Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vann til luft varmepumpe


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på hva som gjør at en vann-vann varmepumpe er så ekstremt dyr. Hvis jeg tok en billig luft-luft varmepumpe, senket fordamperen (?) i et (lukket) kar med frostvæske/vann, sørget for at denne væska blir pumpet i et kretsløp (senke kretsløpet ned i sjøen). Hvor ligger evt. problemet i et sånt oppsett?

 

Dette kunne ha vært et hytte-hobby-prosjekt for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann til vann varmepumper har flere varmekretser der man har uttak for både gulvvarme og kombi varmtvannstank.

I tillegg kreves det mere styring til flere kretser så noe av prisen ligger nok der.

Ei luft til luft pumpe trenger ikke å tenke på slikt og mest sansynlig ikek ei luft til vann pumpe heller da den ikke har en stabil temperatur på utedelen.

Lenke til kommentar

Vann til vann anlegg har lengre levetid og høyere effektivitet en luft til luft.

Skulle jeg ha bygd hus i dag ville jeg lagt ned vannrør i gulv slik at jeg hadde mulighet til vann til vann.

Ved vann til vann har du også mulig å varme opp varmevannet du bruker i kranene.

Kostnadene på et hus på 360 kvm kom på ca 150 000.-

Lenke til kommentar

Vann-Vann pumpene gir også varme når det trengs, siden kilden til varmen er vann, og vann holder bedre på varme enn det luft gjør. Luft-Luft pumpene henter varmen fra lufta, og om vinteren når det er kaldt, er lufta ute kaldt. Dermed blir det lite varme å hente fra den kalde lufta ute når varmen virkelig trengs (fungerer ikke under -18). Luft-Luft pumpene krever også som oftest en ekstra varmekilde som f.eks. peis i tillegg, for å dekke varmebehovet om vinteren.

Lenke til kommentar

Luft-Luft VS Vann-Vann (fordeler og ulemper)

 

Luft-Luft

Vanligste i Norge, varme fra lufta og sprer den via en vifte, fungere helt ned til -18—20 og levetid på 10-15år.

Fordeler:

· Lav kostnad

· Lett å bruke

· Luft er tilgjengelig overalt

· Brukes hele året (oppvarming om vinteren og avkjøling om sommeren)

· Kan installeres uten vannbåren varme (trenger ikke sirkulerende, oppvarmet vann)

Ulemper:

· Effekten synker med kulden

· Fuktighet fører til avriming (10-20% mindre effekt)

· Fuktig og saltholdig (forkorter levetiden)

· Støy (finnes stillegående)

 

Vann-Vann

Tappevann, radiatorer og gulvvarme, varme fra kilder (bergvarme, jordvarme, sjøvarme og grunnvarme) og bruker vann som energibærer og levetid på 20-25år.

Fordeler:

· Sparer energi

· Skjult system

· Driftssikker

· Kan gi tappevann

· Ingen støy

Ulemper:

· Dyrt

· Begrensninger knyttet til varmekilden

· Avhengig av vannbårent distribusjonssystem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...