Gå til innhold

Er Norge et U-land?


Anbefalte innlegg

På mange måter så mener jeg at Norge og lignende land kunne vært 50 år lenger frem i tid når det gjelder for eksempel teknologi.

 

Det er økonomisk grådighet som ødelegger verdens utvikling og Norge er jo selvfølgelig like langt bak.

 

Tenk deg at du har 1 produkt og når du lanserer det andre produktet så slutter folk å kjøpe det første og da taper du profitt på dette. Det du gjør er å vente til flest mulig har skaffet seg dette og lar dette bli godt etablert også når dette er i ferd med å ebbe ut så lanserer du andre produktet som du alerede hadde oppfunnet da du lanserte produkt nummer 1.

 

Slik er tanken bak produsentene av teknologi.

 

Et samfunn som har kommet så langt som det norske trenger ikke at alle arbeider. Det er fordi man har fått verktøy og teknologi og dette kunne vært enda bedre utviklet men på grunn av at de som selger dette vil tjene mest mulig så skal de melke ut mest mulig på eksisterende teknologi før man lanserer nytt.

 

Jeg mener at folk og bedrifter skulle ha brukt mer teknologi.

 

Jeg mener også at teknoligi er menneskeskapt natur og at det er noe som også bør være friere for alle. Lavere priser er mer frihet og kan bety mer effektiv utvikling-.

 

I dag så kunne alt ha vært mye bedre utviklet og utvikling betyr frihet fordi hvert steg innen utvikling så kommer man nærmere mer frihet.

Jeg mener derfor at Norge fortsatt er et U-land.

 

Jeg mener også at det norske politiske systemet er full av feil og manglende rom for riktige løsninger som er til det beste for folk og samfunn.

 

Selv om Norge er et av verdens fremste land så betyr ikke dette at det ikke er mer å utvikle.

 

Jeg hadde håpet på at jeg skulle slippe å dø i et samfunn som ligner på det vi har i dag og da er det på tide å ta nødvendige fremskritt.

 

Derfor mener jeg at Norge er et U-land.

 

 

For de som kan tenke selv med sitt eget hode og er i stand skille mellom tanker som kommer utenfra hodet og de som kommer innenfra hodet er også folk som vil forstå dette uten at jeg trenger å skrive flere bøker for at noen skal forstå dette.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke norges skyld. Vi har verdens høyeste arbeidseffektivitet. Ingen andre land i verden skaper mer verdier per arbeidstime enn vi i norge. Mye takket være utnyttelse av nettopp teknologi.

 

Jeg har faktisk blitt oppsagt fordi en robot tok over arbeidsoppgavene mine. :)

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke norges skyld. Vi har verdens høyeste arbeidseffektivitet. Ingen andre land i verden skaper mer verdier per arbeidstime enn vi i norge. Mye takket være utnyttelse av nettopp teknologi.

 

Jeg har faktisk blitt oppsagt fordi en robot tok over arbeidsoppgavene mine. :)

Men samtidig så har vi verdens sløveste folk? og utdanningsnivået og kompetansenivået er dårlig.

 

Det å være effektiv i seg selv betyr ikke at man er flink eller at man gjør et godt arbeid.

 

Det å være effektiv er heller ikke utvikling men det er å få gjort unna mest mulig på minst mulig tid og for å ble mer effektiv så trenger man mer utvikling.

 

Så derfor så har ikke du forstått hva jeg mener selv om du sier at du gjør det.

 

Jeg mener at hele samfunnet har stoppet opp. Det som skjer er at samfunnsproblemene angripes direkte og at folk ikke skjønner at løsninger ligger i rota slik at det er forebygging som er det beste.

 

Jeg mener også at det er plausibelt at det ikke finnes mer rom for særskilte løsninger i samfunnet.

Lenke til kommentar

Derfor mener jeg at Norge er et U-land.

Er U-land i forhold til hva? Jeg vet ikke hva din definisjon av "u-land" er, men wikipedia sin er ihvertfall følgende:

 

Utviklingsland, iblant forkortet til u-land, er en betegnelse for land som ennå ikke har fått en industrialisering. Begrepet utviklingsland har tradisjonelt sammenfalt med begrepet Den tredje verden.

Hva som gjør et land til utviklingsland kan ha flere faktorer, men det finnes en rekke mål for et lands velstand, for eksempel å måle et lands bruttonasjonalprodukt (BNP) pr. innbygger, som beregnes som summen av innenlandsk forbruk og investeringer pluss nettoeksport (= eksport minus import). Svakheten er at det dekker over store inntektsforskjeller.

Et annet og mer omfattende mål er De forente nasjoners (FN) «Indeks for menneskelig utvikling» – Human Development Index (HDI) som bygger på gjennomsnittlig levetid, BNP, utdanningsnivå og andre faktorer.

Bortimot tre fjerdedeler av jordens befolkning lever i utviklingsland. I de fleste av disse landene er det lav levestandard. Generelt sett har mange utviklingsland problemer med befolkningsnød, hungersnød, befolkningsoverskudd, lavt utdannelsesnivå og dyp fattigdom, men begrepet utviklingsland understreker at til tross for store problemer er det land med positive utviklingspotensialer.

 

 

For de som kan tenke selv med sitt eget hode og er i stand skille mellom tanker som kommer utenfra hodet og de som kommer innenfra hodet er også folk som vil forstå dette uten at jeg trenger å skrive flere bøker for at noen skal forstå dette.

Er det mulig å tenke noe annet enn med sitt eget hode? Isåfall vil jeg veldig gjerne vite hvordan.

 

Tanker som kommer innenfra hodet og utenfra hodet?

Dette må du utdype :grin2:

Lenke til kommentar

Er U-land i forhold til hva? Jeg vet ikke hva din definisjon av "u-land" er, men wikipedia sin er ihvertfall følgende:

 

Utviklingsland, iblant forkortet til u-land, er en betegnelse for land som ennå ikke har fått en industrialisering. Begrepet utviklingsland har tradisjonelt sammenfalt med begrepet Den tredje verden.

Hva som gjør et land til utviklingsland kan ha flere faktorer, men det finnes en rekke mål for et lands velstand, for eksempel å måle et lands bruttonasjonalprodukt (BNP) pr. innbygger, som beregnes som summen av innenlandsk forbruk og investeringer pluss nettoeksport (= eksport minus import). Svakheten er at det dekker over store inntektsforskjeller.

Et annet og mer omfattende mål er De forente nasjoners (FN) «Indeks for menneskelig utvikling» – Human Development Index (HDI) som bygger på gjennomsnittlig levetid, BNP, utdanningsnivå og andre faktorer.

Bortimot tre fjerdedeler av jordens befolkning lever i utviklingsland. I de fleste av disse landene er det lav levestandard. Generelt sett har mange utviklingsland problemer med befolkningsnød, hungersnød, befolkningsoverskudd, lavt utdannelsesnivå og dyp fattigdom, men begrepet utviklingsland understreker at til tross for store problemer er det land med positive utviklingspotensialer.

 

 

 

Er det mulig å tenke noe annet enn med sitt eget hode? Isåfall vil jeg veldig gjerne vite hvordan.

 

Tanker som kommer innenfra hodet og utenfra hodet?

Dette må du utdype :grin2:

Min definisjon av U-land kan identifiseres med artikkelen fra wikipedia men jeg bruker ikke wikipedia siden det er en usikker kilde.

 

Norge trenger ikke å være U-land i forhold til andre land men jeg gidder ikke å sitte å grave så dypt i det jeg mener er gammelt og dårlig utviklet i Norge. Altså i det norske samfunnet generelt. Det er opp til alle å ta et ansvar der men det virker som at det norske samfunnet står stille. Slik som resten av verden.

 

Her i Norge har vi kommet til et punkt hvor man tror at alle har det bra fordi man har mat, klær og hus til alle men utviklingen stopper ikke der.

 

Jeg syns at samfunnet kunne vært enda bedre og enda sterkere. Vekk med alt som er destruktivt og alt som dyrker pessimisme i samfunnet. Det gjelder alt i samfunnet. ALT kan utvikles og jeg stiller spørsmål om hvorfor man ikke har kommet lengre med det som er direkte viktig for folk.

 

Overalt hvor jeg ser så finner jeg rom for utvikling og endring til det bedre.

 

Da er det vel ikke rart at jeg syns at Norge fortsatt er et U-land... Samt resten av hele den første del av verden..

 

Selvfølgelig.. Tanker som kommer innenfra hodet er tanker som ikke henger sammen med virkeligheten.

 

Du kan sikkert ta deg selv i å tro på ting som ikke er sant. Men det er ikke sikkert at du har det problemet selv. Og derfor noe du heller ikke har tenkt over. Det er problemer som ligger hos andre i så fall.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Vi har mye penger, men hvor har det blitt av kosen? Alle er stressa, enten det er unger eller voksne, begge kjønn. Aldri før har det vært så mye psykiske plager i alle aldersgrupper.

 

btw. hvor mange offentlig etater hadde denne kar'n fått på nakken i norge? Barnevern, politi, skatte- og avgiftsdirektoratet, Statens Vegvesen og sikkert fler :)

post-10740-0-72638100-1362935007_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne nok vært mer effektive, men det er begrenset hvor mye bare 1,6 millioner mennesker(dine beregninger) kan få til ;)

 

Vi har mye penger, men hvor har det blitt av kosen? Alle er stressa, enten det er unger eller voksne, begge kjønn. Aldri før har det vært så mye psykiske plager i alle aldersgrupper.

 

btw. hvor mange offentlig etater hadde denne kar'n fått på nakken i norge? Barnevern, politi, skatte- og avgiftsdirektoratet, Statens Vegvesen og sikkert fler :)

Når man sliter hardt med å fø familien har man ikke verken tid eller mulighet til å ta hånd om evt psykiske plager, de må bare graves ned får at man skal kunne overleve.

Å sykemelde seg pga psykiske problemer og fortsatt fø familien er en luksus vi har.

Tipper andre ikke har mindre problemer, bare at de ikke kan la seg påvirke på samme måte som oss.

 

 

Du vil ikke benytte Wikipedia som kilde for en definisjon, og skaper dermed din egen? Så praktisk..

Mye enklere å definere ting selv, TS tar jo feil når man bruker vanlige definisjoner, så for å tilpasse virkeligheten til sitt eget syn er jo det perfekt :)

Dessverre ikke overaskende med sånt fra den kanten...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper andre ikke har mindre problemer, bare at de ikke kan la seg påvirke på samme måte som oss.

Det er den klassiske bortforklaringen i Norge. "Ikke værre her hos oss med stress og lidelser, bare det at andre steder har de liksom ikke oppdaget sine plager" :)

 

Kan det ikke hende at det i stedet har med livsstil å gjøre? Dvs. litt mer laid-back tilværelse og harmoni?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er den klassiske bortforklaringen i Norge. "Ikke værre her hos oss med stress og lidelser, bare det at andre steder har de liksom ikke oppdaget sine plager" :)

 

Kan det ikke hende at det i stedet har med livsstil å gjøre? Dvs. litt mer laid-back tilværelse og harmoni?

Kan være det også...

Har vært i enkelte land der folk bokstavelig bor på jobb og har 0 fritid. Høres ikke så veldig fristende ut i forhold til 37,5 timers arbeidsdag og ferie. Ellers kan man jo nave da, sånn som TS, uten å ha noe stress :)

Lenke til kommentar

Vi har mye penger, men hvor har det blitt av kosen? Alle er stressa, enten det er unger eller voksne, begge kjønn. Aldri før har det vært så mye psykiske plager i alle aldersgrupper.

 

btw. hvor mange offentlig etater hadde denne kar'n fått på nakken i norge? Barnevern, politi, skatte- og avgiftsdirektoratet, Statens Vegvesen og sikkert fler :)

 

Jf poenget ditt ift bildet: Trafikkulykker er en av de største dødsårsakene på verdensbasis (den største for 10-19 åringer). 1,2 mill i året = 3280 hver dag.

Endret av peppigue
Lenke til kommentar

post-278611-0-82822400-1362949821_thumb.jpg

 

Et land som har rom for utvikling er et U-land og jeg mener at det er rom for utvikling i Norge.

 

Det er bare slik at det virker som at utviklingen har stoppet opp der man faktisk kan utvikle seg videre i samfunnet.

 

Verden i dag har behov for utvikling og jeg ser ikke hvorfor den går så tregt.

 

Grunnen til treg utvikling er mye på grunn av økonomiske problemer men det er også de som bestemmer systemet og hvordan samfunnet skal være som har et ansvar.

 

Jeg ønsker et samfunn med dynamisk utvikling hvor det er rom for nytenking, nye løsninger.. Det handler om endring i samfunnet. Slik som samfunnet er i dag så er det ikke alt som skjer som er til det beste for alle og det som er til det beste for alle er akkurat det som verden trenger.

 

Det som er idiotisk er at mennesker som lever i dag er de samme rasene som levde under steinalderen og det eneste som er forskjellen er kunnskapsnivået. Kunnskap er også nøkkelen til utvikling men mennesket i seg selv og samfunn står stille.

 

Folk gjør som regel bare det som de er lært opp til å gjøre og utenom det så er det ikke mange som tenker.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Med andre ord, samtlige land, i all overskuelig fremtid, er u-land...

Etter din definisjon altså.

 

Om definisjonen for u-land er at det er mulighet for utvikling, vil da definisjonen på i-land(alternativt ikke-u-land) være utopi og perfeksjon(alt er utviklet og fungerer perfekt).

Vanskelig å ikke være enig i det, så lenge man bruker din egne definisjon.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Med andre ord, samtlige land, i all overskuelig fremtid, er u-land...

Etter din definisjon altså.

 

Om definisjonen for u-land er at det er mulighet for utvikling, vil da definisjonen på i-land(alternativt ikke-u-land) være utopi og perfeksjon(alt er utviklet og fungerer perfekt).

Vanskelig å ikke være enig i det, så lenge man bruker din egne definisjon.

Selvfølgelig... Er det vanskelig å oppfatte?

 

Alt fungerer ikke like godt som det kunne ha gjort og så lenge det er slik så er det rom for utvikling.

 

Samfunnet er større enn det som bare du ser.

 

Selvfølgelig er Norge et U-land og selv om det er noe som fungerer greit så betyr ikke det at alt gjør det.

 

Jeg mener at Norge og store deler av verden har stagnert i utvikling på flere måter.

 

Jeg vil også tilføye at jeg hadde en definisjon på U-land uten å ha lest på wikipedia først og det beklager jeg. U-land er land som har rom for effektivisering og mer effektivitet.

 

Ellers så har du kanskje ikke satt deg inn i det som står i førsteposten.

 

Det er slik at teknologi blir holdt tilbake for at de som tjener penger på dette skal tjene så mye som mulig samt sikre sin egen fremtid så lenge som mulig. Det er noe som gjør at verdens utvikling går for sagte. Vi kunne vært 50 år frem i tid når det gjelder teknologi.

 

Det er ikke så vanskelig å se et mønster når man ser på hvordan nye aspekter blir lansert. Alt som lanseres i dag var allerede oppfunnet på 80 og 90 tallet.

 

Tenk deg at du har 1 produkt og når du lanserer det andre produktet så slutter folk å kjøpe det første og da taper du profitt på dette. Det du gjør er å vente til flest mulig har skaffet seg dette og lar dette bli godt etablert også når dette er i ferd med å ebbe ut så lanserer du andre produktet som du alerede hadde oppfunnet da du lanserte produkt nummer 1.

 

Er det lettere å forstå dette?

 

Alle bedrifter som har makt har også konspirasjoner. For eksempel hardware produsenter har samarbeid med de som lager spill.

 

Spillene utvikles og får noen løft med jevne mellomrom og det må også hardware produsentene og da er det viktig at man ikke lanserer alt på en gang og for at de skal ha kontroll på dette så må de samarbeide og de vil jo også tjene mest mulig på hvert trinn i sin utvikling.

 

Det var synd at jeg sløste bort tida på å skrive noe til en som ikke er i stand til å forstå nye teorier så jeg forventer ikke noe tilbake i fra deg.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Vi har mye penger, men hvor har det blitt av kosen? Alle er stressa, enten det er unger eller voksne, begge kjønn. Aldri før har det vært så mye psykiske plager i alle aldersgrupper.

btw. hvor mange offentlig etater hadde denne kar'n fått på nakken i norge? Barnevern, politi, skatte- og avgiftsdirektoratet, Statens Vegvesen og sikkert fler

På meg virker det mer og mer som Norge utvikler seg fra å være et land å leve i, til å bli et land der man oppbevares fram til man dør.

Lenke til kommentar

Det er faktisk litt vanskelig å skjønne hva du mener til tider. Innleggene dine er veldig rotete og ramser opp en hel masse "selvfølgeligheter" som kanskje ikke er så logiske for oss andre, uten at du utdyper det noe mer. I tillegg er det vanskelig å ta deg seriøst med den nedlatende bezzerwizzer-holdingen du har.

 

Men jeg sier ikke at jeg er uenig med deg. Selvsagt kan vi utvikle oss mer. Men å repetere ordet "u-land" bare fordi du har endret begrets mening blir for dumt. Det oppfordrer ikke til en seriøs diskusjon.

 

-----

 

Jeg mener vi bruker alt for mye tid, krefter og ressurser på å være fiender. Hvis vi får til et globalt sammarbeid hvor alle hjelper alle, og hvor vi bruker ressurser der det er viktigst, så kan vi oppnå mye mer. Vi må tenke på oss selv som verdensborgere. Det at landområder tilhører visse nasjoner er gammeldags. Men, det er ikke sikkert et slikt samfunn engang hadde fungert, dette er pur ønsketenking.

 

Jeg har, blandt annet, lyst til å oppleve kolonisering av solsystemet i løpet av min levetid. Eller kanskje til og med turer til andre solsystemer. Dessverre er det ingen som prioriterer romutforskning lenger, fordi det ikke er lønnsomt. Alt handler om penger og personlig profitt i dagens samfunn, og det missliker jeg sterkt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...