Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sen fakturering - Har Altibox-leverandøren egentlig lov til dette?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har på siste månedsregning fra Altibox-leverandøren min fått påført en ganske stor ekstra kostnad i forbindelse med etablering av en TV-pakke, datert juli 2010.

Etter en telefon til kundeservice viste det seg at dette var et beløp de hadde glemt å kreve inn og nå ville ha innbetalt. Det jeg lurer på er rett og slett om de egentlig har lov til dette.

 

Jeg synes det virker på grensen til urimelig å skulle kreve inn dette beløpet så lang tid i etterkant når hverken de eller jeg tydeligvis har vært klar over dette før nå, og da på en tilfeldig månedsregning uten forvarsel eller forklaring med forfallsfrist i løpet av et par uker. Er det egentlig noe som helst juridisk som skulle tilsi at dette er tvilsom kundebehandling?

Anonym poster: 5114d2cfb4d542e562c5d91f685d95c8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldelsestid på tre år, så kravet kan stå.

 

Ved inngåelse av avtalen regner jeg med at du var informert om et etableringsgebyr. At du har glemt det i tiden som har gått er en annen sak. Dog ser jeg at det ikke er ideelt for deg, så du kan prøve deg på en klage og be om redusert eller frafalt etableringsgebyr, men om det går igjennom spørs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei Anonym trådstarter!

 

Det er ikke uvanlig at Altibox leverandører fakturerer etablering i ettertid. Som nevnt over er det tre års foreldelsestid, uten at det skal være noe i veien for å få redusert eller fjernet kravet. Vil tro at dette enten dreier seg om ett av tre følgende scenarier:

 

1. Du har blitt fakturert for manglende utført egeninnsats (les: graving av grøft for kabling av fiber) fra vei/stolpe inn til nærmeste husvegg med varierende pris (avhenger av entreprenør som har utført jobben).

 

2. Du har blitt fakturert for etableringskostnad på ca. 1900,- (noe variasjon må påregnes ut ifra hvilken aktør du er kunde hos). Det er svært vanlig å etterfakturere dette påfølgende år ved nye oppkoblinger, eller først når et felt er ferdig utbygget (da til samtlige).

 

3. Du har blitt fakturert for 879 for etablering av TV-pakke. Denne pleier å være inkludert i første faktura du mottar, men også her kan forsinkelser oppstå (da gjerne hvis du har fått startet leveranse midt i måneden o.l.).

 

 

Felles for de tre er at det kan oppstå forsinkelser, men at dette ytterst sjelden blir trumfet igjennom på en slik måte at kunden skal sitte igjen med et inntrykk av å være ført bak lyset.

 

Mitt tips er at du tar kontakt med din leverandørs kundeservice (03101 for EB, 02414 for Viken Fibernett, 07400 for Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk etc..) og blir satt over til innfordring/fakturaavdelingen. Som regel vil du kunne få et avslag basert på hvor lenge i etterkant faktureringen har skjedd, og du vil som et minimum kunne få delt opp innbetalingen i mindre beløp. Her gjøres det en individuell vurdering.

 

 

Håper dette var til litt hjelp og at alt enten allerede har blitt, eller kommer til å løse seg for deg.

 

EDIT: Åpenbare skriveleif.

Endret av Valfader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...