Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å kjenne at det gnager litt på kroppen min nå, jeg drakk på fredag og er fortsatt veldig dårlig. Jeg har varmetokter i kroppen samnt dårlig mage, jeg sliter med å fjerne det. Pleier aldri å vare over så lang tid, kan sies at jeg drakk en smule mye på fredag men ikke så mye at det skal ta knekken på kroppen min. Det kommer sånne små bølger med varme i kroppen som er litt behagelig men også ekkelt, jeg sliter med å sove og jeg klarer ikke spise noe spesielt. Og når jeg mener at jeg ikke får sove så er det helt umulig, kroppen nekter å "slukne" den river meg opp hver gang jeg nesten sovner. Mengden drikke, hmm. Ca 20+shots av tequila,hjembrent og noen øl.

Håper på seriøse svar og helst folk med erfaring innen dette selv, har vært "fyllesjuk" i 3 dager før men dette føles værre.

 

Edit: også problemer med kjapp hjertebank som gjør meg veldig hyper

Endret av deaf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig å reagere på alkoholholdige drikker. Grunnene til at du fikk disse bivirkningene kan være at du er "allergisk" mot visse typer drikker, mangler enzymet som frobrenner alkohol og/eller den hjemmebrente drikken/tequila (dersom det er første gang du prøver det). Grunner som er mer alvorlige er abstinens (Menatonin skal hjelpe), magekatarr og bukspyttkjertel betennelse. Tester viser også at kvinner får soveproblemer etter alkohol inntak. På en annen måte er det positivt at kroppen din gir deg tilbakemelding, slik at du kan inrette deg og inntaket deretter. Du skal også huske på at alkohol er giftig (nevrotoksisk stoff), og dermed svekker den kroppen (spesielt nervesystemet). Noe som kan hjelpe er å drikke litt vann/fruktjuce, mens og etter alkohol inntaket (siden alkohol er vanndrivende og senker blodsukkernivået). Hold deg unna alkoholholdige drikker for en god stund. Håper det var til hjelp og lykke til videre (råder deg uns på det sterkeste for å kontakte fagpersonelle)!

Endret av Thakilan
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å reagere på alkoholholdige drikker. Grunnene til at du fikk disse bivirkningene kan være at du er "allergisk" mot visse typer drikker, mangler enzymet som frobrenner alkohol og/eller den hjemmebrente drikken/tequila (dersom det er første gang du prøver det). Grunner som er mer alvorlige er abstinens (Menatonin skal hjelpe), magekatarr og bukspyttkjertel betennelse. Tester viser også at kvinner får soveproblemer etter alkohol inntak. På en annen måte er det poseiivt at kroppen din gir deg tilbakemelding, slik at du kan inrette deg og inntaket deretter. Du skal også huske på at alkohol er giftig (nevrotoksisk stoff), og dermed svekker den kroppen (spesielt nervesystemet). Noe som kan hjelpe er å drikke litt vann/fruktjuce, mens og etter alkohol inntaket (siden alkohol er vanndrivende og senker blodsukkernivået). Hold deg unna alkoholholdige drikker for en god stund. Håper det var til hjelp og lykke til videre (råder deg uns på det sterkeste for å kontakte fagpersonelle)!

 

Okei, tusen takk!

Jeg skal prøve å holde meg unna en liten stund ja!:)

Setter veldig pris på at du tok deg til å svare

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vært på litt kurs angående alkohol, og det å være bakfull. I tilleg til å ha drukket selv og stått i bar.

Legebesøk er nok kanskje det lureste. Men du kan få en del tips fra en dranker.

 

Hva du drikker er viktig, kjenn din egen kropp.. (bla bla bla)

 

Om du kan drikk så ren sprit så mulig, og ikke bland all faenskap inn i kroppen din.

Hadde du prøvd å eksempelvis drikke en liter kalinka på en kveld, vill du fått en mye

finere dag derpå enn eksempelvis brandy eller cognac. Da disse inneholder mange fargestoffer, syntetisk drikk og små mengder metanol som ikke er bra for deg.

 

Hastighet er like viktig, drikker du alkoholen veldig fort vil ikke stoffen klare å omstille stoffproduksjonen i kroppen som fører til raskere blackout, raskere hodepine oppkast, og at du bare sovner.

Og nei det går ikke på at du gir koppen tid til å bryte ned alkoholen for dette tar lengre tid.

 

Slutt og drikk en stund før du legger deg og få i deg væske. Det gir deg noe bedre søvn.

Når alkoholrusen slutter så legger kroppen igjen om deler av enzym produksjonen, og øker

produksjonen av eksempelvis testosteron og andre hormoner. Dette hjelper deg å bryte ned alkoholen, men gjør og at du sover virkelig urolig. Veskebalansen i hjernen blir og forstyrret. Nå beveger jeg meg ut på tynn is her, er ingen biolog eller kjemiker. Men det jeg fikk med meg var at hjernen krymper pitte, pittelitt når du drikker. Grunnet bla dehydrering, og antakeligvis hvordan nevrocellene henger sammen. Dette kan gi en j***ig skallebank dagen derpå, og også hvorfor mange sliter.

 

Så når du drikker rævkjører du egentlig kroppen din så hardt som du kan, heldigvis klarer kroppen å fikse opp det meste men det tar tid.

 

Alkohlen svekker og imun forsvaret ditt noe, slik at du får en reaksjon på ting du vanligvis ikke ville fått. Er faktisk noen som er allergisk mot alkohol (ikke nødvendigvis mot etanol, men andre stoffer. Spiser du eksempelvis en kebab, kan du bli ganske dårlig dagen etterpå.

 

Det aller beste du kan gjøre er følgende:

0: Ta vann/melk før du legger deg, og ikke sov i stigende rus

1: Ta Naproksen før du legger deg og når du står opp

2: Drikk en god del, kaffe, juice, melk når du er våken

3: Spis godt, mye proteiner og salt. Eksempelvis er speilegg greit

4. Ta en varm dusj

5. Er det virkelig ille så ha så lite lys på som mulig.

 

Naproksen er alla ibuxs og drømmemedisin mot migrene / hodepine.

Men i motsetning til ibux så varer den i 9 timer.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vært på litt kurs angående alkohol, og det å være bakfull. I tilleg til å ha drukket selv og stått i bar.

Legebesøk er nok kanskje det lureste. Men du kan få en del tips fra en dranker.

 

Var en venn av meg som hadde hjemmefest også tok jeg med en 0.7 flaske med tequila, jeg tok ca 2 øl før jeg begynte med shots. Når jeg kom til hjembrenten så er den ca 80% med tyrker smak, jeg blanda ikke drikke. Jeg hadde ikke hodeproblemer, men kun disse hetetoktene og jeg hadde problemer med å få bort rusen. Jeg drakk fra kl 20:30 ca til 00:00 og fra da så ble det stopp(tom for drikke), problemet etter dette var nok at jeg ikke fikk i meg vann eller noe annet drikke. Jeg våknet dagen etterpå, ikke hos meg selv så litt problemer der også, men ja. Det var da jeg kjente at det hadde vært en hard dag på kroppen, jeg drakk en hau med vann når jeg stod opp og kjente jeg ble full igjen. Jeg var da full til ca kl 16:00 om jeg husker riktig og da begynnte jeg å få problemer med å spise. Siden da har jeg spist utrolig lite og kjenner ikke matlyst. Nå har jeg enda problemer med hetetokter, men jeg føler meg helt 100% edru nå. Jeg tror jeg venter å ser hvor ille det blir i natt, tar meg ibux også prøver å sove. Om det er like ille i morgen så tror jeg nok må ta meg en tur til legen.

Endret av deaf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om du ikke har matlyst overhodet så spis.. Du må gi kroppen din noe og fordøye ellers tærer den på muskelvev, fett og andre ting i kroppen for å restituere, noe som egentiig er ganske kjipt. Gg for guds skyld fortsett å få i deg væske.. Jeg drikker ikke så mye vann, da dette blir for rent for kroppen min. Drikker det gjerne mens jeg drikker, men før jeg legger meg og når jeg står opp sverger jeg til sjokolademelk. En annen ting, og dette høres faktisk rart ut men en øl eller to kan faktisk gjøre underverker.

Grunnen til at du blir dårlig er som regel abstinenser (og en haug andre ting, men disse er i mindre grad viktig) slik at det å ta ned rusen gradvis er faktisk mye bedre for kroppen.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Ja, det ordnet seg i dag. Jeg fikk sove og mistet hetetoktene, tror jeg skal ro ned litt på flaska neste gang:) En flaske med tequila alene og hjembrent er ikke til å anbefale til noen, skulle tro jeg hadde lært men har visst ikke det.

 

 

Tusen takk for hjelpen også, tror det fikk det til å roe seg ned fortere også!

Endret av deaf
Lenke til kommentar

Jeg selv har erfart noen ting, for å forbedre dagen derpå. Spis noe som inneholder salt, desto mer, desto bedre. For saltinnholdet i kroppen minkes når kroppen tærer på alkohol. Så det å kombinere salt mat og vann hjelper iallefall meget bra for meg..

 

Jeg pleier å ha en uvane, og det er å ta med meg vann til sengs, så ødelegger enda mer for nattesøvnen, da jeg automatisk våkner på natta for å drikke vann. For de som syntes rent vann er tamt, funker det fett å ha i sitron.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å kjenne at det gnager litt på kroppen min nå, jeg drakk på fredag og er fortsatt veldig dårlig. Jeg har varmetokter i kroppen samnt dårlig mage, jeg sliter med å fjerne det. Pleier aldri å vare over så lang tid, kan sies at jeg drakk en smule mye på fredag men ikke så mye at det skal ta knekken på kroppen min. Det kommer sånne små bølger med varme i kroppen som er litt behagelig men også ekkelt, jeg sliter med å sove og jeg klarer ikke spise noe spesielt. Og når jeg mener at jeg ikke får sove så er det helt umulig, kroppen nekter å "slukne" den river meg opp hver gang jeg nesten sovner. Mengden drikke, hmm. Ca 20+shots av tequila,hjembrent og noen øl.

Håper på seriøse svar og helst folk med erfaring innen dette selv, har vært "fyllesjuk" i 3 dager før men dette føles værre.

 

Edit: også problemer med kjapp hjertebank som gjør meg veldig hyper

 

Noen har kanskje hatt noe i drinken din, høres sånn ut.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Veskebalansen i hjernen blir og forstyrret. Nå beveger jeg meg ut på tynn is her, er ingen biolog eller kjemiker. Men det jeg fikk med meg var at hjernen krymper pitte, pittelitt når du drikker. Grunnet bla dehydrering, og antakeligvis hvordan nevrocellene henger sammen. Dette kan gi en j***ig skallebank dagen derpå, og også hvorfor mange sliter.

Dette stemmer ganske godt. Det som skjer er at hjernen krymper pga. dehydrering. Så er det ingen smertesensorer i selve hjernen, men hjernehinnen er derimot full av dem. Når hjernen krymper så trekker dette i hjernehinnen, og dermed får man skallebank. Så merker man som regel ikke dette så godt når man er beruset fordi nervesystemet er bedøvet, og smertene kommer først når man begynner å bli edru igjen. Av samme grunn får man også vondt i hodet dersom man får i seg for lite væske ila. en dag, selv om det ikke er alkohol inne i bildet.

 

En annen ting, og dette høres faktisk rart ut men en øl eller to kan faktisk gjøre underverker.

Grunnen til at du blir dårlig er som regel abstinenser (og en haug andre ting, men disse er i mindre grad viktig) slik at det å ta ned rusen gradvis er faktisk mye bedre for kroppen.

Joda, det kan dempe ubehaget å reparere, men det hører også med til historien at dette er noe man for all del skal styre unna å gjøre til noen vane. Hvis man gjør dette regelmessig, så svekker man kroppens evne til å håndtere abstinensene og man vil bare utsette fyllesyken. Man tilvenner kroppen til akohol og faren er at man ender opp med en alkoholavhengighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...