Gå til innhold

I denne sitter Intels neste generasjons prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter på en i7 860 og tenkte oppgradere når Haswell kommer. Da enten til en i5-4570 eller i7-4770. Gapet mellom min gamle og Haswell bør være stort nok. Men for folk som tenker oppgradere fra Sandy eller Ivy er det vel ikke noe vits for om de har en high end-prosessor fra disse generasjonene allerede.

Lenke til kommentar

Så Haswell er mest en oppgradering for små og tynne bærbare, med bedre grafikk og strømsparing, mens de som er ute etter gaming og andre tunge oppgaver like gjerne kan kjøpe seg en Ivy Bridge og vente til Skylake er her?

Er nå fortsatt minst to år til Skylake kommer. Om man ikke har skikkelig spill-PC nå, ville jeg definitivt ventet til juni for Haswell. Er ryktet om minst 10% økning fra Ivy Bridge, som faktisk er mer enn Ivy Bride hadde til Sandy Bridge. Samtidig fikser de nok varmeutviklingsproblemene i den nye arkitekturen som man fant i Ivy Bridge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samtidig fikser de nok varmeutviklingsproblemene i den nye arkitekturen som man fant i Ivy Bridge.

Problemene med varmeutvikling på Ivy Bridge gjelder hovedsaklig ved overklokking, og det er ikke varmeutvikling men varmetransport som er problemet. Ivy har dårlig kjølepasta mellom CPU og heatspreader.

 

Jeg kommer nok ikke til å gå for Haswell til stasjonær, da en overklokket 3930K holder godt for mitt bruk, men min 2.2GHz Core 2 Duo laptop skal gå av med pensjon etter 6 år, og jeg ser etter en Haswell quad med 8 tråder og integrert grafikk, MINIMUM 1080p skjerm, og enten god medfølgende SSD eller oppgradere selv. Av RAM tenker jeg 8GB DDR3 1600MHz CL9 eller bedre. 15" er en grei størrelse for både reise og produktivitet i studier.

Lenke til kommentar

Akkurat handla en i7-3930K. Jaja, så får man vente til Skylake, om socket blir den samme. Synes det går VELDIG fort i socket-skiftene nå. 775 holdt jo i 4-5 år, 1366 holdt jo ikke lenge før vitsen var borte pga 1155. Samme gjelder 1156.

LGA 2011 som din 3930K bruker kommer også til å fungere med Ivy Bridge-E prosessorene som kommer senere i år.

 

Generelt sett de siste generasjonene så holder en sokkel i en generasjon samt en oppdatering (tick, tock)

 

LGA 2011: Sandy Bridge-E og Ivy Bridge-E

LGA 1155: Sandy Bridge og Ivy Bridge

LGA 1150: Haswell og Broadwell

Lenke til kommentar

LGA 2011 som din 3930K bruker kommer også til å fungere med Ivy Bridge-E prosessorene som kommer senere i år.

 

Generelt sett de siste generasjonene så holder en sokkel i en generasjon samt en oppdatering (tick, tock)

 

LGA 2011: Sandy Bridge-E og Ivy Bridge-E

LGA 1155: Sandy Bridge og Ivy Bridge

LGA 1150: Haswell og Broadwell

Joda, og Haswell og Broadwell får en E-utgave de også, men om de klarer å holde 2011 til det, det får vi se. Det er det jeg mener, om de kan holde sokkelen lengre enn en generasjon. 775 kom i 2004 til P4 Prescott, også Pentium D. I 2006 kom Core 2 Duo og senere også Quad. Først i 2008 ble den erstattet, dog fikk du godt med utvalg av CPUer og hovedkort til 2010, og enda idag finnes det noe på markedet.

 

LGA 2011 kom for ett år og tre måneder siden, og om Ivy Bridge-E blir den siste på den sokkelen, så varer den ikke mye over 2,5 år, en god del kortere enn 775. Og 775 var jo fram og bakkompatibel over en god del chipsetter, så både en steingammel Prescott man hadde liggende samt en C2Q funka flott.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...