Gå til innhold

RAM, Hvor mye trenger jeg ?


Anbefalte innlegg

Dette er hva jeg har nå

 

 

Mainboard : ASUS P8Z77-V LX

Processor : Intel® Core™ i5-3570K CPU @ 3.40GHz

Physical Memory : 6096MB (3 x 2048 DDR3-SDRAM )

Video Card : AMD Radeon HD 7950 Sapphire

 

Hvor mye ram trenger jeg egentlig ? Windows 7 64 bit ultimate.

 

Jeg står mellom disse pakkene

 

http://www.komplett....aspx?sku=618011

( 4x 4G 1600 MHz )

 

Og

http://www.komplett....viewPage=4#info

( 2x 4G 1600MHz )

 

Det er alltid et stort tema når folk begynner og prate om hvor mye RAM en data kan ta nytte av og hvor mye som er overkill , Jeg bruker dataen bare til gaming og en gang i blant lager jeg noen filmer (fragmoveis etc).

 

Hva trenger jeg og hvor mye kan jeg utnytte ?

 

Og sist men ikke minst, Passer de til hovedkortet over ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8 GB er perfekt til spilling men jeg har selv 16 i tilfelle redigering.

 

Hvis du kjører mange programmer samtidig vil PC-en utnytte RAM-en. Det holder med 8 GB men det skader ikke med 16 siden den er billig uansett:p

 

Begge passer til ditt HK. Og prosessoren din kan uansett ikke utnytte mer enn den MHz som de brikkene produserer. Egentlig mer en bra nok for tiden:P

Lenke til kommentar

De brikkene jeg har nå er dårlige og gamle , Den ene har ryki og derfor jeg vil ha nye "friske" brikker. Men jeg trur jeg tar 16 gb pakka så jeg får brukt alle plassene :p

 

Tenkte og utnytte alle plassene i dataen , Hva kan jeg putte i de PCI-E portene tro ? :p

 

1 svart ingang og 2 blå , vet ikke om farge har noe og si men

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

RAID-kort, lydkort, nettverkskort og skjermkort er vel stort sett det som går inn i PCI-sporene. Fargen har ikke noe å si, og den varierer fra kort til kort. Sjekk manualen til hovedkortet for å se hva de forskjellige PCI-sporene er.

 

Som jeg alltid sier når folk lurer på hvor mye RAM de trenger, 8GB holder veldig fint til spilling. Hvis du prøver å åpne Task Manager og ser på Physical Memory, så tviler jeg på at du passerer 50-60% hvis alt du gjør er å spille spill og ha åpne småting som en internett browser, Skype, Steam, etc. Men RAM er så latterlig billig nå, at man kan like godt velge 16GB. Men noen ytelsesforskjell vil du nok ikke se, nei.

Lenke til kommentar

RAID-kort, lydkort, nettverkskort og skjermkort er vel stort sett det som går inn i PCI-sporene. Fargen har ikke noe å si, og den varierer fra kort til kort. Sjekk manualen til hovedkortet for å se hva de forskjellige PCI-sporene er.

 

Som jeg alltid sier når folk lurer på hvor mye RAM de trenger, 8GB holder veldig fint til spilling. Hvis du prøver å åpne Task Manager og ser på Physical Memory, så tviler jeg på at du passerer 50-60% hvis alt du gjør er å spille spill og ha åpne småting som en internett browser, Skype, Steam, etc. Men RAM er så latterlig billig nå, at man kan like godt velge 16GB. Men noen ytelsesforskjell vil du nok ikke se, nei.

 

hva er raid kort ?

Lenke til kommentar

RAID (Redundant Array of independent Disks) er at du på en måte setter sammen flere harddisker for å gi økt ytelse og/eller backup. Noen typer RAID krever et RAID-kort. Vi har en tråd om RAID på forumet: http://www.diskusjon...owtopic=1058413

Her er også en kjapp og informativ video:

 

nyttig video =) Blir nok et slik kort med tiden, Har vel tilfeldigvis ikke en sånn video på nettverkskort og ?=P Jeg er usikker på hva det kortet egentlig gjør, men har hørt noen rykter om at du får raskere og mer effektivt nett siden det er en helt egen komponent som bare behandler nettet ? hørt noe om at om at du kan øke nedlastningshastighet med opptil 1,5 mbit med et godt nettverkskort :S

Lenke til kommentar

De brikkene jeg har nå er dårlige og gamle , Den ene har ryki og derfor jeg vil ha nye "friske" brikker. Men jeg trur jeg tar 16 gb pakka så jeg får brukt alle plassene :p

 

Tenkte og utnytte alle plassene i dataen , Hva kan jeg putte i de PCI-E portene tro ? :p

 

1 svart ingang og 2 blå , vet ikke om farge har noe og si men

 

Hvis du skal ha RAM til en Z77 trenger du ikke 4 brikker vel? Socket 1155 er Dual-Channel right? 8 GB på to brikker gjør mer en nok sus for gaming. Skal du til med video osv kan du putte på mer RAM.

 

Jeg gamer bare, har 6 GB (socket 1366) og det er plenty. Fant ikke HW ut at 4 GB RAM var best til gaming for en liten stund siden? :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha RAM til en Z77 trenger du ikke 4 brikker vel? Socket 1155 er Dual-Channel right? 8 GB på to brikker gjør mer en nok sus for gaming. Skal du til med video osv kan du putte på mer RAM.

 

Jeg gamer bare, har 6 GB (socket 1366) og det er plenty. Fant ikke HW ut at 4 GB RAM var best til gaming for en liten stund siden? :hmm:

 

har ikke fulgt med på dataverden i det hele tatt de 2 siste årene, Først nå de siste 2 ukene jeg har begynt og ta meg opp på hva som er bra/ikke bra så jeg har vell egentlig mast mye her på forum de siste dagene for og hente så mye info som mulig , De fleste valgene ang data har jeg gjort på andres anbefalninger fra diskusjon.no og alt har fungert 100 %

Lenke til kommentar

Jeg hadde gått for 8 GB (2x4) Kingston HyperX i denne serien her. Gitt at du har plass ift CPU viften. Hvis du skal klokke kan det lønne seg å ha brikker som tåler litt økt frekvens. Men strengt tatt så vil 8 GB 1600mhz gjøre mer enn nok for deg.

 

Problemet er vel at RAM er så billig nå, så man kan spørre seg om man "like så godt" kan kjøpe mer. :)

 

ja det er jo ganske billig men økonomien er ikke enorm etter kjøp av hovedkort,cpu og gpu.

 

Men disse er vell også gode ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010 foretrekker og handle alt av datadeler på komplett, siden jeg alltid har gjort det har de vert greie og gjøre med på retur osv.

 

Men hyperX , Er det ikke en strømforsyning som også heter det ?

 

tenkte og kjøpe en strømforsyning som har et sånn system at du kan ta ut de kablene som ikke er i bruk. Mente og huske jeg hadde en stilig blå slik en som het hyperX et eller annet

Lenke til kommentar

Hehe ... Det er en modular PSU du snakker om. De fleste strømforsyninger med litt effekt er modulære.

 

Corsair har mange fine forsyninger. TX, HX, AX-seriene... Selv har jeg Cooler Master Silent Pro 1kW. Har fungert meget bra et par år nå.

 

Har ikke hørt om HyperX PSU .. HyperX SSD derimot .....

 

Brikkene du setter opp er helt topp.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...