Gå til innhold

Så var det ny mobil igjen, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Har nå gått i fra Lumia 800 og tilbake til S2, men trenger igjen ny mobil.

 

Jeg er glad i S2 når jeg finner en rom som fungerer stabilt og bra, men synes der er for mye styr med å prøve og feile blandt det store utvalget av roms som er tilgjengelig. Original samsung med TW er helt forferdelig og noe jeg vil holde meg langt unna, derfor er jeg veldig i tvil om en ny samsung mobil er rette veien å gå denne gang.

 

iPhone vil jeg rett og slett ikke ha, så den utgår alt før jeg starter vurderingen av telefoner.

 

Frister litt å gå tilbake til WP, men sist var mangel på en del programmer og spill grunnen til at jeg forlot WP, Jeg liker måten alt er integrert på, fb chat, people hub osv, men altså utvalget av programmer og spill setter en stor stopper for WP, med mindre dette har endret seg radikalt de siste tre månedene.

 

Så er der xperia z som ser ut til å være ett meget bra kjøp, men sist der var sony her i hus så var oppdatringer ekstremt tregt etter andre og de sluttet rett og slett å gi ut oppdateringer til telefonen bare et år etter den kom på markedet.

 

Så hva bør jeg velge? WP eller Android, og ikke minst hvilken modell?

 

Har få kriterier. Batteriet må vare fra morgen til kveld med flittig bruk, jeg vil ikke opp i 5" skjerm, raske oppdateringer og minst mulig dill i fra produsentene selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert Nexus 4? Hvis du vil gå for Android er det i mine øyne ingen modeller der ute som er i nærheten av like bra, totalt sett. Det virker som du liker å pusle litt med telefonene og legge inn ROM osv, og da er jo N4 virkelig den perfekte plattformen, samtidig som man også kan velge å la være og likevel være oppdatert med nyeste Android-versjon. ;)

 

Relativt billig er den også!

Endret av Untouchab1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

+1 på Nexus 4! Denne er jo først i køen når det gjelder Android-oppdateringer og vil få oppdateringer i minst ett år til. Og kjører ren Android.

 

Selv er jeg meget fornøyd med mine One X (som fikk Android 4.1.1 i desember, men jeg var allerede fornøyd før det). Jeg liker Sense (spesielt med versjon 4, og nå 4+), men ikke TouchWiz.

 

Når det gjelder WP8, er jeg nysgjerrig selv. Hoppet opp fra 7.x er vel størst på maskinvaresiden, som nå støtter flerkjernet prosessor, høyere skjermoppløsning og minnekort (bl.a.). Selv om utseende og bruk er likt, så er også kjernen (kernel) byttet ut, og skal være den samme som Windows 8, slik at utvikling av apper på tvers av plasttformene skal være enklere. Men det har nok ikke skjedd noe radikalt på tre måneder, bortsett fra at apputvalget øker hver uke. F.eks. så har jo endelig Spotify kommet med en app, dog i beta.

 

Du har ikke nevnt noen makspris, men siden du nevner Sony Xperia Z til over 5000kr, så kan vi vel anta at grensen er rundt der?

Lenke til kommentar

Viss du vil ha en telefon med lite dill fra produsent, ville eg sett på Xperia Z eller Nexus 4. Sony har i det siste (les: siste året) vore flinke med å gi ut kjeldekode til mobilane sine, som gjer at ein kan installere CyanogenMod med ingen/få bugs. Då får du raske oppdateringar og rein Android på ein ikkje-Nexustelefon. :)

Nexus 4 er forklart i dei tidligare postane, støtter dei.

 

En grunn til at eg ikkje ville valt ein Galaxy-telefon, er at Samsung bruker sine eigne prosessorar (Exynos), som gjer at porting av rein android til Galaxy-serien er ekstremt vanskelig å få bug-fri. Då eg hadde f. eks. S3 sjølv, var det store problem med kameraet og UI-flyten generelt med CyanogenMod. Viss du ikkje installerer en AOSP-rom, er du då stuck med Touchwiz som eg (og mange andre) ikkje kan fordra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...