Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Startup kontrakt


dreiner

Anbefalte innlegg

Hei alle flittige jus fanatikere! Jeg har et spørsmål ang kontrakt.

 

Jeg har kommet opp med et konsept, dette skal først og fremst utvikles på iOS platform, altså en mobil applikasjon.

 

Jeg har fått tak på en designer, som skal lage "wireframes" og design(påbegynt)Teamet består kun av meg og en annen.

 

Når designet er klart skal dette konseptet pitches ovenfor en investor som skal vurdere om en vil hjelpe oss videre.

 

Jeg har gjort en avtale med designeren(muntlig) at han kan få en andel av kaka, i bytte mot at han lager designet(verdi 18k). Lander vi pitchen og får med oss investoren på teamet, så kan han velge å få betalt for jobben(og andelen blir betraktelig mindre) eller velge å beholde den nåværende prosent andelen.

 

Kan jeg selv lage en kontrakt ang det her, og vil den da være like gyldig? Noen som har noen tips for meg som "founder" Jeg vil få utarbeidet en kontrakt så fort som mulig, slik at designeren føler seg ivaretatt og sikret.

 

Takk på forhånd

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avansert kontraktsrett er advokatmat. Dersom du antar at dette er noe du kan tjene noen slanter på, ville jeg tatt kontakt med en advokat som driver med slikt. Det er ikke umulig å gjøre det på egen hånd, og godt mulig enkelte her kan hjelpe deg godt på vei, men det er mange fallgruber å passe seg for.

 

Det sagt, så gjør jeg noen generelle bemerkninger:

Næringsdrivende har seg i mellom ekstremt stor avtalefrihet. Man "kan" stort sett avtale akkurat hva man vil. Så lenge du gjør det klart hva det er dere ønsker å avtale, så skal det med andre ord mye til for at avtalen vil være ugyldig pga. sitt materielle innhold. Det som derimot er en fare er at dere velger en svært uortodoks løsning med uklar ordlyd. Jo mer "uvanlig" en løsning er, jo mindre rom for tvil bør det være om hva dere faktisk ønsker å avtale.

 

Slik jeg forstår deg ønsker du å avtale at designeren skal lage et design, men bare få betalt dersom dere faktisk vinner "pitchen". Dersom dere får tilslag, så skal han velge mellom 18 000 kroner, eller en andel av "kaka". Uten at jeg skal gå for langt inn på "business"-siden av dette, så må du huske at valgfrihet koster. At han skal ha et slikt valg bør dermed reflekteres ved at både fastpris og andel blir lavere enn om han på forhånd skulle bundet seg. Men det skal selvfølgelig også reflektere at han ikke får betalt om du ikke får tilslaget.

 

Viktigere er følgende: Hva er "kaka"? Det må defineres klart i kontrakten nøyaktig hva det er han får en andel av, og hvor stor andel han får. Driver du aksjeselskap, og gir han en eierandel? Driver du enkeltmannsforetak som skal gjøres om til ANS? Eller skal han ha en andel av inntekt/overskudd? I så fall: Skal han ha en andel av overskuddet eller en andel av inntekten? Klarhet er viktig, spesielt for å unngå konflikter i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for godt svar! Det er nettopp det som er problemet, at jeg ikke har mulighet til å betale han, så derfor la jeg frem et forslag ved at han skulle få en andel, og evt få betalt om vi lander pitchen. Så det er en risiko han er villig til å ta, i stedet for å få betalt på forhånd.

 

Når det er sagt, så er det å evaluere en "startup" vanskelig, med tanke på at vi ikke har noen tall å forholde oss til, jeg er også veldig i tvil hvor mye jeg er villig til å gi opp, og om denne andelen burde reflekteres i andel av overskudd, eller andel av inntekten som du nevner. Det er litt tricky det med applikasjoner osv, mtp at det såpass nytt. Vi tenker at hoved inntektskilden kommer til å være spesifiserte annonser + at det kommer til å være en betalings versjon som er reklamefri.

 

Jeg tenker at først og fremst så må en brukermasse bygges opp før vi får utarbeidet en ordentlig tilpasset økonomisk modell.

Lenke til kommentar

Dersom din forretningsplan er såpass lite utarbeidet at du ikke vet hvordan du skal betale ham (og ca. hvor mye forskjellige "typer" andeler vil være) tror jeg egentlig den kontrakten din er et ganske ubetydelig problem. Kan ikke se at eksterne investorer vil være særlig interessert om du ikke har slik info overhodet. Og om du nu skulle få det, så må du altså tenke svært nøye gjennom hvor mye du er villig til å dele med designeren. En modell med andel av inntektene, men oppad begrenset i kronebeløp vil kanskje være en idé? Si at dersom du kunne betalt han i dag, så skulle han hatt 15 000. Hva med å avtale at han skal få x% av alle inntekter, men oppad begrenset til 30 000?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...