Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer Audi A3 vs BMW 1-serie aut.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som tittel sier litt om, er jeg på jakt etter noen som har erfaringer med Audi A3 og BMW 1-serie - spes automatgir.

 

Skal kjøpe ny bil til sommeren, og kommer til å lande på en av disse. Info utover at det skal være automatgir, er at bilen skal være 2009 mod eller nyere og ha så mye utstyr som jeg kan få for rundt 240K.

 

Kommer til å prøvekjøre begge bilene, men lurer litt på hva erfaringen til forumet er. Kjørekomfort, komfort på automatgiren, vanlige feil, vedlikehold osv.

 

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kollega har en A3 med automat. Jeg har ikke kjørt den selv, men jeg har sittet på og jeg synes den var rykkete og ubehagelig i køkjøring. Kanskje ligger noe av skylden i selve kjøringen, den muligheten skal ikke utelukkes. Jeg har aldri prøvd automaten i forrige generasjon 1-serie, men den 8-trinns kassen fra ZF, som er å finne i den nye generasjonen, den er helt fantastisk!

Lenke til kommentar

Jeg er Audimann. Men ut i fra hvor seriøst dårlig Audi sine automatkasser er, så gjør du umulig noe dumt med å velge BMW. BMW 1-serie er knalltøff. Eneste er at 1-serie krever mer av vinterdekkene sjøføren enn en A3.

 

:dremel:

Endret av bIsk0p
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg eier en 120d M sport som jeg er stor fornøyd med. Bilen oppleves litt stiv med M understellet. Men du verden man kan trykke på i svingene med den om man vil. Motoren er sprek og har mer enn nok dreimoment.

Sånn teknisk sett så har min hvert helt feil fri de 3åra jeg har hatt den.

Litt negative områder med bilen er at den her litt smal aksel avstand. Det gjør at den blir litt ubehagelig på sporete veier. Men det løser man greit med å legge seg litt oppå hjulspora..

Vis du har behov for mye bagasje plass. Så er dette ikke bilen. Holder mer enn nok til hverdags.

 

Audi ja.. Har jobbet som mekaniker hos møller. Så jeg kjenner a3 inn og ut. Har selv hatt en s3. Som var en morsom bil.

Kjøre egenskapene på en a3 er ikke så veldig imponerende synes jeg. Bilen oppleves understyrt. Det skyldes at tyskerne har bygd bilen Sånn med vilje. Men det skal ikke fryktelig mye penger til for å forandre det.

Teknisk sett så er den så der.. Har hatt en del svakheter med automat kasser. Det skyldes at lamellene i kasse brennes rett og slett. Og dobbelmasse svinghjulet suger stort. Tipper at jeg har byttet flere 100sånne.

Plass messig så er bilen grei.

 

Vis jeg var deg så ville jeg heller gått for en golf med manuell kasse.

Endret av Bjørn Johnsen
Lenke til kommentar

Husk at BMW's 1-serie fikk et generasjonshopp i 2011 (2012-modellen), og forskjellen er enorm da det er en helt ny plattform. Det samme gjelder forsåvidt A3'en også, men forskjellene er mindre der. Jeg har hatt begge, både 2010 og 2012-modellen og det er som natt og dag. Den forrige generasjonen hadde svært stiv fjæring og veldig lite plass i baksetet. Den nye er myk og fin men samtidig like sportslig og morsom å kjøre, samt at voksne kan sitte bak uten å få vondt. Bagasjerommet er også på par med de beste i klassen.

 

BMW's 1-serie har blitt vesentlig større, meget mye bedre å kjøre og har fått en herlig 8-trinns automat-kasse som jeg ikke har annet enn lovord om (selv om girskiftene kunne vært hakket raskere).

 

Den nye 1-serie generasjonen vil jeg påstå er et bedre kjøp enn den nye A3'en. Derimot vil jeg nok desverre meddele at jeg ville valgt forrige generasjons A3 fremfor forrige generasjons 1-serie.

 

1-serien vinner på kjøre-egenskaper mens A3 vinner på interiør og komfort (men den nye 1-serien kommer seg godt)

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Har prøve kjørt den nye 1serien. Er en helt ny bil for å si det sånn. Testet også automat kassa.

Synes den går veldig smidig i forhold til wag sine kasser. Plass messig sett så er den like romslig som en golf. Og kanskje enda bedre plass i bak sete også.

Kjøre opplevelse messig så har BMW gjort en kjempe jobb. Bilden er godt lyd isolert. Og meget god komfor.

 

Lenke til kommentar

Mellom disse to bilene går nok jeg litt mot "strømmen" og hadde nok valgt en A3 fremfor BMW 1-serie. Rett og slett grunnet det estetiske. Jeg synes BMW 1-serie virker litt "plastikk" når det gjelder interiøret og jeg synes også interiøret er litt kjedelig.

 

Jeg prøvekjørte en 120D med M-sport pakke for noen uker siden og jeg hadde den i ca. 4 timer. Ikke noe galt med bilen rent kjøremessig og motoren var fin, men jeg klarer rett og slett ikke utseendet på bilen. Verken utvendig eller innvendig.

 

Nå er jo ikke akkurat A3 noen designperle heller, men jeg synes nå uansett den ser bedre ut både innvendig og utvendig.

 

Nye Mercedes A-klasse derimot, knuser dem begge på utseendet etter min mening.

Lenke til kommentar

Nye Mercedes A-klasse derimot, knuser dem begge på utseendet etter min mening.

 

De fleste har nok fått med seg at du har leaset en ny A-klasse nå. Trådstarter ber om innspill på A3 og 1-serie, da er det lite vits at du nevner en bil hvor den billigste varianten du finner på finn.no er over 50.000,- høyere enn hva trådstarter har som budsjett.

 

Trådstarter: Gå for 1-serie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan jo være at TS kommer på nye tanker når han ser den nye A-klasse, og derfor kan jeg ikke se noe galt i å anbefale denne. Vertfall ikke så lenge jeg også kom med noe kontruktivt med tanke på A3/1-serie.

 

Ingen av disse bilmodellene er uansett dårlige etter min mening.

 

Selv så viste jeg ikke engang om at det hadde kommet en ny A-klasse når jeg kikket på bil og jeg så det ikke før jeg besøkte hjemmesiden dems. Hadde jeg ikke gått inn på hjemmesiden dems den dagen, så hadde jeg i dag kjørt en Jeep Wrangler...faktisk :)

 

Synes det er greit og ha noen muligheter åpne da jeg tror det er lett og låse seg litt fast i tips man får her inne.

 

Så til TS:

For å oppsummere så er både A3 og 1-serie flotte biler. men av disse to ville jeg da altså ha valgt A3, ene og alene grunnet bedre utseende, men vi har nok forskjellige preferanser.

 

Peace! :)

Lenke til kommentar

Kan jo være at TS kommer på nye tanker når han ser den nye A-klasse, og derfor kan jeg ikke se noe galt i å anbefale denne. Vertfall ikke så lenge jeg også kom med noe kontruktivt med tanke på A3/1-serie.

 

Når jeg nå ser at trådstarter er på jakt etter en bil med automatgir og "så mye utstyr som mulig" er jo egentlig forslaget ditt bare enda dårligere. Den billigste varianten av den nye A-klassen med automatgir på bruktmarkedet i dag er ca. 100.000,- høyere priset enn hva trådstarter oppgir at han ønsker å bruke på bil.

 

 

Selv så viste jeg ikke engang om at det hadde kommet en ny A-klasse når jeg kikket på bil og jeg så det ikke før jeg besøkte hjemmesiden dems. Hadde jeg ikke gått inn på hjemmesiden dems den dagen, så hadde jeg i dag kjørt en Jeep Wrangler

 

Dette sier vel sitt om hvor opplyst du er på bilfronten :)

Lenke til kommentar
Når jeg nå ser at trådstarter er på jakt etter en bil med automatgir og "så mye utstyr som mulig" er jo egentlig forslaget ditt bare enda dårligere. Den billigste varianten av den nye A-klassen med automatgir på bruktmarkedet i dag er ca. 100.000,- høyere priset enn hva trådstarter oppgir at han ønsker å bruke på bil.

Mulig TS har endret en del på første post uten min viten, så da faller jo A-klasse helt ut så klart. De gamle A-klassene ser jo ikke ut i måneskinn etter min mening og bør derfor kanskje ikke engang nevnes.

 

Dette sier vel sitt om hvor opplyst du er på bilfronten :)

Nå har jo jeg en del andre ting å gjøre enn å få med meg alt av bilnyheter som dukker opp til stadighet. Jeg har aldri sagt at jeg er noen ekspert på biler heller og det er det vel strengt tatt kun et fåtall av oss som er. Valg av bil går ofte på følelser.

 

Smileyen reddet derimot utsagnet ditt fra å bli oppfattet som frekt til å bli "godkjent" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...