Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Setup er:

Hovedkort: ASUS P5Q PRO Turbo, P45, Socket-775

Prosessor: Intel® Core 2 Quad Processor Q8400 - Kjøling: Cooler Master Hyper N520

PSU: Mener det er en Chief tech 500w ett eller annet.

RAM: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 (To kits = 8GB)

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX

HDD: 4 stk Western Digital Caviar 80gb 7200rpm 8mb

Skal ha noen fler hdd's til lagring men de tar jeg når jeg har fått ordnet alt av servere jeg vil hoste.

 

Det som ligger i tanken er da muligheten til å hoste

Teamspeak 3 (24/7)

FTP: (24/7)

Mail: (24/7) Har ikke peiling men om jeg får det til så vil jeg.

Seedbox: (24/7)

Counter Strike: (12/7)

Counter Strike: Global Offensive (12/7)

Minecraft: (24/7)

 

Jeg kan absolutt INGENTING om å hoste servere eller servere så om dette går fint eller om dette går dårlig har jeg ikke peiling på, det er derfor jeg er her.

 

Gi meg gjerne tips på hvilke OS som passer for mitt bruk. Bryr meg ikke hva det er og om det er vanskelig så lenge det er bra ;)

 

Hele grunnen til at jeg gjør dette er for moro skyld så er også meningen det skal være billig.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en gang i tiden en ræva PC. Intel Pentium 4 prosessor, 4gb ram, og nvidia 7600gs. Jeg kunne hoste en CSS server bare lekkert :)

 

Så basically, oppsettet du har funker knall til ditt bruk, men jeg ville oppgradert RAM til 8 GB.

 

Teamspeak, mail, FTP krever jo så og si ingenting av en maskin. Angående Minecraft, eneste jeg kan tenke meg er at serveren kan fryse om det sprenges av sånn 10000stk TNT på serveren.

 

EDIT: Skal du hoste alt det der på samme tidspunkt på èn pc? Da kan det bli andre boller. Da kan det kreve litt mer av maskinen din. Min maskin klarte det ikke, men nå var da den veldig gammel og utdatert, ditt oppsett er jo noe bedre, så det kan funke. Tenk også på at du må ha godt nok nett til å kunne hoste.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Det blir båndbreddeintensivt dette, spesielt med seedbox og tre spillservere samt teamspeak.

 

Spillservere krever jo også en god del ram, kan godt være at du har litt lite av dette.

 

Jeg ville startet med å sette opp TS, ftp, mail og seedbox (med begrenset båndbredde), henger den greit med på dette ville jeg få lagt inn spillserverne en etter en fram til den ikke henger med lengre.

 

Du kan så klart kjøre dette på en windows server men jeg ville anbefalt deg å lære deg å bruke kommandolinjen i linux, mye mer praktisk.

 

Som linux distro vil jeg anbefale deg å bruke ubuntu server da det enkelt og greit er enkelt.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget til weebl, det å bruke f.eks ubuntu server er mye mer stabilt, og "OSet" krever ikke like mye av maskinen din som Windows gjør. Du er også mindre utsatt for kræsj og frys på serverene dine.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Oki, høres veldig bra ut foreløpig. Og jeg har allerede 8gb som jeg mener å lest rundt omkring at folk sier er nok. Og selv om jeg aldri har brukt linux er jeg ikke redd for å bruke det så da tester jeg det.

Håper virkelig 8gb er nok for jeg har 4x2gb så om jeg vil oppgradere må jeg ha nye ram og ddr2 ram er dyre :p I alle fall med tanke på at de er så gammelt (men er vel pga liten produksjon).

Minecraft serveren er bare for venner så håper på litt kontrol der.

 

Hva slags raid skal jeg sette diskene på og går det greit at jeg bruker software raid kontroller?

4 stk helt like disker med mye forskjellig servere om det har noe å si. Jeg vet aldri hva jeg kommer på å hoste neste.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...