Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Diskutere sammenhenger mellom menneskerettigheter, rettstat og styreform


Anbefalte innlegg

Tittelen min er tittelen på et skoleprosjekt jeg skal gjøre, og det skal vare fra 10-15 minutter. Til nå har jeg skrevet hva de øvrige definisjonene betyr, samt skrevet om demokratier og hvordan de henger sammen med menneskerettigheter og rettstaten og eksempler på demokratier som ikke oppfyller dem. Etterpå blir det noe lignende oppsett med diktaturer.

 

Men etter jeg har skrevet dette sitter jeg fast. Hva mer kan jeg skrive? Er det noe spesielt som er viktig å peke på? All hjelp er utrolig verdsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det jo mye som kan være interessant å diskutere. Bare kaster ut noen tanker: Er demokrati veien å gå, hvor flertallet i prinsippet får lov til å styre over mindretallet? (Demokrati: To ulver og en sau som skal stemme over hva de skal ha til middag!) Hvordan sikrer det at menneskerettighetene ivaretas? Hvordan er disse "rettsstatene" i dag, er domstolene og lovene uavhengige, eller preget av lobbyister som følge av korrupsjon? Hvordan henger lands kultur sammen med styreform, og hva er det som egentlig ivaretar menneskerettighetene? Jeg tror ikke at du får noe problem å snakke om dette i 10-15 minutter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...