Gå til innhold

Nikon D600 støvproblember hvor mangen har det?


Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe Nikon D600, D800 eller D7100. Men har litt problemer med å bestemme meg. Da jeg egentlig har lyst på D600, men det skrives så mye dritt om kamera anngående støvproblemer og grønn skjær osv. Ser Nikon har gått ut og sagt at de har et støvproblem med D600: https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/55647

 

Så det jeg lurer på er dere som har D600 eller D800 hva syntes dere om kamera? Hvor mangen av dere har erfaringer med at det skitner sitt eget speil, og hvor mangen har ikke hatt noen problemer?

 

Mangen som opplever grønnskjær? Eller er det bare ken rockwell som har hypet opp?

 

Noen andre iritasjons moment osv? (hvet det er ganske lite)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se noe støv på mine bilder med D600, men har nok bare tatt et par hundre eksponeringer. Kjøpte fra japanphoto, og fikk med gave/verdikort på kr. 2000,- som kan brukes på rens og vedlikehold av kameraet, så jeg bekymrer meg ikke.

 

Kan heller ikke se noe grønnskjær på bildene. På jobben min har jeg brukt et eldre Nikon D3, og dette har virkelig grønnskjær. Dette kan uansett stilles inn på kameraet etter egne preferanser.

 

Irritasjonsmomenter? Jeg har ganske små hender, og syns fremdeles det er litt for lite og litt ubehagelig å holde i. Har sikkert bare blitt litt bortskjemt da jeg bruker Nikon D3s på jobb, som er i en helt annen prisklasse. Gå til nærmeste butikk som selger kameraet og klå litt på det først, og spør om å få ta et par testbilder. Det finnes også et helt hav av uredigerte bilder fra D600 både i RAW og JPEG på nettet.

Liker ikke menyhjulet. Skuddtakten kunne også vært bedre, men pytt sann.

 

Jeg kjøpte D600 fordi det var på tilbud til 12,000, som er latterlig billig for et godt fullformatkamera.

Lenke til kommentar

Tror nokk spot problematikken daffer mere og mere av siden folk får fikset problemet. For min del går det fint nå etter en rens. Er mange mange som er fornøyde, og tror nokk nikon har eller holder på med å fikse problemet i sin produksjonslinje.

 

Er vell på f/11(13) - f/22 man ser dem, ihvertfall i mitt tilfelle når jeg hadde noen. Men igjen funker fjell nå og rent som bare det.

 

Er meget fornøyd med kameraet. Forde om man har vært på en rens så plager det ikke meg nå. Rens av sensor blir flere ganger oppåver årene tenker jeg uansett om jeg hadde dette eller en 5dm3.

 

Når det gjelder grønnskjær så har jeg ikke sett noe til dette. Kan være meg som ikke har sett det eller så er det rett og slett ikke der. Bagateller. Forøvrig kan rockwell ta seg en bolle.

 

Om du skal kjøpe noen av de 3 er vell ikke så godt å si. Spørs hva du vil ha FX eller DX? Dyr eller billig optikk? Størrelse på hus? etc etc

Lenke til kommentar

Er jo litt for og forsøke fullformat kanskje, siden jeg har satset på optikk. Jeg har Nikon 70 - 200 vr2, Nikon 24-70mm 2,8 , 50mm 1,4mm. Huff, vanskelige valg. Bruker helst kamera til naturfoto, studiofotografering av barn/fam, stilbilder av biler, og av og til litt action av bil kjøring, men ikke så mye mer en en gang i året.

Lenke til kommentar

Er jo litt for og forsøke fullformat kanskje, siden jeg har satset på optikk. Jeg har Nikon 70 - 200 vr2, Nikon 24-70mm 2,8 , 50mm 1,4mm. Huff, vanskelige valg. Bruker helst kamera til naturfoto, studiofotografering av barn/fam, stilbilder av biler, og av og til litt action av bil kjøring, men ikke så mye mer en en gang i året.

24-70 og 50mm er ypperlig til både D600 & D800.

  • Budjsettet ditt på hus eventuellt hvor mye er du villig til å betale?
  • Hvilke krav har du til størrelse og vekt?

Er det noe du synes du mangler ved ditt nåværende hus? Høyere iso kvaliteter, bildekvalitet etc? forutenom FX sensor da.

Lenke til kommentar

24-70 og 50mm er ypperlig til både D600 & D800.

  • Budjsettet ditt på hus eventuellt hvor mye er du villig til å betale?
  • Hvilke krav har du til størrelse og vekt?

Er det noe du synes du mangler ved ditt nåværende hus? Høyere iso kvaliteter, bildekvalitet etc? forutenom FX sensor da.

 

Får nå håpe 70-200 f2.8 vr2 også er ypperlige til D600 og D800 :p

Er vel egentlig villig til å betale opptil D800, men stopper der.

Størrelse og vekt har jeg egentlig ikke noe krav til er vant med å dra rundt på D90 med 70 - 200 på.

 

Kunne tenkt meg bedre detaljer og litt mer punch i bildene, og muligheten til å kunne gå høyere på iso uten støy. Er jo en stund siden D90 kom ut, og det har vel skjedd litt etter det.

Lenke til kommentar

Jeg har bare tatt 1160 eksponeringer med mitt hus, og ved siste sjekk så hadde jeg ikke noe problemer med verken støv eller olje.

 

Størrelsen på kamera har jeg blitt godt vandt med etter en ukes bruk, og jeg har hanskestørrelse XL

Litt mer irriterende med de svinghjulene som styrer diverse innstillinger, men jeg har vel blitt vandt med det også.

 

Her forleden så var jeg ute for å ta bilder av ender og måker. Mest for å teste hvordan kameraet fungerte til et slikt formål. Jeg hadde montert på et Nikkor 70-200 f2.8 og første inntrykket imponerte meg ikke, Jeg syntes ikke at fokusen var kjapp nok ti formålet, og jeg hadde forventet en bedre respons. Men når jeg kom hjem og sjekket resultatet, så måtte jeg spise den metaforiske hatten. Mesteparten av bildene var overraskende skarpe og klare. Så her ble jeg imponert.

 

Etter min lille uke, så kan jeg si meg godt fornøyd. Jeg savner fremdeles d700 ergonomien, og spesielt AF-On knappen. Men ikke nok til at jeg tar med meg D700 ut på tur istedenfor,

 

Når det er sagt, hvis jeg skulle gjort samme kjøpet på ny med den "kunnskapen" jeg har nå, så er jeg ikke like sikker på om jeg hadde valgt dette kameraet, og heller gått for et D800 istedenfor.

Men det kan være naboens grønnere gress som lusker i underbevisstheten min.

 

Hvis jeg skal henge meg opp i noe, så må det være at noen bilder blir overeksponert. I forrige uke skulle jeg ta bilder av et landskap i solnedgangen. Utførte en lysmåling og stilte inn lukkertid for å få en korrekt eksponering, og resultatet ble som om jeg tok et bilde midt på dagen, for å si det sånn.

Iso var 100.

Dette går litt igjen, men ikke alltid. Utelukker ikke at jeg har bommet på noe, men jeg kan ikke forstå hva det skal være. Men finner nok ut av det til slutt :)

Lenke til kommentar

Mitt D600 er inne til rens hos Japanphoto nå, støvet hos meg ble veldig tydelig på f11 og oppover fra rundt 2000 eksponeringer. En ulempe med rensen hos Japanphoto er at de ikke utfører den i butikken, men må sende kameraet inn, noe som skulle ta "2-4 uker", noe jeg syns er absurd lenge for en såpass enkel jobb.

Jeg var forberedt på at støvproblemet kunne komme, så det er ikke verdens undergang for min del. Bortsett fra det er jeg rimelig godt fornøyd, det eneste er at feltet med autofokuspunkter er litt for smalt for min smak, men det er strengt tatt bare en vanesak som man kan overkomme veldig lett.

Lenke til kommentar

Mitt D600 er inne til rens hos Japanphoto nå, støvet hos meg ble veldig tydelig på f11 og oppover fra rundt 2000 eksponeringer. En ulempe med rensen hos Japanphoto er at de ikke utfører den i butikken, men må sende kameraet inn, noe som skulle ta "2-4 uker", noe jeg syns er absurd lenge for en såpass enkel jobb.

Jeg var forberedt på at støvproblemet kunne komme, så det er ikke verdens undergang for min del. Bortsett fra det er jeg rimelig godt fornøyd, det eneste er at feltet med autofokuspunkter er litt for smalt for min smak, men det er strengt tatt bare en vanesak som man kan overkomme veldig lett.

 

Det er ikke bare hos JP, etter hva jeg fikk beskjed om så omfattet dette alle levrandører, jeg kjøpte mitt hos en annen levrandør men det måttes sendes inn til Camera & videoteknikk as .

Lenke til kommentar

Det er ikke bare hos JP, etter hva jeg fikk beskjed om så omfattet dette alle levrandører, jeg kjøpte mitt hos en annen levrandør men det måttes sendes inn til Camera & videoteknikk as .

Ja, er jo bare å håpe at det legger seg i bunnen av det tidsoverslaget. Det er nesten så jeg var fristet til å betale for rensen selv for å få det gjort hos et lokalt kameraverksted, tror det var 500-750kr de skulle ha for å rense et FX-kamera.

Lenke til kommentar

Ja, er jo bare å håpe at det legger seg i bunnen av det tidsoverslaget. Det er nesten så jeg var fristet til å betale for rensen selv for å få det gjort hos et lokalt kameraverksted, tror det var 500-750kr de skulle ha for å rense et FX-kamera.

 

Hos meg var det vel 3-4 dager + postgangen hver vei da , ca 14 dager totalt

Lenke til kommentar

Hos meg var det vel 3-4 dager + postgangen hver vei da , ca 14 dager totalt

Det er jo ikke så ille.

Har problemet gått over etter rensen hos deg? Jeg ventet med å sende inn kameraet til jeg visste jeg hadde tatt minst 3k eksponeringer, men kan jo ikke være sikker på at det er nøyaktig på 3000 den slutter å søle på sensoren..

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så ille.

Har problemet gått over etter rensen hos deg? Jeg ventet med å sende inn kameraet til jeg visste jeg hadde tatt minst 3k eksponeringer, men kan jo ikke være sikker på at det er nøyaktig på 3000 den slutter å søle på sensoren..

 

Litt tidlig å si enda,da jeg ikke har hatt tid til å ta så mange bilder enda .

PS: Det er en D800 jeg har .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...