Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det ikke krav lenger til baklys "på" på bil?


Anbefalte innlegg

Hei, siden pappa har kjøpt en ny Mitsubishi ASX så undrer jeg meg. Den tenner jo ikke noen lys bak på bilen når vi ikke foretar oss noe. (vanlige "kjørelys" bak for å kalle det det, altså lamper som lyser hele tiden.).

 

Og jeg vil bare sjekke at dette er godkjent i Norge per mars 2013? Det er litt uvant, å komme inn i en dårlig opplyst tunnel og ligge bak biler som ikke har tente lys bak.

 

Her står det derimot noe:

http://www.vegvesen....rhet/Bilens+lys

 

"Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys" står det på den nettsiden.

 

Betyr det at hvis min far stoppes i trafikkontroll, og selv ikke har vridd på lysbryteren slik at det lyser lamper konstant bak....kan han få bot da?

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, bilen er typegodkjent med den type lys og han skal ikke få bot for det. Derimot, i tunneller skal kjørelys bak tennes. Hvis det ikke er automatisk sensor for dette i bilen, må dere vri over til kjørelys manuelt når dere kjører inn i en tunnel og når det er mørkt ute. Derfor velger noen å kjøre med kjørelys hele tiden.

Lenke til kommentar

Ikke alle biler som har auto-funksjon på lysene, men det burde vært det etter min mening. Det er dessuten påbudt at det skal kunne slås av (ved å vri lysbryter til 0), så det er alltid mulig å sette bryteren slik at det ikke er automatisk.

 

Denne koblingen er påbudt i EU per dags dato, men den gamle koblingen er fortsatt lov i Norge, men blir i praksis ikke brukt fordi det er enklere å bare følge EU-regler.

 

At baklys ikke slår seg på er argumentert med "miljøhensyn" (x antall biler med baklys påslått hele tiden = x antall tonn CO2.. ), samt at baklys tent på dagtid ikke har noen effekt på synligheten på bilen, men heller potensielt gjør bremselys mindre synlig.

 

Det er uansett påbudt å slå over til nærlys hvis det ikke er automatisk når det er mørkt. DRLer er ikke tillat å bruke i mørke, og det er forbudt å koble nærlys som kjørelys etter de nye reglene (men man kan fortsatt kjøre de norske reglene i Norge).

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I

At baklys ikke slår seg på er argumentert med "miljøhensyn" (x antall biler med baklys påslått hele tiden = x antall tonn CO2.. ), samt at baklys tent på dagtid ikke har noen effekt på synligheten på bilen, men heller potensielt gjør bremselys mindre synlig.

 

Jeg er uenig. Man legger mye lettere merke til en bil der lysene er tent.

Dessuten er det lettere å se om den er parkert, eller om den er i bruk.

Jeg tror at sikkerheten er bedre ivaretatt ved å tenne lampene.

Hvis EU vil spare CO2 kan de heller gjøre LED-lamper obligatorisk, i stedet for å tillate at man slår dem av.

Jeg tror at antall ulykker kan øke pga. dette, særlig i Norge der vi har lang skumringsperiode og vanskelige lysforhold store deler av året/døgnet.

Hvis mange biler kræsjer og må repareres/erstattes, samt folk blir drept i trafikken, hvor mye CO2 har man egentlig spart da?

Lenke til kommentar

Argumentasjonen for det ligger i at det å baklys på gir ikke noen ekstra sikkerhet på dagtid, siden biler ikke bare dukker opp plutselig bakover, og biler som rygger har ryggelys uansett. Biler som trenger å være ekstra synlig fra baksiden har somoftest bremselys påslått. Jeg personlig tror ikke dette er noe problem som følge av det faktum at bilen enten beveger seg fremover, eller den har bremselys påslått. Man har altså ikke behov for å se en bil "ekstra godt" fra baksiden, det er bare nødvendig fra fremsiden hvor bilen kan bevege seg (altså for å se biler som kommer fra siden og lignende).

 

Om folk lar være å slå på lys og lar den bare stå på 0 hele døgnet så blir det selvsagt et problem, men det er verdt å merke seg at biler har påbudt rødt refleks bak som er veldig synlig når det blir lyst på, og dermed blir en bil som ikke har påslått lys bak likevel ofte veldig synlig uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...