Gå til innhold

Maskiningenjör vs Sjöingenjör för å jobbe på offshore på rigg


JV_M

Anbefalte innlegg

Nu till hösten kommer jag att studera till antingen Maskiningenjör 3årig högskoleingenjör som det heter i sverige eller Sjöingenjör som också är en högskoleutbildning med inriktning till att arbeta som maskinist/chief på båtar.

 

Jag undrar nu vilken utav dessa två utbildningar som är mest relevant för att ta sig ut offshore på rigg, alltså inte landbaserade ingenjörsyrken. Hur står sig dessa utbildningar som är på Chalmers Tekniska Universitet i konkurrensen med alla tusentals sökande med yrkesfagbrev inom olika områden från vanliga fagskolor?

 

 

Sjöingenjör (bachelor of marine engineering) är man ju främst inriktad som att arbeta som maskinist på fartyg, först 2.maskinist sen 1.maskinist för att tillslut efter hårt slit ta sig upp till graden som tekniskt chef eller "cheif" som många säger. Tror att ni kallar detta för maskinmester eller maskinskjef. Man är då ansvarig för allt undehåll samt driften av alla system ombord. Maskiningenjör(maskinteknik) "bachelor of science in engineering" Är som sagt en mer klassisk teoretisk ingenjörsutbildning. Man under 3året inrikta sig inom konstruktion eller produktion.

 

Kortfattat: Vilken utbildning bör jag gå för att öka mina chanser till att jobba på en rigg. Vanlig maskiningenjör, eller fartygsmaskinist.

 

Har också evt tänkt söka till petroliumteknologi-bachelor i stavanger. Är detta smartare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Tjenare,

 

Jeg gjør litt research rundt dette selv og valget for min del står mellom maskiningeniør og petroleumsteknologi i Bergen.

 

Jeg antar at en av disse to er mer attraktive enn sjøingeniør, i hvert fall om planen er å jobbe offshore.

 

Jeg har alt vært i kontakt med et rekrutteringsbyrå og de svarer litt overraskende for min del at maskiningeniør faktisk er en mer attraktiv utdanning enn petroleumsteknologi om man vil jobbe i oljebransjen, men jeg skal få et litt mer klarere svar fra de. Kommer også til å ta kontakt med andre rekrutteringsbyrå samt olje- og oljeserviceselskap direkte.

Lenke til kommentar

Tjenare,

 

Jeg gjør litt research rundt dette selv og valget for min del står mellom maskiningeniør og petroleumsteknologi i Bergen.

 

Jeg antar at en av disse to er mer attraktive enn sjøingeniør, i hvert fall om planen er å jobbe offshore.

 

Jeg har alt vært i kontakt med et rekrutteringsbyrå og de svarer litt overraskende for min del at maskiningeniør faktisk er en mer attraktiv utdanning enn petroleumsteknologi om man vil jobbe i oljebransjen, men jeg skal få et litt mer klarere svar fra de. Kommer også til å ta kontakt med andre rekrutteringsbyrå samt olje- og oljeserviceselskap direkte.

 

Nå skal ikke jeg komme med bombastiske utsagn om hvordan det egentlig er, for det har jeg ikke den rette bakgrunnen til å gjøre - studerer noe som ikke er så relevant for oljebransjen, men har stort sett hele familien innen bransjen, så har opplevd mange diskusjoner rundt dette med utdanning rettet mot oljenæringen.

 

Slik jeg forstår det er det langt mer etterspørsel etter maskiningeniører/elektroingeniører/andre typer ingeniører enn det det er for petroleumsingeniører, men dette må ses i sammenheng med at det også er langt flere kandidater med denne bakgrunnen. Det kan se ut som om det er lett å få jobb som maskiningeniør når det er så stort behov for deres kompetanse, men når tilbudet også er stort (finnes det en skole i Norge som tilbyr ingeniørutdannelse som ikke tilbyr maskiningeniørstudier?), trenger det ikke nødvengivis være sant. Det er relativt få jobber som krever kompetansen til en petroleumsingeniør (sett i forhold til andre ingeniørtyper), men til gjengjeld er det relativt få petroleumsingeniører.

 

Finn ut hva du har lyst å jobbe med, det finnes ikke "oljeingeniører". Om du ønsker å jobbe som reservoaringeniør, studerer du pet.teknologi, om du ønsker å være maskiningeniør, velger du den utdanningen.

Lenke til kommentar

Jo jag har också under någon månad nu försökt att samla på mig information kring detta. Problemet är att man får olika svar hela tiden. Har hört av ett antal att just maskinister(skip) är väldigt eftertraktade just på plattformar pågrund av att de är liknande system och mycket ansvar och överbevakning mm. Helt enkelt att det är en kompetans som värdesätts på en del stillninger på plattformen. Medan andra säger att det är just rena teoretiska ingenjörer som efterfrågas. Men då gäller väl detta landbaserade jobb inom olika projekt mm? Vad jag har förstått det som är det ytterst få ingenjörer som arbetar just på plattformar mm?

 

Men med en bachelor i ex maskiningenjör bör man väl kunna söka jobb på borredekk på någon plattform? Eller är man inte attraktiv på en sådan stillning med den kompetensen?

 

Målet är som sagt att jobba ute på fältet, och inte landbaserat. Gärna med ambitioner om en högre befattning med personalansvar efter ett par år.

Lenke til kommentar

Jeg har alt vært i kontakt med et rekrutteringsbyrå og de svarer litt overraskende for min del at maskiningeniør faktisk er en mer attraktiv utdanning enn petroleumsteknologi om man vil jobbe i oljebransjen, men jeg skal få et litt mer klarere svar fra de. Kommer også til å ta kontakt med andre rekrutteringsbyrå samt olje- og oljeserviceselskap direkte.

 

Om man ser på snittalderen på maskinfolkene så vil det nok være logisk (det samme har man i elkraftfaget). Pet.ingstudiene har vært stappfulle i minst 15 år nå, mens mask.ingstudiene har hatt minimale klasser.

 

Men nå er det ikke akkurat lett å komme som nyutdannet ut på fast rotasjon offshore. Og værre vil det bli med årene nå som selskapene automatiserer mer og mer, ved f.eks å legge kontrollromfunksjonen til land.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Om man ser på snittalderen på maskinfolkene så vil det nok være logisk (det samme har man i elkraftfaget). Pet.ingstudiene har vært stappfulle i minst 15 år nå, mens mask.ingstudiene har hatt minimale klasser.

 

Men nå er det ikke akkurat lett å komme som nyutdannet ut på fast rotasjon offshore. Og værre vil det bli med årene nå som selskapene automatiserer mer og mer, ved f.eks å legge kontrollromfunksjonen til land.

 

Men maskiningeniør er noe alle landets høyskoler tilbyr så vidt jeg vet? En Bachelor i Petroleumsteknologi tilbys vel så vidt jeg vet kun på tre høyskoler i landet, foruten den femårige masterutdanningen på NTNU.

 

Det siste du sier ser desverre ut til å stemme etter hva jeg erfarer også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det kan se ut som om det er lett å få jobb som maskiningeniør når det er så stort behov for deres kompetanse, men når tilbudet også er stort (finnes det en skole i Norge som tilbyr ingeniørutdannelse som ikke tilbyr maskiningeniørstudier?), trenger det ikke nødvengivis være sant. Det er relativt få jobber som krever kompetansen til en petroleumsingeniør (sett i forhold til andre ingeniørtyper), men til gjengjeld er det relativt få petroleumsingeniører.

 

Finn ut hva du har lyst å jobbe med, det finnes ikke "oljeingeniører". Om du ønsker å jobbe som reservoaringeniør, studerer du pet.teknologi, om du ønsker å være maskiningeniør, velger du den utdanningen.

 

Det var nylig en artikkel i DN hvor det kom frem at Norge henter 3000 ingeniører fra utlandet og behovet skal visst være økende i årene fremover. Så jeg tror ikke tilbudet er større enn etterspørselen enda.

 

Angående hva jeg har lyst til å jobbe med, så synes jeg ikke det er så enkelt å finne ut om jeg skal være ærlig. Bakgrunnen min er jo som tømrer og senere innen finans, så dette blir noe helt nytt for meg. Men jeg har interesse for realfag og motivasjonen er vel i stor grad å få en jobb offshore, gjerne etter 3 år slik at jeg kan fullføre mastergraden ved siden av. Dette mye på grunn av at jeg tar utdanning i voksen alder.

 

Men jeg begynner jo å innse at det kanskje ikke blir så lett. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jo jag har också under någon månad nu försökt att samla på mig information kring detta. Problemet är att man får olika svar hela tiden. Har hört av ett antal att just maskinister(skip) är väldigt eftertraktade just på plattformar pågrund av att de är liknande system och mycket ansvar och överbevakning mm. Helt enkelt att det är en kompetans som värdesätts på en del stillninger på plattformen. Medan andra säger att det är just rena teoretiska ingenjörer som efterfrågas. Men då gäller väl detta landbaserade jobb inom olika projekt mm? Vad jag har förstått det som är det ytterst få ingenjörer som arbetar just på plattformar mm?

 

Men med en bachelor i ex maskiningenjör bör man väl kunna söka jobb på borredekk på någon plattform? Eller är man inte attraktiv på en sådan stillning med den kompetensen?

 

Målet är som sagt att jobba ute på fältet, och inte landbaserat. Gärna med ambitioner om en högre befattning med personalansvar efter ett par år.

 

Da er det godt mulig "sjøingeniør" er veien å gå. Etter det jeg har hørt de siste dagene, så er definitivt ikke maskiningeniør eller petroleumsingeniør noen sikker vei til jobb offshore. Ikke i dag.

 

Den sikreste veien om du vil offshore, er Havbunnsinstallasjoner eller Boring på Bergen Maritime Fagskole.

 

http://utdanning.no/org/bmv.hfk.no

 

Broren til en kamerat av meg går der nå og han var i full jobb etter ett år på skole, slik at han fullfører utdanningen samtidig som han er i full jobb med fast 2-4 rotasjon. En annen kamerat av meg har gjort dette tidligere.

 

Problemet er at du trenger et fagbrev innen mekaniske fag eller noen andre kurs for å komme inn og de har ikke jeg. Derfor er det ikke aktuelt for min del, i hvert fall ikke i år. :)

Lenke til kommentar

Men maskiningeniør er noe alle landets høyskoler tilbyr så vidt jeg vet? En Bachelor i Petroleumsteknologi tilbys vel så vidt jeg vet kun på tre høyskoler i landet, foruten den femårige masterutdanningen på NTNU.

 

Det siste du sier ser desverre ut til å stemme etter hva jeg erfarer også.

 

Ja, veldig mange har utdanningen på sine skoler. Men, klassene har ofte vært små, og hos mange høgskoler har de enten blitt lagt ned eller lever på nåde.

 

Dessuten er fagfeltet enormt vidt. Alt fra matrialteknologi, klassisk mekanikk til roterende utstyr. Og alt der i mellom. Der av den mest relevante for offshore av de tre er "roterende" (f.eks kompressor, turbin etc).

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Om man nu söker ett jobb som dekksarbetare,driller mm krävs det väl numera att man har relevant fagbrev. Betyder detta att man som högskoleingenjör inte kvalificerar sig till dessa stillnigner?

 

Det jag menar, kan man som högskoleingenjör söka ex roughneck med framgång? eller går dessa jobb med fördel till den med fagbrev?

Lenke til kommentar

Beklager gutta, men ingeniør er ikke vegen til offshorejobb på rigg. Hvorfor? Jo enkelt og greit pga man ønsker minst mulig folk offshore. Kan man sette dem på land, setter man dem på land.

 

Det er noen som er offshore som har ingeniørutdannelse, 90% jobber derimot som ledere, og man blir ikke leder rett ut av skolen. Det er heller ikke krav til høyere utdanning for å bli leder, det er mange som ikke har mere enn fagbrev som sitter i samme stilling som sivilingeniører fra ntnu offshore.

 

Ingeniør gir lite til overs for roughneck, du kan søke, men jobben vil gå til noen med relevant utdanning og erfaring.

 

 

Mulig noen føler jeg er direkte nå, det finnest selvsagt unntak, men generelt jobber ingeniører på land. Bare sjekk offshore.no spørsmålstimen for noen uker siden, det gikk igjen, og igjen, og igjen, og igjen at har du valgt ingeniør for å komme deg på fast 2/4, så har du desverre valgt feil. Det som vil bli "normalen" for di fleste, vil være at dem sitter på land mesteparten av tiden, og kanskje har seg en liten tur i tilknytning mot prosjekter/oppstart, o.l.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager gutta, men ingeniør er ikke vegen til offshorejobb på rigg. Hvorfor? Jo enkelt og greit pga man ønsker minst mulig folk offshore. Kan man sette dem på land, setter man dem på land.

 

Det er noen som er offshore som har ingeniørutdannelse, 90% jobber derimot som ledere, og man blir ikke leder rett ut av skolen. Det er heller ikke krav til høyere utdanning for å bli leder, det er mange som ikke har mere enn fagbrev som sitter i samme stilling som sivilingeniører fra ntnu offshore.

 

Ingeniør gir lite til overs for roughneck, du kan søke, men jobben vil gå til noen med relevant utdanning og erfaring.

 

 

Mulig noen føler jeg er direkte nå, det finnest selvsagt unntak, men generelt jobber ingeniører på land. Bare sjekk offshore.no spørsmålstimen for noen uker siden, det gikk igjen, og igjen, og igjen, og igjen at har du valgt ingeniør for å komme deg på fast 2/4, så har du desverre valgt feil. Det som vil bli "normalen" for di fleste, vil være at dem sitter på land mesteparten av tiden, og kanskje har seg en liten tur i tilknytning mot prosjekter/oppstart, o.l.

 

Så med andra ord finns det ingen möjlighet att med högskolestudier att ta sig ut på rotation? Utan det verkar vara fagbrev samt teknisk fagskola som gäller. Vilket inte direkt är aktuellt för min del då jag måste börja på fagskole i en ålder runt 25 ;)

 

Vart hittar man förresten sprösmåltimen på offshore.no ?

Lenke til kommentar

Har du undersøkt Subsea-ingeniør, svensken?

 

Jeg skal se litt nærmere på det selv.

 

Det har jag gjort ;) sitter just nu och kontaktar några subsea företag i norge faktiskt. Som vanligt verkar det vara fagarbetarna som arbetar ute på fältet här med, medan ingenjörerna sitter på land. Sen finns det väl vad jag vet bara en skola i Norge man kan läsa detta. Och antagningskraven verkar vara ordentligt höga. 55+ kan det stämma?

Lenke til kommentar

Jeg er ingeniørutdannet. Jobbet 2 år som serviceingeniør for et selskap som leverer boreutstyr og kraner. Reiser i Nordsjøen, Afrika og Asia for det meste. Har ingen rotasjon med mindre jeg følger et større prosjekt som nybygg eller klassing av gammelt utstyr. Da er rotasjonen som regel 2-2 eller 4-4 i utlandet.. Er jo kun i Norge hvor de kan skryte av den lukrative 2-4 rotasjonen.

 

Mitt inntrykk er at som ingeniør kan det være bedre karrieriemessig og søke seg inn i et serviceselskap som leverer tjenester til operatør og drillingselskapene. Der er det mer ingeniørrelaterte stillinger i fremtiden når du har jobbet litt i felten :) Jeg fikk jobb med engang, eller i god tid før studiene var over og jobben er mer ingeniørrelatert enn f.eks som boredekksarbeider på en borerigg.

 

Om jeg vil så kan jeg vel evt. med min erfaring søke på en hel rekke av stillinger på rigg om jeg vil uten særlig problemer om litt. F.eks Subsea Engineer osv osv, om det er ønskelig.

 

Mange veier ut i oljen er det ihvertfall helt sikkert at det er :)

Lenke til kommentar

Som nevnt over her så tror jeg ikke jeg hadde satset på å få ingeniørstilling offshore for et operatørselskap. Her er det ekstremt mange om beinet og ekstremt få stillinger. Det kan dog være mulig å få ingeniørjobb for et kontraktørselskap med fast rotasjon på norsk sokkel men det er tvilsomt at man er "brukende" i en slik stilling om man kommer direkte fra skolen..

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Merk at fagskole ikke er det samme som fagbrev. Fagbrev er noe man får etter videregående opplæring, læretid og fagprøve. En fagskole er en 2 årig utdannelse som kun kan tas om man har et fagbrev.

 

Hvis du absolutt ikke må i nordsjøen så finnes det mange andre alternativ om du vil ut i verden. Jeg vil tro at det er vesentlig enklere å finne en jobb som "service ingeniør". Her har du også mulighet til å få arbeidsoppdrag i nordsjøen, men tror det er større sannsynlighet for å havne på oppdrag andre plasser i verden. Men akkurat denne type jobb kan jeg fint lite om og kan dermed ikke uttale meg så mye om.

Lenke til kommentar

Merk at fagskole ikke er det samme som fagbrev. Fagbrev er noe man får etter videregående opplæring, læretid og fagprøve. En fagskole er en 2 årig utdannelse som kun kan tas om man har et fagbrev.

 

Hvis du absolutt ikke må i nordsjøen så finnes det mange andre alternativ om du vil ut i verden. Jeg vil tro at det er vesentlig enklere å finne en jobb som "service ingeniør". Her har du også mulighet til å få arbeidsoppdrag i nordsjøen, men tror det er større sannsynlighet for å havne på oppdrag andre plasser i verden. Men akkurat denne type jobb kan jeg fint lite om og kan dermed ikke uttale meg så mye om.

 

Jo precis, men för att kunna få ett relevant fagbrev så måste man väl gått en 2 årig vidergående inom samma område. Och det är ju inget jag kan börja med. Alt 5år relevant arbete.

 

Sen är som sagt endaste målet att ta sig ut i nordsjön, har nu äntligen efter många år bestämt mig för vad jag vill jobba inom så nu är bara frågan vilken utdanning bör jag välja.

 

maskiniskt(skip) eller bachelor ingenjör(maskin,mekatronik,petroliumteknik)

 

Service ingenjör finns det väl ingen utdanning till?

Endret av JV_M
Lenke til kommentar

Ja, det vil fort ta 5 år å få et fagbrev - så forstår at det er litt sent i livet å begynne på det. Det siste jeg kan komme på er eventuelt "Well service". Der tror jeg faktisk at de sender nyutdannede folk på rotasjon på norsk sokkel, men jeg har ingen formening om hvordan jobbmulighetene er!

 

Service ingeniører er stillinger som typisk National Oilwell eller Aker Solutions har. Der reiser ingeniørene rundt i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...