Gå til innhold

Alvorlig eller seriøs?


Okapi

Anbefalte innlegg

I gamle dager, det vil si for ikke særlig lenge siden, hadde disse ordene ganske forskjellige betydning og bruksområde, men virker det som seriøs er i ferd kuppe mye av det semantiske territoriet til alvorlig. På nittitallet og tidligere var seriøs (med antonym useriøs) er ord som stort sett ble brukt til å beskrive personer eller bedrifter på en positiv måte, med synonymer som pålitelig og ordentlig. Alvorlig var litt mer abstrakt, og ble brukt for å beskrive, vel, alvor, og kunne ha synonymer som graverende, eventuelt veldig i mer uformelle kontekster.

 

Nå for tiden virker det som alvorlig er helt ut, og setninger som 'mener du det alvorlig?' blir erstattet med 'mener du det seriøst?', noe som ville vært helt utenkelig for et drøyt tiår siden. Vi har jo også lignende 'er du seriøs?', som nå stort sett betyr omtrent det samme som forrige setning, og tidligere ville betydd 'er du pålitelig?', eller noe sånt. Altså personbeskrivende istedenfor situasjonsbeskrivende.

 

Mulig jeg blir gammel (er i slutten av tjueåra), men jeg føler fortsatt seriøs som erstattet for alvorlig er litt fjortis, litt i samme kategori som 'jeg gamer Super Mario' eller noe sånt.

 

Hva sier du?

 

'en alvorlig feil' eller en 'en seriøs feil'

'alvorlig talt' eller 'seriøst'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier det har jeg faktisk ikke hørt noen bruke alvorlig noe særlig i det siste, Ordet seriøs/seriøst hører jeg nesten hver dag. Pålitelig hører jeg nesten aldrig.

 

Men ordet seriøs/seriøst blir ofte brukt helt alene for og sette spørsmålstegn ved noen som kan tenkes og ikke være sant.

 

"Jeg så en bjørn ! " da kommer ofte "Seriøst?" uten noe mer :p eller bare "Særr?"

 

og nei du er ikke den eneste som syntes ordet seriøs/seriøst er litt fjortis og bruke , jeg er i starten av 20 åra og føler at dette ordet stort sett blir brukt av de som heller ikke har så stort vokabular som for eks fjortiser =P

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

I dag ser jeg vel mest ordet "alvorlig" brukt om skader og kriser, altså litt tyngre saker. "Seriøst" er mer dagligdags. "Skal du på byen i dag igjen? Seriøst?" Jeg merker at det ville være litt rart å bytte ut siste ordet i setningen med "alvorlig". "Seriøst" har tatt over for "mener du det" og lignende fraser, noe som er naturlig i og med at språket gjerne økonomiserer der det kan. "Alvorlig" har ennå sitt helt eget bruksområdet. Tror ikke vi vil vi lese i avisen om at den forulykkede er "seriøst skadet" med det første.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...