Gå til innhold

Bedre mobilbilder med ny teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønte ikke relevansen til innlegget over her, men Rambus-teknologien høres lovende ut. Legg merke til at det ikke fjerner støy eller forbedrer noe i de mørke sonene, det bare forbedrer de lyse sonene. Men det er forsåvidt genialt nok det.

 

I stedet for at pikslene fylles opp til randen og blir "fulle" så tas tiden på hvor lang tid det tok å fylle pikselen. Det gir et mål på hvor overeksponert pikselen er og gir dermed informasjon i høylysene.

 

Teknikken kan også brukes ved høyere ISO for å få HDR-dynamikk, men da på bekostning av mer støy i de riktig og lavt eksponerte delene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si jeg forstår meg ikke helt på alt det tekniske her.

 

Man har altså et visst antall piksler, og dytter på med noen ekstra piksler (kanskje det dobbelte i antall).

 

For så å ignorere et visst antall av de eksponerte pikslene, gjennom seleksjon av hvilken av de som ga best verdi. Eller man tar vare på begge pikselparenes informasjon slik at man kan velge eksponering, elns??

 

Vi har tidligere sett at fargerokkeringen av pikslene har blitt lekt med, så hvorfor ikke også på nivå med eksponering!

 

Uansett synes jeg det er interessant å lese dette uten at jeg forstår det helt. Samtidig undrer jeg meg over at filmen ikke får huller der hvor pikslene mangler. Men, det kan kanskje forklares med at øye er lett å lure??

Lenke til kommentar

Prototypen er bare på 128x128 piksler så det er ikke akkurat noe pikselmonster nå, men det er heller ikke poenget.

 

Slik jeg forstår dette så er det en slags fotonteller i stedet for dagens analoge teknikk ("lysbøtte" + A/D-konverter). Dvs. at ideelt sett vil hvert foton telles. Det gir lavere støy. Men i tillegg så vil telleren gå lengre enn dagens teknologi klarer med bøtte-teknikken. Bøtteteknikken går ut på å samle fotoner omgjort til elektroner i en slags "regnbøtte" eller mer korrekt, kondensator. Hver piksel inneholder en kondensator som samler elektroner gjennom hele eksponeringstida (samme eksponeringstid for alle pikslene på brikken). Kondensatoren har en makskapasitet som gir utbrenthet. Dette kjøres så igjennom en analog til digital konverter. Rambus sin måte hopper så vidt jeg skjønner over kondensatoren og kjører "pikselen" rett til et hurtig telleverk som teller antall elektroner. Dvs. praktisk talt det samme som en A/D konverter.

 

Det kan virke noe drøyt å ha en A/D-konverter per piksel, så her tipper jeg de har en eller annen lur patent. Kanskje pikslene grupperes eller har en adresse på ett eller annet vis. Vanlige CMOS sensorer har en A/D-konverter per linje med piksler (3-4 000 piksler)

 

Så vidt jeg forstår er det ingen pikseløkning eller selektering av piksler. Det har vært forsøkt eksponeringsrokkering a la Fujifilms X-trans sensorer. Det var faktisk Fujifilm som sto bak det også. Annenhver piksel var liten og stor. Noe som ga økt dynamisk område. Ellers så har Leica fjernet fargefilteret helt i sin Leica M Monocrome. Rambus sin teknologi skiller seg radikalt fra alle disse størrelsetriksene og filtertriksene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg regner med 14 ganger som i 14 ganger så mye lys ja. Noe annet ville jo vært sensasjon. Jeg regner med det dukker opp mer info de nærmeste dagene. Her er en dråpe til.

 

Håper dette er reelt og lar seg overføre til kommersielle kameraer om noen år. Det hadde ikke vært meg i mot om laveste ISO på K-5 XXIV gikk ned fra dagens 80 til 5.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nokia N900 med Blessn900-appen hadde en kamera-ytelse som overgikk det alt jeg har sett fra noen mobil verken før eller siden gitt sensoren som satt i. Synd ikke slik teknologi finnes til verken Android eller Apple-plattformen. Ingen andre mobil-produsenter har gitt utviklerne så direkte tilgang til CCD'en. Håper denne teknologien som Rambus har her vil gi oss tilsvarende eller bedre funksjonalitet. Jeg savner virkkelig mange av egenskapene til N900'en.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...