Gå til innhold

Slik fungerer Google-søket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-5a6f9

Google er eksperter i å ødelegge søkeresultatet ved å anta at det du velger å slå opp bortimot er det eneste du er interessert i.

Dermed går du glipp av søkeresultater du er ute etter neste gang du søker.

Etter hvert som Google "lærer" seg hva du søker etter, fjernes det meste av interessant informasjon som du ikke har valgt å se på tidligere.

Dette fører til idiotisering av samfunnet.

Søker du en periode etter konspirasjonsteorier, får du knapt nok opp annet enn konspirasjonsteorier senere.

TED (ted.com) hadde en fyr som foreleste om dette. Et utrolig flott innslag, men jeg er ikke istand til å finne det igjen, dessverre.

Lenke til kommentar

Et seriøst problem med virkemåten er at populære treff vil komme høyt på søkelisten og dermed gjøre de populære treffene mer populær på bekostning av de mindre populære. Dette gir en selvforsterkende effekt der det som er populært vil forsterkes på bekostning av det som er upopulært men mer riktig eller veloverveid.

 

Søkene tilpasses også indivduelt. Googler man etter en konspirasjonsteori så får man opp treff fra andre konspiratorer og styrker dermed sin egen tro på det man kanskje var usikker på i starten, uavhengig av om det er rett eller galt.

 

Tror man at man har fått et bestemt medisinsk problem og googler dette så vil søkeresultatene i stor grad bygge opp om det man allerede tror. Treffene er bevisst ikke nøytrale fordi de skal "treffe deg" og plukkes etter popularitet, ikke nøytralitet eller riktighet.

 

Man bør ha virkemåten i bakhodet når man søker og leser resultater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Søker du en periode etter konspirasjonsteorier, får du knapt nok opp annet enn konspirasjonsteorier senere.

TED (ted.com) hadde en fyr som foreleste om dette. Et utrolig flott innslag, men jeg er ikke istand til å finne det igjen, dessverre.

 

Let me Google that for you!

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest med google er alle treffene fra andre søketjenester. Jeg er ute etter websider ikke søkeroboter som finner treff uansett hva du søker. Kelkoo og andre prisguider er eksempel på dette..

Man kan enkelt og filtrere ut enkelte sider/domener fra søkeresultatet.

 

Bruker du Chrome kan du også installere filtere i nettleseren.

https://chrome.google.com/webstore/detail/personal-blocklist-by-goo/nolijncfnkgaikbjbdaogikpmpbdcdef

Lenke til kommentar

Google er eksperter i å ødelegge søkeresultatet ved å anta at det du velger å slå opp bortimot er det eneste du er interessert i.Dermed går du glipp av søkeresultater du er ute etter neste gang du søker.Etter hvert som Google "lærer" seg hva du søker etter, fjernes det meste av interessant informasjon som du ikke har valgt å se på tidligere.Dette fører til idiotisering av samfunnet.Søker du en periode etter konspirasjonsteorier, får du knapt nok opp annet enn konspirasjonsteorier senere.TED (ted.com) hadde en fyr som foreleste om dette. Et utrolig flott innslag, men jeg er ikke istand til å finne det igjen, dessverre.

 

Eller en person her på forumet som søkte mye på RepRap (Open Source 3D printer) og deretter skulle han søke opp ett PC problem han hadde på Google...

Gjett hva nesten alle resultatene omhandlet? RepRap som overhodet ikke var relevant for problemet han hadde støtt på.

 

Så Googling i nettdebatter kan vi snart trygt si er en sagablott siden resultatene ikke er like lengere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...