Gå til innhold

Regjeringen ønsker seg «ubrukelig» cookie-lov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke de hyre noen til å skriv en kodesnutt som gjør at det kommer opp en liten linje øverst som sier fra om at nettsiden bruker cookies, hvor du har en knapp som sier noe slikt som "Det er greit" og en som sier "Ikke bruk cookies"

 

Og så legge denne koden ut slik at hvem som helst som driver en nettside bare kan lime det inn?

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg ikke egentlig ser problemet her, men det kan nok ha noe med at jeg ikke egentlig vet hva cookies gjør eller er...at det er en "informasjonskapsel" er ikke et begrep som sier meg særlig mye, og hvis det er slik at alt cookies gjør er å spore brukeren for å kunne fore spesifikk reklame, så er det heller ikke noe som plager meg: med AdBlock+, NoScript, Ghostery og BetterPrivacy, så er ikke reklame noe jeg ser i det hele tatt.

Dessuten har jeg satt Firefox til å slette alle cookies (unntatt de som tilhører sidene jeg har manuelt hvitelistet) ved program avslutning - ville gjerne også haket av "Accept third party cookies", men da mistet jeg funksjonalitet på enkelte betalingssider, så det gikk ikke.

 

Så hva er det med cookies som er så farlig at man må gjøre lov av det? Og hvorfor er cookies noe som må benyttes for at en side i det hele tatt skal fungere?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke de hyre noen til å skriv en kodesnutt som gjør at det kommer opp en liten linje øverst som sier fra om at nettsiden bruker cookies, hvor du har en knapp som sier noe slikt som "Det er greit" og en som sier "Ikke bruk cookies"

 

Og så legge denne koden ut slik at hvem som helst som driver en nettside bare kan lime det inn?

Men som det står i teksten må dette lagres i en cookie på maskina di om du ikke ønskerbå måtte trykke nei hver eneste gang du er på siden. Og da er man jo like langt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dette har blitt foreslått viser bare til hvor lite de som står for dette forslaget skjønner seg på hvordan en "cookie" faktisk fungerer. Det er jo litt informasjon en nettside ber/spør nettleseren din om å huske. Nettleseren din kan så velge om den skal godta dette eller ikke. Nettleseren velger også hvem og hvis den skal dele informasjonen den ble spurt om å huske, hvis den husket det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ender i masse popup-meldinger overalt blir det i allefall plagsomt.

 

Hvorfor kan ikke politikerne heller foreta seg noe nyttig innen området, som å fokusere mer på nettsvindel, fek.s slik som foregår på Finn, Qxl, osv. ? For samme historiene gjentar seg gang på gang, dvs. kjeltringer kan holde på altfor lenge før de blir tatt, siden det ikke eksisterer noen sentral samkjøring av tips/anmeldelser.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...