Gå til innhold

Kampen om Norge


BOluffa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyskland ville ha Norge for å sikre jernmalm handelen med Sverige (som gikk gjennom Narvik) og den lange norske kystlinjen slik at britene måtte spre flåten sin. Frankrike og Storbritannia ville ha Norge slik at Tyskland ikke fikk det. Finnes sikkert andre grunner også, men de over er ihvertfall de jeg har hørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri hørt, eller lest noe om at Frankrike "ville ha" Norge. Men at også England vurderte invasjon i Norge, for å komme Tyskerene i forkjøpet, er kjent. At det å spre den tyske flåte, var en grunn for engelskmennene er meg ukjent. Men for tyskerene, var det viktig å få spredd flåten.

 

1) IQ84 har nevnt jernmalm og den var kanskje viktigste årsak, til Tysklands innvasjon. 2) Men med kontroll over norskekysten, så hadde de en bedre possisjon for å hindre forsyninger av våpen, mat og andre forsyninger til Murmansk. Uten denne forsyningen, er det tvilsomt om Russland hadde greid å bygge opp sin forsvarsindustri og vi kan spekulere på hvordan krigen da hadde gått. 3) Tyskerene trodde de ville klare å få kontroll over en av verdens størrste handelsflåter. Men det ble sabotert og det meste av den norske handelsflåten ble registrert i Nortraship. Og ble styrt fra London. 4) Norge ble annsett som et venligsinnet land og med hjelp fra Utenriksminister Quisling, trodde de vel også at mange norske soldater kunne hjelpe til i krigen. Norge var også et godt utganspunkt, for angrep mot forsyninger fra USA, til England. det var sikker mange andre grunner også, men de viktigste er nok her.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tyskland ville ha Norge for å sikre jernmalm handelen med Sverige (som gikk gjennom Narvik) og den lange norske kystlinjen slik at britene måtte spre flåten sin. Frankrike og Storbritannia ville ha Norge slik at Tyskland ikke fikk det. Finnes sikkert andre grunner også, men de over er ihvertfall de jeg har hørt.

 

Jernmalmen var selvfølgelig viktig, særlig siden den var av 3 ganger bedre kvalitet en den på kontinentet. Hva nå det betyr. (Fra Blodsporet, Espen Eidum)

Men det har kommet frem i de senere år, hvor sene vet jeg ikke, at storadmiral Räder presset på for invasjonen, slik at de sikret seg viktige marinebaser, spes for ubåter.

Dermed unngikk Kriegsmarine å bli sperret inne som i første verdenskrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til jernmalmen som allerede er nevnt så kommer det rasemessige inn. Nazistene, spesielt Himmler og SS mente at nordmenn var rasemessige rene, og burde sikres innenfor det nye stortyske rike. Nordmennene var mer ariske enn tyskerne selv, siden de var fra utkanten og mindre oppblandet med andre raser. (Merk at dette ikke er min mening, men nazistene)

 

Terje Emberland har vist dette blant annet med å peke på den helt spesielle interessen Himmler viste for Norge, blant annet med å plassere et stort antall SS folk her.

 

Jeg tror helt klart at jernmalmutskiping og bruk av den norske kysten for tysk marine var viktigere grunner, men rase må også med i bildet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da andre verdenskrig brøt ut var Norge en fattig og tynt befolket utpost i Europa. En tynn tarm av tømmer og fisk med marginale vekstforhold både for poteter og mennesker. Ett kulturelt ødeland med en veldig liten militærmakt som ville hatt store problemer med å bekjempe Skåne. Det eneste Norge muligens kunne friste med var den lange kysten som kunne brukes til å verne om eller sette en stopper for fiendtlige fartøy. Dessuten ble det aller meste av den svenske jernmalmen fra gruvene i Kiruna skipet ut fra Narvik. Jern var en viktig forutsetning, både for moderne industri og produksjon av krigsmateriell...

Endret av WeirdFace
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først og fremst var det sikring av områder for å lage Atlanterhavsvollen. Et forsvarsverk som skulle strekke seg fra Frankrike til Finnmarkskysten. Og selvfølgelig jernmalm.

 

Tungtvannsanlegget på Rjukan er ikke nevnt tidligere. Om dette er en direkte årsak til invasjonen skal jeg ikke uttale meg om, men den viste seg å være viktig i forskningen tyskeren holdte på med rundt krigstidene.

Endret av Slendrian89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...