Gå til innhold

Legesjekk etter innkalling


kiriee

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er mulig å bli sendt hjem etter legesjekken man får etter innkallingen? Altså slik jeg har forstått det så skal du gjennom en legesjekk når du møter opp der du skal være.

Jeg var på sesjon for 4 år siden og kom fint gjennom legesjekken da, men har seg sånn at jeg sitter på et "trumfkort" som jeg kaller det. Jeg er født litt annerledes og kan med 100% slippe om jeg vil, men jeg har faktisk lyst til å inn.

Problemet er bare at jeg helst ikke vil bli kalt inn til tjeneste for så å bli sendt hjem igjen av legen når jeg kommer frem. Altså før eller på rekrutten.

Det ville vært et bortkastet år, hvertfall når jeg er veldig usikker på om jeg skal velge høgskole eller militæret nå.

Så, er det mange som blir sendt hjem? Vet dette er veldig individuelt, men noen som har opplevd at folk blir sendt hjem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan bli sendt hjem, det skjer hvert innrykk, men på innrykksdagen sjekker legene vanligvis bare syn, hørsel og tannhelse, så det er vanligvis det folk ryker på. Så om de ikke vet om at du har noen andre problemer, så er det nok bare å la være å si at du har noen andre problemer.

Lenke til kommentar

"Plager det ikke deg, plager deg ikke oss" er en holdning de fleste praktiserer her... Har du plager som gjør at du må ha medisin daglig \ ukentlig er det gjerne diskvalifiserende, det samme gjelder gjerne skader som hindrer deg å gå med sekk \ gå langt \ løpe og sånt. Fungerer du derimot i felt osv med trumfkortet ditt så skal det nok gå bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er et ikke et problem akkurat. Er født med noe greier som gjør at jeg mangler det ytterste leddet på 2 fingre. Har aldri hatt møtt på noen problemer pga det her, men tenker kanskje at forsvaret vil at alle skal være så "perfekte" som mulig. Jeg kan fint la vær å si noe til legen, men regner med at kanskje før eller siden så vil noen legge merke til det. Selv om jeg har gått flere år på skole med folk uten at de har merket det. Gikk forsåvidt TIP så kan håndtere ting like bra som alle andre jeg gikk med.

Lenke til kommentar

Hva foregår egentlig under denne legeundersøkelsen? Er den like grundig som den ved sesjon, og går man igjennom eventuelle skavanker man oppgav der?

 

Er nervøs for å ryke ut under denne delen, da jeg både har mild pollenallergi (tar ikke medisiner da) og plattfothet. Ingen av disse er noe problem for meg, og det mente ikke sesjonslegen at det var heller, uansett våpengren, men han skrev 7 i allmennfysikk.

Blir undersøkelsen under innrykk strengere, eller vil legene bare pløye seg gjennom hordene med rekrutter rutinemessig?

 

kiriee: Avtrekksfinger, med mindre du er links-skytter.

Endret av Krutt-leif
Lenke til kommentar

Hva foregår egentlig under denne legeundersøkelsen? Er den like grundig som den ved sesjon, og går man igjennom eventuelle skavanker man oppgav der?

 

Er nervøs for å ryke ut under denne delen, da jeg både har mild pollenallergi (tar ikke medisiner da) og plattfothet. Ingen av disse er noe problem for meg, og det mente ikke sesjonslegen at det var heller, uansett våpengren, men han skrev 7 i allmennfysikk.

Blir undersøkelsen under innrykk strengere, eller vil legene bare pløye seg gjennom hordene med rekrutter rutinemessig?

 

kiriee: Avtrekksfinger, med mindre du er links-skytter.

 

Hvis pollenallergien din er så svak at du ikke bruker medisiner, tviler jeg veldig på at forsvaret kommer til å bry seg. Du kan komme gjennom så lenge pollenallergien din ikke vil påvirke deg veldig.

 

Plattfot er jeg litt mer usikker på. Men så lenge du ikke har hatt noen plager tidligere med det. Og det ikke hindrer deg i å utføre det samme som alle de andre, så vil de ikke bry seg så veldig.

Lenke til kommentar

Er nervøs for å ryke ut under denne delen, da jeg både har mild pollenallergi (tar ikke medisiner da) og plattfothet. Ingen av disse er noe problem for meg, og det mente ikke sesjonslegen at det var heller, uansett våpengren, men han skrev 7 i allmennfysikk.

 

7 i allmenn innebærer at du allerede er nedskrevet pga. pollenallergi. Du blir ikke nedskrevet mer med mindre det viser seg at du ikke klarer deg uten medisiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...