Gå til innhold

Kopiering av win XP til SSD: treg oppstart


Anbefalte innlegg

Liker å holde min gamle XP maskin i orden (jeg har 2 nye win 7 maskiner).

Disken hadde 3 partisjoner, C: til Win XP os, 2 øvrige til ulike applikasjoner.

Nå har jeg kopiert hele partisjon C: til SSD ( Acronis Disk Director Suite) og slettet C: på den gamle disken.

Oppstart (trinnet før innloggingsbildet) tar flere minutter. Har det noe med BIOS konfigurering å gjøre?

BIOS viser:

IDE Primary Master: _NEC DVD_RW ND-355OA 1.04

IDE Primary Slave : NONE

IDE Secondary Master: NONE

IDE Secondary Slave: NONE

IDE Third Master: OCZ-Agility4 1.5.2

IDE Fourth Master: WDC WD500 AAKS-000UU3AO 0103B01

IDE Fifth Master: NONE

IDE Sixth Master: Hitachi HD S721025CLA382

 

Vil en reorganisering av denne rekkefølge føre til raskere oppstart?

Hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ca 1% av all kunnskap om dette så jeg vil bare nevne en ting jeg leste da jeg gjorde noe lignende.

 

If you clone onto an SSD from a HDD, however, there is a very high probability that the alignment will be off. What this means, in practical terms, is that you will radically increase your SSD read/writes and decrease performance because of the poor alignment. You’ll be wearing out and slowing down the drive, all over something as tiny as data misalignment.
Dette må også være gjort før du cloner windows.

 

Link til siden jeg fant dette HER

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Vil også bare legge til at å boote med cd/dvd rom først og med eksterne hdd's forlenger også boot tiden.

Skal man ha en rask oppstart bør man ha SSD som boot disk, ingen cd eller dvd i cd/dvd rom og ingen eksterne hdd's tilkoblet (det inkludere usb sticks også).

 

Sikkert ikke dette som er ditt problem, men tenkte det var like greit å nevne.

Lenke til kommentar

Det er riktig, det er 3 disker.

1. Den gamle HDD med 3 partisjoner hvor OS lå på C:

2. En ekstra HDD med foto og film

3 Den nye SSD

Boot rekkefølgen i Bios er:

1st boot device hard disk

2nd boot device floppy

3rd boot device CDRom

Boot from other device enabled

 

Hvis misalignment er forklaringen er det vel bare å reinstallere. Jeg er allikevel ikke helt sikker på det punktet, det er nemlig bare oppstarten som er treg. Når windows først er startet går alt så mye raskere som jeg ville forventet av en SSD.

Lenke til kommentar

Du bør koble SSD'en på den første sata kontrolleren (sjekk i manualen til hovedkortet). Mange hovedkort har flere SATA kontrollere hvorav den ene er best å boote fra.

 

Er du sikker på at MBR er flytttet til SSD'en, prøv å boote med kun SSD'en tilkoblet.

 

Slett Floppy som boot device.

MBR er på SSD ellers vill ha fått beskjed da han har slettet den gamle C: partisjonen OG de fleste clone programmer sier i fra om det er noe problem med å få med MBR eller andre vikite boot filer.

 

Enig med å slette Floppy som boot device. Og sørge for at Sata kabel er der den burde være.

 

Da jeg først fikk SSD hadde jeg også problemer med treg opp start (ikke sånn veldig treg, men nok til at det var skuffende) og det var pga bruk av feil port brukt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...