Gå til innhold

Prøve å få internett hele dagen


spamex

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg går i 1. klasse på en videregående skole og bor på internat. Her på internatet så får man ikke internett tilkobling etter klokka 23 hver kveld og mellom 8-16 så er en god del nettsider og spillplatformer blokkert.

 

Jeg har kjøpt meg min egne trådløse router og kobla den til internettet til internatet med kabel. Det jeg lurer på om det er måte jeg kan få internett hele dagen og natten, og om det er mulighet å installere et program som har samme funksjon som f.eks. cyberghost?

 

Hvis dere trenger informasjon om maskinvare for å hjelpe meg, så kan jeg komme med det senere i dag :)

 

-WilliamMJ

 

Edit: Skriveleif

Endret av WilliamMJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Jeg går i 1. klasse på en videregående skole og bor på internat. Her på internatet så får man ikke internett tilkobling etter klokka 23 hver kveld og mellom 8-16 så er en god del nettsider og spillplatformer blokkert.

 

Jeg har kjøpt meg min egne trådløse router og kobla den til internettet til internatet med kabel. Det jeg lurer på om det er måte jeg kan få internett hele dagen og natten, og om det er mulighet å installere et program som har samme funksjon som f.eks. cyberghost?

 

Hvis dere trenger informasjon om maskinvare for å hjelpe meg, så kan jeg komme med det senere i dag :)

 

-WilliamMJ

 

Edit: Skriveleif

 

Avhengig av hvordan de har implementert begrensningene i nettet hjelper det ikke at du har satt opp din egen ruter, da ruteren din er koblet til det samme nettet som de andre aksesspunktene uansett...

 

Du kan omgå begrensningen med blokkerte nettsider ved å bruke VPN. Jeg anbefaler å sette opp OpenVPN hjemme hos deg selv (eller foreldre, etc) som du kan benytte, så slipper du å betale for en dårlig og shady tjeneste som feks Cyberghost.

 

Hvis de på sentralt hold stenger ned nettet kl 23, så er det lite du kan gjøre med det.

 

Selvsagt, den enkleste løsningen er å kjøpe et data-abb med fri bruk fra Chess, One Call, Netcom, Telenor, eller andre, og bare sette opp ditt eget nett som går over 3G/4G.. da får du massevis av hastighet helt uten begrensninger.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Ingen mulig løsning på dette nei, slik er det å være internert :)

 

Du kan selvsagt kjøpe en 3G/4G USB dongle eller bruke en mobiltelefon som har dette og som kan dele Internett på WLAN. På stramt studentbudsjett kan du bruke den tilbuder som gir deg dataoverføring billigst på kontantkort, eller du kan bruke telefonen du har. Men det blir mest for å surfe litt og chat, ikke noe super oppkobling...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Ok, det var dumt at det var ingenting jeg kunne gjøre men det er var det jeg trodde, måtte bare dobbelsjekke.

 

Skal se på data-abb og kanskje få med meg en annen og spleise på det. Problemet der er kanskje at vi har dårlig dekning her, siden vi er midt ute på landet.

 

Edit: Har dere noen tips til hvilke data-abb som er bra? :)

Endret av WilliamMJ
Lenke til kommentar

Nei, de er stort sett ganske like. Enten er de på Telenor sitt nett, eller så benyttes Netcom sitt nett (alternativt Network Norway). Så eneste du må tenke på er pris og kvote (antall GB i måneden). Så uten at jeg har noen konkrete anbefalinger (jeg har en spesialordning med Chess), så ville jeg bare sjekket tilbud på mobilt bredbånd hos de ulike operatørene og sammenliknet priser ;)

 

Sjekk også dekningskart for Netcom og Telenor for å finne ut hvem som har best dekning der du er.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen :)

 

En annen ting er det med at spill og nettsider er blokkert, hvordan får jeg fiksa OpenVPN? Må jeg installere det på routeren min her og hjemme også koble de to sammen eller hvordan fungerer det?

 

Er mange måter å løse dette på. Hvis du har en ruter som er støttet av OpenWRT, kan du legge inn dette og sette opp OpenVPN-tjeneste her. Alternativt, hvis du har en eller annen datamaskin/NAS/server, etc på hjemmenettverket ditt kan den kjøre OpenVPN-tjenesten. Du burde nok lese deg litt opp på dette selv om det ikke er spesielt komplisert.

 

Når det er satt opp er det bare å laste ned en OpenVPN-klient til maskinen din på internatet og koble deg til serveren som du har satt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...