Gå til innhold

HiB eller UiB?


Ferdizz

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å studere noe innen IT i Bergen til høsten, men er litt usikker på hvilket studie jeg skal velge. Her er de det står mellom:

 

HiB:

UiB:

Er det for det første noen store forskjeller mellom HiB og UiB med tanke på skole/miljø osv? Noen som har erfaring fra disse skolene?

 

Angående studie, så heller jeg mest mot IKT på UiB for øyeblikket. Er det noen som vet hva de største forskjellene mellom de forskjellige studiene er?

 

Hva "bør" jeg velge? Jeg vil bare studere noe innen IT som gjerne har litt med design å gjøre (ikke bare 100% koding). Har også kun en 3er i R1-matte, så kommer ikke til å gå Dataingeniør eller noe.

 

Takker for svar! :)

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går dataingeniør på HiB, og vil si at IT-linjen og dataingeniørlinjen er nesten lik, utenom at dataingeniørlinjen selvsagt har litt ekstra realfag. På begge disse linjene er det i hovedsak programmering det dreier seg om(der tror jeg det er ca det samme på UiB).

 

Når du snakker om design, hva tenker du på da ? Webdesign? Første semester er det HTML/CSS, så hvor mye du legger i det er jo i stor grad opp til deg. Dersom det er design ift grafikk, kan du velge systemutviklingslinjen 3 året. Der vil du bruke mye lineær algebra ala matriser og vektorer for å lage grafiske objekter, dog vet jeg ikke så mye om dette siden jeg har fordypning i web og mobil.

 

Inntrykket mitt med universitet kontra høyskole er at det virker som det er litt flere obligatoriske øvinger og oppfølging på høyskole, mens det på et universitet er mye selvstendig jobbing, og det vil kanskje fungere bra om du er strukturert og flink til å jobbe.

 

På HiB er det et veldig godt miljø, og stort sett holder foreleserene et høyt nivå. Jeg er hvertfall godt fornøyd med opplegget og kan fint anbefale det videre. Men dersom du ikke liker koding, så bør du vurdere om denne typen IT er noe for deg i det hele tatt. Programmering er veldig kjekt i mine øyne, men det er jo ikke for alle.

 

Håper dette var til hjelp :thumbup:

Endret av vebbiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du snakker om design, hva tenker du på da ? Webdesign?

 

Tenkte blant annet webdesign, men hovedsakelig dette med brukervennlighet/design/brukerens behov osv. Litt som det som står her: link. Har lysst til å bli noe mer enn en såkalt "codemonkey" hvis du skjønner? :)

 

Inntrykket mitt med universitet kontra høyskole er at det virker som det er litt flere obligatoriske øvinger og oppfølging på høyskole, mens det på et universitet er mye selvstendig jobbing, og det vil kanskje fungere bra om du er strukturert og flink til å jobbe.

 

Ut ifra det du skriver her så virker HiB definitivt som det beste valget for meg, er nemlig ikke så veldig strukturert og flink til å jobbe :tease:

 

Dersom du ikke liker koding, så bør du vurdere om denne typen IT er noe for deg i det hele tatt. Programmering er veldig kjekt i mine øyne, men det er jo ikke for alle.

 

Liker veldig godt å programmere også, men vil ha litt variasjon i tillegg til at jeg er glad i det grafiske også. Og som nevnt over så vil jeg ikke ende opp som en codemonkey...

 

Takk for utfyllende svar! :)

 

 

Codemonkey: An affectionate term for a specific kind of underpaid, overworked (often by volition), increasingly underappreciated indentured servant, otherwise known as a Software Programmer. A programmer who isn't actually involved in any aspect of conceptual or design work, but simply writes code to specifications given. Kilde

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar

Ut ifra det du skriver her så virker HiB definitivt som det beste valget for meg, er nemlig ikke så veldig strukturert og flink til å jobbe :tease:

 

Hehe. Du må ikke ta det helt for god fisk det jeg skriver heller, men det er det jeg har hørt. For å få mer utfyllende info bør du høre med en som har studert både på høyskole og universitet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...