Gå til innhold

Megaupload-nedleggelse økte filmsalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres suspekt ut, siden studien ble finansiert av filmbransjen. Just saying.

 

"Denne aktuelle studien skal derimot ikke ha mottatt støtte fra MPAA."

 

Jeg tror at det er så mange måter å utforme dette spørsmålet på at vi neppe noensinne får et konklusivt svar som alle fornuftige mennesker kan enes om. Ikke dermed sagt at de svarene vi får er verdiløs.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

"Denne aktuelle studien skal derimot ikke ha mottatt støtte fra MPAA."

De sier så. Det betyr ikke at det er sant. Som asbjornu sa var det for ikke lenge siden en uavhengig studie som konkluderte med det stikk motsatte resultatet, nemlig at salget gikk ned etter stengelsen av Megaupload.

Lenke til kommentar

De sier så. Det betyr ikke at det er sant.

Det har liten hensikt å spekulere i uærlige forskere med mindre du har noe å underbygge spekulasjonen med.

Som asbjornu sa var det for ikke lenge siden en uavhengig studie som konkluderte med det stikk motsatte resultatet, nemlig at salget gikk ned etter stengelsen av Megaupload.

Akademisk uenighet er noe annet enn uærlighet. Forskere krangler så filla fyker over en øl, de bruker bare penere ord eller formler når de publiserer uenigheten.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan noen si mer om hvilke faktorer de har tatt hensyn til? Jeg vil for eksempel tro at salget øker naturlig dersom det har vært lansert storbudsjettfilmer i perioden da undersøkelsen er utført. Filmsalget går opp og ned, og den største påvirkningskraften er nok filmene selv vil jeg tro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette høres ut som noe bullshit...

Tviler sterkt på at nedleggelse av én piratvirksomhet greier å skape en så kraftig økning på lovlig salg av digitale filmer over nett som studien her viser (6-11%!). Som om det ikke eksisterer en hel haug med andre, lignende sider folk kan benytte for å laste ned det dem vil...

 

Tror heller at økt inntekt, kvalitet på film (f.eks. blu-ray), pris, omtale og ikke minst hvilke nye filmer som slippes ut har mer å si for hvorvidt folk faktisk betaler for å se disse filmene.

 

Som tidligere nevnt av asbjornu har annen studie visstnok påpekt en motsatt effekt enn denne studien, noe som viser til at dette er et omstridt tema..

 

Ang. denne "nye" studien tipper jeg på at forskningen som for øvrig bare er utført av 2 personer (Brett Danaher og Michael D. Smith ifølge artikkelen) ikke er fagfellevurdert, noe som igjen gjør dette lite troverdig.

 

Jeg stiller meg skeptisk til denne påstanden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja fordi når Megaupload forsvant så var det ingen andre muligheter for å leke pirat på nettet, da sprang det en storm med kunder til videosjappa.

Er det noen her som brukte megaupload for å laste ned storfilmer? Dvs brukes noe annet en torrents til dette?

Brukte megaupload en del men da mest for 3d objekter, oblivion mods osv hvor mesteparten faktisk var lovelig :)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man skal høre mye merkelig.

 

Det som vil "øke salget" er om jeg får muligheten til å streame filmer samme dag som de kommer på kino. La gjerne kinoene stå for streamingtjenesten slik at de ikke taper inntekten. Jeg har ikke mye tid til å gå på kino og hadde sett mye mer film om jeg kunne gå på oslokino.no eller lignende og betalt eks. 75,- for å streame filmen fremfor å gå på kino å se den. Lavere pris fordi streaming opplagt nok ikke er en like god filmopplevelse.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det kan være en like god filmopplevelse, om du bare investerer nok i en skikkelig hjemmekino. Kan til og med bli bedre, mye fordi du slipper kids på bakerste rekke som kaster popcorn overalt og paret foran deg som sitter å nøkliner i 90 minutter. For ikke å glemme de jævla plagsomme menneskene rett bak deg som sitter og snakker om bensinprisene og hundebur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Siden jeg aldri noen gang har hørt om et menneske noe sted som har kopiert en film med Megaupload men derimot ved hjelp av torrent eller annen P2P metode tror jeg ikke på denne såkalte studien i det hele tatt. Ingen som lager en studie lager den i strid med ønskene til de som bestiller (og betaler) den... :)

 

Vil vel heller tippe at årsaken er at det kom ut flere gode filmer i fjor enn året før og kundene (de kriminelle) kjøpte flere BD filmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette bestillingsverket er nok er forsøk på å rettferdiggjøre underholdningsbransjens korrumpering av nasjonalstater, og siden rapporten krasjer tvert mot tidligere publisert forskning i samme sak så virker hele rapporten som et falsum.

 

Bransjen failet med megaupload og nå er sannelig Kimdotcom online. Denne gang med en ny og forbedret tjeneste. Med bakgrunn i blant annet krypteringen vil bransjen slite stort med å få betalt mange nok myndigheter til å påny tillate razzia, fengsling og beslag. For å bøte på det så stiller altså bransjen nå med dette bestillingsverket i håp om at de lettere skal klare å skremme, true eller kjøpe seg nok politisk velvilje til å atter en gang forsøke seg på Kim dotcom eller andre nettsteder bransjen ønsker å ramme.

 

Underholdningsbransjen har plassert seg i en posisjon der bransjen selv er den største piraten og lovbryteren. De påvirker politikere, kjøper dommere for å få mest mulig skremmende domfellelser. Denne bransjen gjør alt for å syte og klage, og proklamerer bransjens undergang slik bransjen har gjort i over 40 år nå. Først var radioens inntog bransjens undergang. Så kassettspillere, videoavspillere, internett, napster og megaupload. Til tross for krisemaksimeringen bransjen har hylt om i over 40 år, så er det største yachtene, beste luksusboligene og den mest hemningsløse luksus altså finansiert av nettopp denne industrien som ifølge bransjen selv ikke har tjent en krone siden 1967, og som hvem dag som helst kollapser noe som bransjen selv mener vil medføre et umiddelbart fravær av kultur, bortfall av musikk og null underholdning. At de har truet og ropt og sunget den samme vise i over 40 år nå og likevel tjent sykt mye penger hele veien styrker ikke akkurat budskapet fra bransjen.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Klart det kan være en like god filmopplevelse, om du bare investerer nok i en skikkelig hjemmekino. Kan til og med bli bedre, mye fordi du slipper kids på bakerste rekke som kaster popcorn overalt og paret foran deg som sitter å nøkliner i 90 minutter. For ikke å glemme de jævla plagsomme menneskene rett bak deg som sitter og snakker om bensinprisene og hundebur.

Jeg har investert i god hjemmekino siden omtrentlig 1995. Men nei det blir aldri den samme opplevelsen som å sitte i en stor kinosal. Jeg snakker da ene og alene om det overlegne formatet man får på en god kino. I tillegg er det de ferreste som bor i enebolig og kan benytte seg aktivt av og få glede av et godt hjemmekinoanlegg. De fleste har naboer vegg i vegg.

 

At det er ulemper ved å gå på kino vet vi alle, som eks. at mange ikke har tid til å bli med andre, passer ikke for alle samtidig osv. Hjemme kan man fint se en film alene og man kan ta på seg øreklokkene om man vil ha høy lyd. Men fremvisningskvaliteten blir på langt nær den samme ved streaming som kino.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...