Gå til innhold

? Nokias flaggskip blir enestående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha brukt Android i noen år gikk jeg over til Windows Phone 8 nå ved juletider fordi jeg var nysgjerrig. Og fordi Nokias Lumia 920er er så sjukt kule (så håper det med alu ikke ødelegger det).

På noen måter henger WP8 etter Android, men samtidig har de gjort mange ting riktig som jeg savnet i Android. Så synes ingen av OSene er klart bedre enn det andre.

Lenke til kommentar

Jeg er selv Lumia 920 bruker, tidligere hardcore android fan.

Jeg er helt enig i det som blir nevnt her. Hadde en kombinert Nokia sin ekspertise på hardware sammen med Android OS, da hadde de nok solgt _betraktelig_ mer enn de gjør idag. Wp8 er et greit OS, men fortsatt milevis etter android.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv glad for at jeg gikk over til Windows Phone fra Android og mener det er på sin plass at vi også får fine telefoner. Er strengt tatt ingen nød når det kommer til Android. Plenty å velge mellom.

 

Det er vel også et godt utvalg av gode telefoner med Windows Phone der ute. Tror ikke det er begrenset hardware som holder OS'et tilbake..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android har noen smarte elementer som savnes i WP (f.eks. notifikasjonssentral, Chrome, etc), samt at WP har noen irriterende mangler som burde være selvsagt (f.eks. at IE kan huske passord, mulighet til å velge andre nettlesere).

 

Men alt i alt er Windows Phone vesentlig mer effektivt og behagelig i daglig bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel også et godt utvalg av gode telefoner med Windows Phone der ute. Tror ikke det er begrenset hardware som holder OS'et tilbake..

 

Joda, det er noen gode telefoner, men ikke så mye å velge i. Det er tre toppmodeller som kjører WP8. For meg personlig er det to: Lumia 920 og Ativ S. Det interessante er at selv de billigere telefonene kjører WP8 silkemykt (i motsetning til Android hvor selv GS3 sliter litt i menyene), men da med kompromisser innenfor skjermoppløsning. Da har man så klart mer å velge i. Angående hva som holder WP8 tilbake vil jeg tro det er alle mulighetene man er vant til med Android. Det blir et steg tilbake i frihet for dem som benytter disse mulighetene. For meg, som vil bruke telefonen til dagligdagse oppgaver, er WP8 et steg fremover:) I følge mobilregningene bruker jeg faktisk mobiltelefonen markant mer nå enn jeg gjorde da jeg hadde Android, rett og slett fordi alt fungerer så raskt og mykt at det ikke blir noe man forbrenner kalorier på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men alt i alt er Windows Phone vesentlig mer effektivt og behagelig til mitt daglig bruk.

 

Brukte Windows Phone som jobbtelefon en periode, og det er nok ikke noe for mitt bruk, men jeg er enig at den har noen sterke sider (som god integrasjon med Microsoft-tjenester), men at det er mer effektivt enn.. ja, noe annet, sliter jeg med å forstå.

 

Her er noen av mine erfaringer..

 

* Flotte animasjoner og overganger blir til bortkastet tid etter du har sett dem flere titalls ganger hver dag.. Når du har dårlig tid og bare vil sjekke noe raskt, ble de for meg et vesentlig irritasjonsmoment.

* Søke-knappen på telefonen er ekstremt lite forutsigbar. Noen ganger søker du i kontekst av appen, mens andre ganger får du opp Bing search..

* Intet sentralisert system for notifikasjoner

* Mangel på bred støtte for plattformen blant utviklere, mest merkbart er mangel på støtte fra Google.

* "Resuming.." når du starter apper igjen.. Igjen... effektivtet?

* Status-stripen forsvinner titt og stadig.. som om jeg ikke ville se batterinivå og klokke til en hver tid...

 

Og apropos effektivitet er det intet annet OS som gjør det mer tungvindt å skru WiFi av og på.. heldigvis kan man nå installere en app som gir deg en hel satans "Tile" for det formålet.. Men det vitner om fundementale svakheter rundt designet av systemet, og jeg tror Microsoft må ta noen drastiske grep for å kunne holde seg relevant.

 

Men hovedproblemet mitt med Windows Phone var listen over manglende småting som gjorde meg mer effektiv i hverdagen ble for stor..

 

Hvorfor kan jeg ikke sette ulikt volum for notifikasjoner og musikk? Hvorfor kan jeg ikke raskt bytte fra lydløs med vibrasjon til lydløs uten vibrasjon? Hvorfor kan jeg ikke se hvilke applikasjoner som bruker batteri? Hvorfor kan jeg ikke se databruk på telefonen? Hvorfor kan jeg ikke bytte standard kartapp fra Bing til Gmaps? Hvorfor er det bare 3 grader av lysstyrke på skjermen?

 

Nei, Windows Phone er et OS jeg kan anbefale til mange, spesielt de som ønsker noe som fungerer out of the box og som ønsker en enkel brukeropplevelse (som forsåvidt iOS også tilbyr).. Men at det på noen måte skulle gjøre meg mer effektiv enn jeg er med Android er ihvertfall langt unna realiteten i dag. :)

 

For Nokia sin del mener jeg at de satset på feil hest og må enten gjøre noen dramatiske grep sammen med Microsoft for å løfte Windows Phone, eller hoppe av og rykke tilbake til start.

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, det er noen gode telefoner, men ikke så mye å velge i. Det er tre toppmodeller som kjører WP8. For meg personlig er det to: Lumia 920 og Ativ S.

 

iOS har en.. eller tja, to hvis man regner med iPhone 5 og iPhone 4.. Ser ikke ut som om iOS lider noen stor nød av den grunn..

 

Noe av problemet til Android er jo at det er alt for mange telefoner der ute. Grunnen til at SG3 sliter med å gi en glatt og fin brukeropplevelse er fordi Samsung har lagt et dårlig laget grensesnitt oppå. Dette må de gjøre for å skille seg fra alle de andre Androidtelefonene på markedet. Dette problemet eksisterer ikke på iOS og ikke på Windows Phone.

 

Nexus-modellene er for meg det eneste reelle alternativet på Android. Det er alt jeg trenger og jeg er strålende fornøyd :)

 

Jeg tror Microsoft bør gjøre som de gjorde med Surface og lage en referansetelefon for Windows Phone. Ikke det at Surface har solgt så det suser, men det er det nok andre grunner til.

Lenke til kommentar

Det hadde vært så mye mer deilig om produsenter av telefoner, bortsett fra Apple som skal ha fullt herredømme og det der, kunne ha bygget et basis "styreverk" som et hvilket som helst mobil-OS kunne innstalleres oppå.

 

Brukerfrihet hadde vært en fin ting. Altså at dersom hardwaren på mobilen har sånn og sånn støtte, så aktiveres den riktige driveren for å drive la oss si GPS-delen, og tilsvarende drivere for all slags hardware-funksjoner.

 

Det hadde også banet vei for utvikling og helt nye brukeropplevelser dersom flere konkurrerte om å utnytte hardwaren best mulig. Og at man hadde sluppet å måtte vente på la oss si at Sony, Nokia, Samsung slapp neste Android/Windows med flere OS for nettopp din telefonmodell.

 

Det hadde selvfølgelig fordret at utviklerne tok hensyn til at på den og den modellen (gamle) så vil ikke det og det aktiveres i OS'et.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734

Windows Phone (8) i seg selv er ikke dårlig. Den er mitt valg over iOS og er i alt annet enn frihet et like godt valg som Android er. Problemet er apputvalget. Om noen den dag i dag spør meg om hvilken telefon de skal kjøpe, så har jeg veldig lyst til å anbefale en Windows telefon, apputvalget er det eneste som stopper meg. Den dag i dag anbefaler jeg Windows Phone til eldre eller yngre som gjerne vil ha noe som fungerer godt, er feilfritt og er enkelt å bruke. Den dagen Microsoft velger å støtte Android apper på Windows Phone via "OpenMobile" og det funker som det skal så kan man begynne å se bort fra approblemet og heller konsentrere seg om det som er bra og det som er dårlig med Windows Phone som programvare.

Lenke til kommentar

Synes ikke WP er så ille jeg, problemet er vel egentlig begrensningene i OS.

 

Akkurat nå er toppmodellene S4 soc, 1gb ram, lav HD skjerm og det finnes en god grunn for det! Hvem har lyst på slik hardware 2013?

 

Noe det ikke finnes grunn for er at batteriene ikke er så små. En så stor og tung mobil som lumia 920 burde egentlig et 3000mAH batteri ikke vaere noe problem.

Lenke til kommentar

...er og av dem som meiner at det ikke hadde drept Nokia å kunne sluppet en Android telefon eller to og.

 

Samsung klarer det , HTC klarer det, begge disse selskapene gjør det rimelig bra , og dem er ikke så sneversynte at de -må- tviholde på bare bruke et OS.

 

Samsung Ativ S og HTC's nyiige Windows Phone 8 er eksempler på at de lager bra Windows mobiler, samtidig har de One og Galaxy seriene .... med andre ord det tilbyr mobiler til flere (og sånn sett større) grupper kjøpere.

 

Tror mange gamle Nokia brukere kommer tilbake om de får åpne OS'er å leke seg med (eller i allefall OSer som tilbyr alle de fine tingene hadde på Symbian ,men som ble vekke med WP)

 

That being said, jeg liker Windows Phone, men er sjøl av den typen som må ha minst 2 mobiltelefoner på meg, en av disse er Android i disse dager (Xperia S + Nokia 808 + Lumia 800 ...iallefall inntil nylig, jeg gave vekk Lumia'en)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...er og av dem som meiner at det ikke hadde drept Nokia å kunne sluppet en Android telefon eller to og.

 

Tror mange gamle Nokia brukere kommer tilbake om de får åpne OS'er å leke seg med (eller i allefall OSer som tilbyr alle de fine tingene hadde på Symbian ,men som ble vekke med WP)

 

That being said, jeg liker Windows Phone, men er sjøl av den typen som må ha minst 2 mobiltelefoner på meg, en av disse er Android i disse dager (Xperia S + Nokia 808 + Lumia 800 ...iallefall inntil nylig, jeg gave vekk Lumia'en)

 

Godt poeng!

Har også inntrykk av att mange tidligere Nokia kunder går over til Android nå pga Nokia ikke lenger kan levere det åpne OSèt og den store funksjonaliteten man er vant med fra Belle/Symbian....

Jeg har selv også Nokia 808 idag men når den tid kommer att jeg skal skifte den ut blir det nok Android på meg også da det ligger nærmest Belle.

 

Om Nokia hadde lansert ett par Android mobiler også hadde dette nok hjulpet veldig mye mht salgstall og situasjonen generellt for Nokia slik den er idag.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Det er rart hvordan en idé får feste. Noen har en vakker drøm om at "Nokia med Android må jo kunne bli en seriøs killer-telefon". Alt annet blir dermed automatisk dårlig. Ikke fordi de eksisterende telefonene faktisk er dårlige, men fordi drømmen lever enda, gjerne fortalt med litt ustødig stemme fra dem som husker Nokia i sin glanstid i begynnelsen av 2000-tallet eller slutten av 90-tallet.

 

Synd for Nokia. Synd for Windows Phone. Og synd for brukerne som ikke klarer å se over sin egen forventning, og heller faktisk prøve en Lumia-modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rart hvordan en idé får feste. Noen har en vakker drøm om at "Nokia med Android må jo kunne bli en seriøs killer-telefon". Alt annet blir dermed automatisk dårlig. Ikke fordi de eksisterende telefonene faktisk er dårlige, men fordi drømmen lever enda, gjerne fortalt med litt ustødig stemme fra dem som husker Nokia i sin glanstid i begynnelsen av 2000-tallet eller slutten av 90-tallet.

 

Synd for Nokia. Synd for Windows Phone. Og synd for brukerne som ikke klarer å se over sin egen forventning, og heller faktisk prøve en Lumia-modell.

 

Jeg tror ikke Nokia og Windows Phone sin mangel på suksess skyldes ene og alene fordi så mange har fått det for seg at alt ville vært bedre om Nokia-telefoner kjørte Android. Er det så vanskelig å forstå hvorfor mange mener at Windows Phone føles som et uferdig og underlegend produkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...