Gå til innhold

Hacker fikk tilgang til «alle» Facebook-kontoer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Facebook er i en litt egen klasse når det gjelder risiko for misbruk av personlig info, føler jeg. De lagrer alt for mye med tanke på at de aldri har sett ut til å ha den kodekvaliteten som andre store nettaktører [tilsynelatende] leverer.

 

Jeg er passiv bruker på Facebook, men kjenner jeg må bli flinkere til å logge meg ut derfra.

Lenke til kommentar
De lagrer alt for mye med tanke på at de aldri har sett ut til å ha den kodekvaliteten som andre store nettaktører [tilsynelatende] leverer.

 

Hva er det du tenker på når du mener de har dårligere kodekvalitet enn andre aktører? Jeg regner med at slike bugs eksisterer i de aller aller fleste nettjenester, og derfor vil jeg heller aldri stole på disse når det kommer til veldig viktig informasjon. Sensitive personlige brev og slikt bekymrer meg lite. Men om jeg hadde sittet i en veldig viktig stol og skulle planlegge noe som kunne gitt store utslag på f.eks. børs eller politikk, så hadde jeg nok vært mye mer paranoid.

 

Jeg frykter veldig lite at en datanerd skal ha interesse i mine Facebook-meldinger. Det hadde vært litt krise viss det plutselig kom en nettjeneste som eksponerte alle facebook-brukeres chat-logg, slik at hvermannsen kunne søke i andre sine meldinger. Det kunne jo i teorien gått an, men jeg regner med at Facebook hadde klart å stoppe også dét før det hadde gått ut over meg.

 

Kan hende jeg stoler litt mer på nettbanken enn på Facebook. Bare fordi jeg tror bankene har veldig mye å tape på dårlig sikkerhet. Men det finnes sikkert hull i banksystemene også, og det bekymrer meg veldig lite personlig. Regner med det ville gått ut over andre enn meg uansett.

Lenke til kommentar
uten at brukerne kan ta forholdsregler

 

Den enkle forhåndsregelen man bør ta er at det man ikke vil at andre skal se legger man heller ikke ut på internett (Facebook).

 

Når det gjelder brukerinformasjonen Facebook selv samler inn bør man benytte egen nettleser for FB om man vil holde ting privat. Gjennom liker-knappen på nettsider har de dessverre klart å få til en massiv overvåkning av de fleste brukerne sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Kanskje dette overbeviser en del mennesker som legger alt av privatlivet ut på Facebook og tror dette er sikkert.

Selv har jeg, som mange andre, en falsk Facebook-konto tilkoblet en like falsk e-postadresse der ingen av dem inneholder noe som helst av private data.

 

Hvis noen fortsatt innbiller seg at Facebook er trygt, bør de snarest komme på andre tanker.

Lenke til kommentar
De lagrer alt for mye med tanke på at de aldri har sett ut til å ha den kodekvaliteten som andre store nettaktører [tilsynelatende] leverer.
Hva er det du tenker på når du mener de har dårligere kodekvalitet enn andre aktører? Jeg regner med at slike bugs eksisterer i de aller aller fleste nettjenester, og derfor vil jeg heller aldri stole på disse når det kommer til veldig viktig informasjon. Sensitive personlige brev og slikt bekymrer meg lite. Men om jeg hadde sittet i en veldig viktig stol og skulle planlegge noe som kunne gitt store utslag på f.eks. børs eller politikk, så hadde jeg nok vært mye mer paranoid.Jeg frykter veldig lite at en datanerd skal ha interesse i mine Facebook-meldinger. Det hadde vært litt krise viss det plutselig kom en nettjeneste som eksponerte alle facebook-brukeres chat-logg, slik at hvermannsen kunne søke i andre sine meldinger. Det kunne jo i teorien gått an, men jeg regner med at Facebook hadde klart å stoppe også dét før det hadde gått ut over meg.Kan hende jeg stoler litt mer på nettbanken enn på Facebook. Bare fordi jeg tror bankene har veldig mye å tape på dårlig sikkerhet. Men det finnes sikkert hull i banksystemene også, og det bekymrer meg veldig lite personlig. Regner med det ville gått ut over andre enn meg uansett.

 

Så klart, "det hender aldri meg, så jeg tar det helt med ro" :)

Endret av Icetears
Lenke til kommentar
De lagrer alt for mye med tanke på at de aldri har sett ut til å ha den kodekvaliteten som andre store nettaktører [tilsynelatende] leverer.
Hva er det du tenker på når du mener de har dårligere kodekvalitet enn andre aktører? Jeg regner med at slike bugs eksisterer i de aller aller fleste nettjenester, og derfor vil jeg heller aldri stole på disse når det kommer til veldig viktig informasjon. Sensitive personlige brev og slikt bekymrer meg lite. Men om jeg hadde sittet i en veldig viktig stol og skulle planlegge noe som kunne gitt store utslag på f.eks. børs eller politikk, så hadde jeg nok vært mye mer paranoid.Jeg frykter veldig lite at en datanerd skal ha interesse i mine Facebook-meldinger. Det hadde vært litt krise viss det plutselig kom en nettjeneste som eksponerte alle facebook-brukeres chat-logg, slik at hvermannsen kunne søke i andre sine meldinger. Det kunne jo i teorien gått an, men jeg regner med at Facebook hadde klart å stoppe også dét før det hadde gått ut over meg.Kan hende jeg stoler litt mer på nettbanken enn på Facebook. Bare fordi jeg tror bankene har veldig mye å tape på dårlig sikkerhet. Men det finnes sikkert hull i banksystemene også, og det bekymrer meg veldig lite personlig. Regner med det ville gått ut over andre enn meg uansett.
Så klart, "det hander aldri meg, så jeg tar det helt med ro" :)

 

OK. Har hatt en rein e-post i et år nå, håper den er forsatt rein, så jeg ikke våkner opp i morgen å ser 10 spam meldinger...

 

Ang. kvalitet på sikkerhet hos FB, trur nok Google+ er MYE mer hardcore på koding! Selger de også din statistikk som FB gjør?

Lenke til kommentar

OK. Har hatt en rein e-post i et år nå, håper den er forsatt rein, så jeg ikke våkner opp i morgen å ser 10 spam meldinger...

 

Ang. kvalitet på sikkerhet hos FB, trur nok Google+ er MYE mer hardcore på koding! Selger de også din statistikk som FB gjør?

 

Og hva vet du? Nada.

Lenke til kommentar

Hva er det du tenker på når du mener de har dårligere kodekvalitet enn andre aktører? Jeg regner med at slike bugs eksisterer i de aller aller fleste nettjenester, og derfor vil jeg heller aldri stole på disse når det kommer til veldig viktig informasjon.

 

Det jeg tenker på er de sjokkerende mange gangene jeg selv har observert warnings og parse errors i Facebooks komponenter, lesbare rett ut i skjermen fra driftsmiljøet til Facebook. Sammenlignet med de null gangene denne type feil har truffet meg fra f.eks. Googles eller selv Microsofts tjenester. Dette tyder på at de ikke har orden på den overordnede arkitekturen i Facebook. Ja, alle utviklere gjør feil, men da er det opp til forretningskulturen rundt den enkelte utvikleren å bygge kvalitet i systemet slik at det håndterer feil i stedet for å spy interninfo ut i ansiktet på en tilfeldig forbisurfende. Facebook demonstrerer stadig vekk at de har kvalitetsproblemer på et overordnet nivå. Alle nettjenester får feil og alle nettjenester blir hacka men Facebooks problemer virker mer grunnleggende.

 

Det er det jeg mener. Og det er en subjektiv vurdering, ikke objektiv.

 

Jeg frykter veldig lite at en datanerd skal ha interesse i mine Facebook-meldinger.

 

That's not the issue here.

 

Kanskje dette overbeviser en del mennesker som legger alt av privatlivet ut på Facebook og tror dette er sikkert.

 

That's not the issue here.

 

Den enkle forhåndsregelen man bør ta er at det man ikke vil at andre skal se legger man heller ikke ut på internett (Facebook).

 

That's not the issue here.

 

Når det gjelder brukerinformasjonen Facebook selv samler inn bør man benytte egen nettleser for FB om man vil holde ting privat. Gjennom liker-knappen på nettsider har de dessverre klart å få til en massiv overvåkning av de fleste brukerne sine.

 

That is the issue here. Facebook (og Google) er og sniffer på alt du gjør, enten du leser en rosablogg eller bloggen til en politisk dissident fra Iran, enten du laster ned programvare fra steder som download.com eller klikker på fullskjerm-bildet av Tone på VG. Dette strikker de sammen til et ganske så omfattende kunskapsteppe om deg, og de veit muligens mer om deg enn du veit sjøl, hva slags preferanser du har, hva slags personlighetstrekk du har, hva slags påvirkning som funker mot deg.

 

Facebook og Google har begge "vunnet" i kampen om faktainnsamling om sine brukere. Saken er den at Facebook basert på det jeg personlig har plukket opp av historisk informasjon, virker i mye dårligere stand til å beskytte denne informasjonen enn Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...