Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ikke peiling på bil - hvordan vite at det jeg kjøper ikke er søppel


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i Australia nå som student, og skal kjøpe en billig bil. Det eneste jeg har råd til, er en som ligger på 2000 dollar eller under.

Jeg har fått høre at Huyndai og Toyota (eller generelt japanske biler) er noe jeg burde satse på om jeg skal så billig ned. Da spesielt Toyota corolla.

 

Er det noen som har noen andre tips?

Hva med en Datsun? Har funnet en annonse med en Datsun til 1450dollar.

 

Jeg har rett og slett null peiling på bil, og det har ikke kompisen min jeg skal kjøpe den med heller. Vi kom nettopp ned og kjenner ingen som kan noe om bil heller.

 

Hva gjør jeg om jeg skal se på en bil? Hva er "faresignalene"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hva som tilsvarer NAF der nede, og snakk med de...

(Medlemskap og tester kan koste noen grunker - i en sånn situasjon er det å regne som forsikring mot enda dårligere økonomi.)

 

Og for ordens skyld: Hvis en av dere allerede er NAF-medlem, kan det være at det medlemskapet regnes som medlemskap av det lokale motstykket. Uansett, skulle testene være tilgjengelige også for ikke-medlemmer, men da gjerne til en høyere pris...

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Prøvekjør og kjenn etter at alt virker tight og fint. Hør etter ulyder, særlig i svinger. Sjekk at bilen går rett frem om du slipper rattet, også under nedbremsing. Kjenn etter at bremsene tar jevnt og ikke "lugger". Hør etter om motoren går jevnt og ikke tikker. Test clutchen ved å kjøre opp bakker i høyt gir. Se etter lekkasjer i motorrommet. Se at det ikke er kjølevæske i motoroljen eller motorolje i kjølevæsken. Ellers kan du jo se ett er rust, men tviler på at det er et stort problem i Australia.

 

Noe særlig mer enn dette er vanskelig å teste uten å ha peiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...