Gå til innhold

SSD disk sluttet å virke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være hovedkortet,Kabler,instilinger eller SSD hardisken. Men er det ikke lang garanti på SSD ? evt kan du sende den inn ( Burde ikke koste noe ) og se om de du kjøpte den av kan få liv i den

Det stemmer at du har garanti og reklamasjonsrett på dette produktet i 5 år. Derimot tror jeg ikke disse dekker dataene på disken din, kun at selve produktet fungerer. I beste fall kan du få en ny SSD, eller pengene tilbake om butikken føler seg snill.

Lenke til kommentar

Men om den bare sluttet og fungere er det vel en form for reklamasjon, og da har jo skaperen av denne ssd`n annsvar for at du får tilbake det av verdi som ligger på hardisken

Nei, jeg tror ikke det. Produktet er en disk du kan lagre ting på, ikke dataene du legger på den. Det er ingen garanti for at du ikke kan miste data som ligger på en disk, og kan derfor sies å ikke være en del av produktet.

 

Dette kan selvfølgelig sjekkes nøyere opp, men har ikke hørt om noen som har fått betalt gjenoppretting av disker gjennom reklamasjon/garanti, og det høres også litt merkelig ut. Kan hende jeg tar feil altså menmen..

Lenke til kommentar

Jeg har fått hentet ut bilder og filer fra en HDD som "døde" via reklamasjon. Men dette var en lokal databutikk som kanskje kjører med litt andre regler og kuntebehandlig enn hva evt nettbutikker ville gjort.

 

Men om en SSD skulle dø uten at bruker har tukla med den så er de ansvarlig for og ha solgt et dårlig produkt og burde gjøre det de kan for og prøve og hente ut informasjonen du har mistet for deg. Men i og med at det er et digitalt produkt er nok risikoen for at det er tapt mye større en ved en mekanisk hardisk som man faktisk kan reparere fysisk.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jeg har fått hentet ut bilder og filer fra en HDD som "døde" via reklamasjon. Men dette var en lokal databutikk som kanskje kjører med litt andre regler og kuntebehandlig enn hva evt nettbutikker ville gjort.

Jeg snakker om hva du har krav på, altså lovfestet reklamasjonsrett og eventuelle garantier som følger med produsenten. Din lokale databutikk kan ha sine egne garantier, eller at de rett og slett er såpass greie å ha med å gjøre at de hjelper deg selv om du ikke har krav på det! :)

 

Men om en SSD skulle dø uten at bruker har tukla med den så er de ansvarlig for og ha solgt et dårlig produkt og burde gjøre det de kan for og prøve og hente ut informasjonen du har mistet for deg. Men i og med at det er et digitalt produkt er nok risikoen for at det er tapt mye større en ved en mekanisk hardisk som man faktisk kan reparere fysisk.

Jeg tviler på det, fordi produktet erstattes, og dataene du lagrer er ikke en del av produktet. Husk at du må lagre dette i et filsystem, operert av et operativsystem og igjen da programmer som bruker disken din. Det er mange variabler inni bildet, og akkurat hvordan du bruker disken din er ikke en del av rettighetene dine.

 

Det er vel litt det samme med kjøleskap tror jeg. Matvarene kan produsenten/butikken erstatte om de føler for det, men i utgangspunktet er det slikt man har innboforsikring på el.l.

Lenke til kommentar

Ja enig i det du skriver,Men de fleste butikkene/nettbutikkene som selger slike produkter vil nok prøve og gjøre et forsøk på og få ut filer du trenger siden det ikke er din egen grunn til at hardisken sluttet og fungere. Ikke at det er noen lov på at de må gjøre det. Men alle vet jo at mye viktig og personlig verdifull informasjon blir lagret på hardisker/minnebrikker, Og om det er reklamasjon så trur jeg de fleste selgere av slike produkter vil gjøre sitt for og prøve og redde de filene. Er ikke bare lokale butikker som gjør litt ekstra for kunder. Men noen er veldig konkrete og kald å bare henviser til regler.

Lenke til kommentar

Har en OCZ Vertex ssd 250gb som har sluttet å virke helt plutselig, har en del bilder på den , er det mulig å få reddet de. Den kommer ikke opp i bios.

 

Det første du skal gjøre er å sjekke at alle kabler sitter godt i kontaktene slik de skal :cool:

 

Dersom det ikkje hjelper prøver du andre kabler, og andre kontakter på hovedkortet.

 

Dersom det ikkje hjelper er det sannsynligvis noe galt med disken, da kan ikkje eg hjelpe deg :innocent:

Lenke til kommentar

Ja enig i det du skriver,Men de fleste butikkene/nettbutikkene som selger slike produkter vil nok prøve og gjøre et forsøk på og få ut filer du trenger siden det ikke er din egen grunn til at hardisken sluttet og fungere. Ikke at det er noen lov på at de må gjøre det. Men alle vet jo at mye viktig og personlig verdifull informasjon blir lagret på hardisker/minnebrikker, Og om det er reklamasjon så trur jeg de fleste selgere av slike produkter vil gjøre sitt for og prøve og redde de filene. Er ikke bare lokale butikker som gjør litt ekstra for kunder. Men noen er veldig konkrete og kald å bare henviser til regler.

Avhengig av type disk og problem/skade kan det være veldig vanskelig (og derfor også veldig dyrt). Er det snakk om å bare få det ut med enkle programmer så er det sikkert ikke like stort problem nei :)

Lenke til kommentar

OCZ har slitt VELDIG med MYE feil på sine SSD'er, i hvertfall de tidligere generasjonene (Vertex, Vertex 2). Jeg har selv hatt 2 stk Vertex, og begge har dødd. Fikk nye på garanti.

Men du får IKKE gjenopprettet dataene, dette har det vært forbrukertvist-saker om tidligere. DU har ansvaret for å ha backup.

Lenke til kommentar

Men om en SSD skulle dø uten at bruker har tukla med den så er de ansvarlig for og ha solgt et dårlig produkt og burde gjøre det de kan for og prøve og hente ut informasjonen du har mistet for deg. Men i og med at det er et digitalt produkt er nok risikoen for at det er tapt mye større en ved en mekanisk hardisk som man faktisk kan reparere fysisk.

 

Jeg tenker du finner en klausul i garantien på enheten hvor produsenten fraskriver seg ansvar for dataene du måtte finne på å legge på harddisken. Om produsentene skulle stilles ansvarlig for tapte data som følge av kræsj hos brukere som ikke tar backup, hadde nok harddisker vært betydelig dyrere enn de er.

 

Ja enig i det du skriver,Men de fleste butikkene/nettbutikkene som selger slike produkter vil nok prøve og gjøre et forsøk på og få ut filer du trenger siden det ikke er din egen grunn til at hardisken sluttet og fungere. Ikke at det er noen lov på at de må gjøre det. Men alle vet jo at mye viktig og personlig verdifull informasjon blir lagret på hardisker/minnebrikker, Og om det er reklamasjon så trur jeg de fleste selgere av slike produkter vil gjøre sitt for og prøve og redde de filene. Er ikke bare lokale butikker som gjør litt ekstra for kunder. Men noen er veldig konkrete og kald å bare henviser til regler.

 

Tviler sterkt på at butikker har tid, kompetanse, utstyr eller kapasitet til å drive datagjenoppretting. Jeg tenker du bare blir henvist videre til Ibas som driver med dette profesjonelt.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Ja enig i det du skriver,Men de fleste butikkene/nettbutikkene som selger slike produkter vil nok prøve og gjøre et forsøk på og få ut filer du trenger siden det ikke er din egen grunn til at hardisken sluttet og fungere.

 

Eg tror mere på at julenissen til slutt skal komme ned pipa til meg neste jul :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...