Gå til innhold

Fokuspunkt - trenger litt hjelp...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et spørsmål jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med... Sliter litt med å treffe med fokuseringen når jeg tar bilder, og i den forbindelse har jeg et teknisk spm. jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har et Sony Alpha 200 kamera, hvor mitt nyeste objektiv er 50mm... Det jeg lurer på er hvilken instilling på kameraet bør jeg benytte meg av når jeg skal ta bilder? Som innstilling (AF area) kan jeg velge mellom wide, spot og local. Bør jeg bruke forskjellig mtp. hva jeg skal fotografere?

 

Som sagt, trenger et tips eller to, mottas med stor takknemlighet hvertfall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kikker i søkeren, så er det en "flekk" i midten og flere andre i et mønster rundt. Du kan se punktene rundt markert som "AF points" på bildet under.

"Spot" bruker bare den i midten, "Wide" bruker alle sammen og prøver å finne ut hva du egentlig prøvde å fokusere på. "Local" gjør at du kan velge noen spesifikke.

ZA200VFCALLOUTS.PNG

 

 

Her har det også med teknikk å gjøre. Hvis du har et ansikt helt ute på høyresiden, helt utenfor fokuspunktene, og et flott landskap i det fjerne, så har kameraet ingen mulighet til å hverken vite at det var ansiktet du prøvde å fokusere på eller mulighet for å fokusere på ansiktet.

 

Så bruker du heller teknikken "fokuser og komponer" - du retter kameraet midt mot det i motivet du vil at kameraet skal fokusere på og trykker utløserknappen halvveis ned (for eksempel ansiktet på høyresiden i det tenkte eksempelet). Dermed "låses" fokus. Så, mens du fremdeles holder utløserknappen halvveis nede, så komponerer du bildet - du retter kameraet mot riktig sted for å ta hele bildet (for eksempel landskapet i det fjerne), og trykker du knappen helt ned.

 

 

Det er helt fint å bruke "Wide" som autofokusinnstilling - sammen med "fokuser og komponer"-teknikken kommer du langt. :)

 

 

"Wide" er helt toppers til vanlig fotografering - "Spot" bruker jeg selv bare unntaksvis, hvis jeg skal ha fokus på noe veldig spesifikt, hvor det er mye annet "støy" på andre avstander som risikerer å forvirre de andre punktene. For eksempel - hvis jeg prøver å ta bilde av et rådyr gjennom noen greiner, så vil jeg ha fokus på rådyret og hverken på greinene foran eller landskapet bak - så er "Spot" veien å gå. :)

 

 

 

(Selv om jeg for tiden av forskjellige grunner kun skyter med optikk uten autofokus, da - så er det i alle fall sånn jeg gjør de gangene jeg bruker optikk med autofokus.. ;) )

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar

For et utrolig bra svar, Trondster! Latterlig bra forklart :) Skulle nesten tro du er lærer, hehe!

 

Dette gjorde det hele mye enklere å forklare. Mener å huske at jeg har stilt inn kameraet på "spot" nå, da jeg testet litt i helga... Likte også måten du forklarte det å "fokusere og komponere" på! :)

 

Gleder meg til å leke meg med mitt nyeste objektiv nå når denne infoen er på plass! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, nettopp skaffet meg en 50mm f/1.8, har alltid hatt sansen for bilder med lite dybdeskarphet, og har derfor skjønt at fokus er meget viktig. Fikk som sagt testet ut dette i helga, fokusering er ikke bare bare i starten, hehe. Kan være en liten utfordring for meg som ikke er supererfaren, det å treffe riktig med søkeren, men... Øvelse gjør mester heter det, så jeg satser på at det kommer seg :)

 

Du har kanskje et tips til gode artikler på akkurat dette punktet? (Vet ikke om det finnes dog, spurte iom. det virker som om du har rimelig god peil :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et problem er at du ikke helt kan stole på det du ser i søkeren for å se hvor mye av motivet som er i akseptabelt fokus - en standard mattskive er ikke matt nok til å presist vise hvor fokusplanet er på så store blendere, så selv om det ser ut som om "nok" er i fokus i søkeren kan det være at det blir mindre i fokus på det ferdige bildet - prøv deg fram!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fantastisk enkel og billig måte å bli godt kjent med alle mulighetene på kameraet ditt er å kjøpe Sony A200 digital field guide. Den tar opp alle funksjoner og forklarer alt du trenger veldig godt.

Jeg har kjøpt disse bøkene til Canon 40D og nå til mitt Canon 5D mkIII og selv om jeg kan mye av det som står der så er det ufattelig enkel og billig måte å bli godt kjent med alle funksjonene på kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fantastisk enkel og billig måte å bli godt kjent med alle mulighetene på kameraet ditt er å kjøpe Sony A200 digital field guide. Den tar opp alle funksjoner og forklarer alt du trenger veldig godt.

Jeg har kjøpt disse bøkene til Canon 40D og nå til mitt Canon 5D mkIII og selv om jeg kan mye av det som står der så er det ufattelig enkel og billig måte å bli godt kjent med alle funksjonene på kameraet.

 

Aha, se her ja, dette liker jeg :-) Da skal jeg bestille meg en slik en, virker veldig solid, det synes jeg ikke manualen til kameraet er dessverre. Takk for et veldig fint tips!!

Lenke til kommentar

Rekomponere heter det :)

 

Jeg bruker omtrent bare det midterste fokuspunktet siden det gir meg best kontroll over hvor jeg vil at fokuset skal være.

 

En fin måte og trene på er og sette tre til fem gjenstander på kjøkkenbordet og fokusere på den ene, rekomponere , så man får alle gjenstandene i motivet "bildet" for så og trykke utløseren helt ned.

Det som er viktig er at kameraet ikke flytter seg i lengderetning i forhold til motivet siden fokuset da ikke blir riktig.

 

post-151946-0-53636200-1362416138_thumb.jpg

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fantastisk enkel og billig måte å bli godt kjent med alle mulighetene på kameraet ditt er å kjøpe Sony A200 digital field guide. Den tar opp alle funksjoner og forklarer alt du trenger veldig godt.

Jeg har kjøpt disse bøkene til Canon 40D og nå til mitt Canon 5D mkIII og selv om jeg kan mye av det som står der så er det ufattelig enkel og billig måte å bli godt kjent med alle funksjonene på kameraet.

Sist jeg så deg nevne disse bøkene, digital field guide, så søkte jeg dem opp og bestilte en til hvert av mine kameraer. Det var et godt tips.
Lenke til kommentar

Bra du kom med tipset, Substitute, er vel akkurat noe slikt jeg har savnet. Brukerveiledningen til kameraet synes jeg ikke er spesielt god, og jeg vet selv at det er mye jeg ennå ikke kan ifht. kameraets funksjoner. Det er sant som du sier, hjelper ikke stort å ha flott utstyr så lenge man ikke vet hvordan man skal bruke det. Nå er hvertfall boka bestilt og jeg gleder meg til å få den i hus!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...