten/Vesterålen og Senja å leter etter olje.

 

Jeg er ikke noen rådgiver og en heller ikke HR-manager som styrer med ansettelser. I mine øyne er en petroleums ingeniør bedre rystet til en jobb i .feks geo service. Jeg vet at du kan få jobb inne drilling(Jobbe for de som eier riggen), bla. maersk har trainee stillinger for å raskt bli assisterende borer. Har selv anbefalt min søster i å søke petroleumsteknologi. Utdanning er aldri bortkastet! Husk det! :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

I mine øyne er en petroleums ingeniør bedre rystet til en jobb i .feks geo service. Jeg vet at du kan få jobb inne drilling(Jobbe for de som eier riggen), bla. maersk har trainee stillinger for å raskt bli assisterende borer. Har selv anbefalt min søster i å søke petroleumsteknologi.

 

Er trainee stillinger for å bli raskt assisterende borer noe de med bachelor i petroleumsteknologi kvalifiserer til å søke på?

 

Drømmen for min del er å komme meg i jobb etter tre år og så fullføre en mastergrad ved siden av over 3-4 år. Kan gjerne jobbe på land etter hvert, men ønsker å jobbe offshore først. :)

 

Og jeg er enig at olje blir en spennende bransje fremover og sikkert vil gi trygge jobber i vår levetid, men spørsmålet er om jeg blir stuck på land eller om jeg kommer meg offshore. I verste fall får jeg en landjobb, men det er sikkert greit det også. :)

 

Utdanning er aldri bortkastet! Husk det! :w00t:

 

Vel, om du bruker 5 år på afrikastudier på Blindern så er det rimelig bortkastet i mine øyne, men jeg er enig. :)

 

Men jeg er fast bestemt på studier til høsten, må bare finne rett valg. Jeg er så gammel nå at jeg ikke har anledning til å ta feil.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Joda jeg går på geografi, men skal gå videre på master i geologi etter jeg er ferdig med bacheloren, er en mulighet å gå over.

 

Hvor er dette mulig? Har hørt om dette før, men har ikke funnet mye info om dette. Er ihvertfall veldig interessant for min del hvis det fungerer, så informasjon/erfaringer mottas med stor takk :) Noen spesielle fagkombinasjoner som skal til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...