Gå til innhold

Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G VR på D80 vil ikke fokusere


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem med min 70-300mm ved at den ikke lenger fokuserer som den skal. Jeg hører motoren jobbe, men som oftest forblir det langt utenfor fokus. Hvis jeg hjelper den litt ved å stille manuelt først, klarer den som regel siste biten selv.

 

Det jeg lurer på er da om problemet ligger i kameraet eller objektivet? Så langt jeg vet har ikke dette objektivet noen internt motor, og er avhengig av motor i huset. Mine andre objektiver, deriblant Nikon 50mm f/1.8, Sigma 105mm f/2.8 og Nikon 18-70mm fungerer fint. Sistnevnte har så vidt jeg egen motor.

 

Noen som har litt mer greie på dette enn meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivet er under 5 år gammelt. Det er vel cirka 2 år siden jeg kjøpte det tror jeg. Må se om jeg klarer grave frem kvittering og ta det med butikken (JP).

 

Kameraet viser ikke at det er i fokus, det virker rett og slett som om motoren ikke klarer "dra" fokus på plass. Om jeg trykker flere ganger kommer den i blant litt nærmere, helt til jeg får fokus. Men er det for langt unna (i fokus, ikke avstand) nytter ikke dette heller. Uansett er det jo ikke holdbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...