Gå til innhold

Hvis man har en inntekt på 160 000 i året, hvor mye betaler man i skatt?


M.K.E.A.

Anbefalte innlegg

Gjorde en enkel skatteberegning på skatteetaten sin nettside.

http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2013_20130107.htm

Skatter til Oslo kommune

Info jeg la inn:

 

Inntekt lønn= 160 000

Gjeld = 0

Bankinsk.=150 000 (skal BSU regnes som bankinnsk. eller annen formue?)

Innskudd BSU= 20 000

Fradrag BSU = 4000

 

Da kom det opp at jeg skulle betale

 

Inntektsskatt - Kommune = 6961

Inntektsskatt - Fellesskatt = 6717

Trygdeavgift - Lønn = 12 480

Sum skatter og avgifter = 26 158

 

- Fradrag (BSU) = 4000

 

Sum skatter og avgifter =22 158

 

Blir ikke dette en altfor lav skatteprosent? 16,35% hvis regningen min stemmer, gjør den? Trodde jeg skulle ligge nærme 30%... Satte den på 36% i fjor. Så hvis dette stemmer kommer jeg til å få fett tilbakebetalt på skatten fra i fjor.

 

En ting jeg ikke har lagt inn i kalkulatoren er rente inntekter. Regnes forresten BSU-renter som rente inntekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten - du må tenke på at du bare blir trukket skatt i 10.5 mnd av året (0 av fp og halv i desember) - slik at trekket pr mnd blir litt høyere enn hva årsprosenten blir.

 

Hvis du finner fram årsoppgaven fra arbeidsgiver, så står det der hva han har trukket i skatt gjennom året. Dette beløpet kan du sammenligne med din utregning på 22 158. Differansen blir å få utbetalt/innbetales med renter som utgjør et par hundrelapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten - du må tenke på at du bare blir trukket skatt i 10.5 mnd av året (0 av fp og halv i desember) - slik at trekket pr mnd blir litt høyere enn hva årsprosenten blir.

 

Hvis du finner fram årsoppgaven fra arbeidsgiver, så står det der hva han har trukket i skatt gjennom året. Dette beløpet kan du sammenligne med din utregning på 22 158. Differansen blir å få utbetalt/innbetales med renter som utgjør et par hundrelapper.

 

Så hvis jeg ikke jobber i november blir da skatteprosenten bare 16,35%? Skatten jeg betaler er jo uavhengig om jeg jobber i november eller ikke. Angående feriepenger får jeg ikke noe i år fordi jeg fikk de når jeg slutta på jobben i fjor. Burde selvfølgelig ha spurt om å få feriepengene året etter.

Lenke til kommentar

Det at det trekkes 0% av feriepengene betyr ikke at du ikke betaler skatt på dem. Dette er bare sosialiststaten sin måte å "hjelpe" Ola Dunk med litt ekstra å rutte med i ferien (ferie er dyrt). Skatten på feriepengene inngår i skattetrekket av ordinær lønn resten av året.

 

Du har mest sannsynlig ikke tapt (skatte-) penger på å få utbetalt feriepengene fra jobben du sluttet i som du beskriver.

Lenke til kommentar

Det at det trekkes 0% av feriepengene betyr ikke at du ikke betaler skatt på dem. Dette er bare sosialiststaten sin måte å "hjelpe" Ola Dunk med litt ekstra å rutte med i ferien (ferie er dyrt). Skatten på feriepengene inngår i skattetrekket av ordinær lønn resten av året.

 

Du har mest sannsynlig ikke tapt (skatte-) penger på å få utbetalt feriepengene fra jobben du sluttet i som du beskriver.

 

Sant det, det viste jeg vel egenlig innerst inne :p

 

Men siden jeg da i år ikke kommer til å få feriepenger eller mest sannsynlig ikke kommer til å jobbe i november, blir da min skatteprosent 16,35%?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...