Gå til innhold

Nå skal NAS-ene bli enda mer strømmevillige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som en veldig godt idè. Det har alltid slått meg som en naturlig kombo ha mediasenter og lett privat server i samme enhet. Det koster ikke så stort mer - og da har du tross alt mye mer fleksisibiltet.

 

En ekstremt strømgjerrig CPU som også har noe tilsvarende til Intels innebygd GPU som vi ser i andre moderne CPUer (evt. en som ikke har like godt 3D ytelse for å holde kostnaden nede) ville være ideelt til mange oppgaver.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette høres ut som en veldig godt idè. Det har alltid slått meg som en naturlig kombo ha mediasenter og lett privat server i samme enhet. Det koster ikke så stort mer - og da har du tross alt mye mer fleksisibiltet.

Lettere uenig, jeg liker oppgavemiksing dårlig. Hver greie er god på sine ting og "alt-i-ett" løsninger gir gjerne passelig dårlige utgaver av alt.

Lenke til kommentar

Lettere uenig, jeg liker oppgavemiksing dårlig. Hver greie er god på sine ting og "alt-i-ett" løsninger gir gjerne passelig dårlige utgaver av alt.

 

To each his own. Jeg ser selvfølgelig fordelen med å ha alle funksjoner separert. Det blir mer drifts-sikkert og lettere å administrere og bygge videre på hvis slikt er veldig viktig for deg, men for en vanlig entusiast der kravene ikke er så steile og totalkostnad spiller mye inn så virker det veldig fornuftig.

 

Jeg bruker allerede en slik løsning, men med en "vanlig" Intel CPU med power-restrictions satt på for å holde meg innen en lav power-profil og under kravene for min lille powersupply. Jeg kunne dog fint sett for meg at jeg hadde brukt en "media atom" for systemet i stedet om det fantes, og grunnen til at jeg endte opp med en vanlig desktop CPU i stedet var mest pga. atom CPUer ikke hadde skikkelige GPUer enda.

 

Dette little systemet med veldig lav idle-power dekker veldig godt alle behov jeg har som entusiast både for lett always-on server og NAS og mediesenter i ett, og det er kjekt å ha et fullverdig OS på NASen med den fleksibiliteten det gir - synes jeg altså... smak og behag som sagt :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Vet det er luksusproblem, men vil gjerne syte litt om strømgjerrighet...

 

Det er egentlig litt synd siden gammelt utstyr ikke bare er tregt, men også bruker uhorvelig mye strøm i forhold til hvor mye ytelse de har. Da kan man ikke koble opp alt det gamle rasket for å kjøre folding@home eller noe slikt uten å sløse med strøm. Hvorfor ha den gamle PCen som suger 300 watt stående på i kjelleren, når tilogmed mobiltelefonen man har i lomma gir mer ytelse?

 

Hadde bare energi vært tilgjengelig for en slikk og ingenting... Men da må man vel tilbake til åttitallet før kraftverkene ble privatisert ("Privatisering er bra, da blir alt supereffektivt og superbillig!" Var vel noe slikt de sa når de solgte dette inn til Ola Dunk.) og kablene til utlandet ble lagt.

 

Før så kunne man ha på varmekablene året rundt og bare åpne vinduet når det ble for varmt inne. Alle lampene i huset var glødelamper som stod på selv om natten. Og strømregningen var fortsatt liten. Nå må man spinke og spare mens staten deler ut VÅR strøm til tyskere og andre vi før lo av fordi de slo av lyset når de gikk ut av rommet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

To each his own. Jeg ser selvfølgelig fordelen med å ha alle funksjoner separert. Det blir mer drifts-sikkert og lettere å administrere og bygge videre på hvis slikt er veldig viktig for deg, men for en vanlig entusiast der kravene ikke er så steile og totalkostnad spiller mye inn så virker det veldig fornuftig.

Jeg kan se den, og som du nevner, det er smak og behag. Jeg er ikke hemmet av hverken plass eller økonomi i hjemmet så jeg fortrekker mange spesialiserte bokser da det gir meg bedre kontroll.

Da kan man ikke koble opp alt det gamle rasket for å kjøre folding@home eller noe slikt uten å sløse med strøm.

Vel, det er jo mye vinter her i landet og det "gamle rasket" bidrar til oppvarming, så bare "sløsing" er det neppe.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at for folk flest så surrer å går dette "rasket" i rom som folk sjelden oppholder seg i. Kanskje ikke slik for alle men er i alle fall slik for meg. (To Fil servere stående og idler på loftet her, og jeg har kanskje vært innom det rommet 5 ganger siden i sommer.

Lenke til kommentar

har ikke testet mer enn en om gangen fra min nas...

men den fungerer uansett så godt at det vil være unødvendig å bytte den ut enda....

NASen har atom prosessor og

plex kjører greit.

Måtte bare leke med litt settings fra plexweb for å få 2 streaminger til å funke greit der også :)

Endret av Mr. Dark
Lenke til kommentar

Hadde bare energi vært tilgjengelig for en slikk og ingenting... Men da må man vel tilbake til åttitallet før kraftverkene ble privatisert ("Privatisering er bra, da blir alt supereffektivt og superbillig!" Var vel noe slikt de sa når de solgte dette inn til Ola Dunk.) og kablene til utlandet ble lagt.

 

Dette er egentlig OT - men i og med at man her har en feilaktig påstand - så tar jeg sjansen på å korrigere.

Prisene hadde ikke vært lavere om man ikke hadde vedtatt Energiloven i 1990, det vi ville hatt er langt større forskjeller i fra område til område - f,eks kunne Rogaland hatt en pris på 25 øre/KWh, mens Bergen hadde 45 øre/KWh. Kapasiteten på kabler til utlandet er heller ikke stor nok til at den påvirker prisen i særlig grad, annet en at vi har unngått de høyeste prisene. Dersom vi tar snittprisen for landet i 1990 og justerer for inflasjon - ja da ender vi faktisk omtrent på dagens spotpris.

 

At det har skjedd en privatisering er også bare tull - eierstrukturen er i hovedsak den samme i dag som i 1990. I henhold til norsk lov er det kun det offentlige som kan ha konsesjon på anlegg for produksjon av vannkraft. At ca 10 % av produksjonen kommer fra private aktører (noe som også var tilfelle i 1990) skyldes anlegg/konsesjoner fra før ca 1910 og at private kunne få tidsbegrenset konsesjon (60 år). Resten er eid av staten, kommuner og fylkeskommuner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...