Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] KRISE! Windows vil ikke laste, booting fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Etter problemer beskrevet i en tidligere tråd hvor jeg ikke fikk til å laste Windows 8 ordentlig, har jeg flyttet SSD-disken min over i en kompis sin PC, og formatert den og installert W7 fra en disk (fordi jeg ikke har W8 på noen CD). Det var fordi jeg heller ikke fikk til å boote fra verken CD eller minnepenn på original-PCen. Jeg fikk bare beskjed om at en enhet manglet eller en endring i systemet gjorde at den ikke klarte å boote. Feilmeldingen der er 0xc0000185.

 

Det fungerte uten problemer å boote fra CDen på den andre PC'en, og jeg klarte helt fint å formatere harddisken der. Da jeg da puttet den tilbake i original-PC'en, får jeg ihvertfall opp windows-splashscreenen (i motsetning til feilmeldingen jeg fikk i den forrige tråden). Men plutselig får jeg opp en "oppstarts-reperasjon" som sier det er noe galt med filene. Programmet forsøker å reparere feilen, men får det ikke til. Når jeg blar igjennom detaljene, finner jeg fram til feilmeldingen "0x490" under "Integritetskontroll og reparasjon av systemet" som sier at "uspersifiserte endringer i systemkonfigurasjonen kan ha forårsaket problemet".

 

Jeg har forsøkt å bytte kabel på harddisken, koble den i en annen SATA-port, koble fra alle andre harddisker og diskleser, koble ut alle RAM-brikkene bortsett fra 1 (og å prøve denne på flere porter), ta ut og inn GPU'en. Ingenting virker.

 

Harddisken er blitt formatert to ganger nå, så det kan umulig være noe galt med den (right), med tanke på at jeg fint klarer å kjøre windows på den på en hvilken som helst annen PC. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at feilen kan ligge i hovedkortet eller CPU'en. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være det som er problemet. Jeg har en X79 2011-socket, det andre var Z68 Socket-1155, begge fra ASUS. Men det er jo uansett noe mer som er galt enn bare det, i og med at jeg ikke får bootet Windows-CDen på min PC. Etter at jeg leste innlegget ditt, prøvde jeg diskleseren min på en annen PC for å se om det var noe galt med den, men den fungerte helt fint.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om et Asus HK, så kan det CD start problemet ha sammenheng med Asmedia SATA portene. Jeg har to av dem på mitt Rampage IV Formula, dog har jeg ikke hatt problemer med de slikt sett. Mener å huske at jeg satte dem til IDE fordi jeg har en Bluray brenner og en DVD leser tilkoblet disse to portene.

Du kan jo prøve å "Disable" Asmedia eller Marvell portene i BIOS og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Update: Jeg forsøkte å flytte diskleseren over til en annen SATA-plugg, og etter tre-fire automatiske restarter med de samme feilmeldingene, begynte plutselig Windows-CDen å laste. Eneste nå er at det ikke dukker opp noen harddisk i listen over plasser hvor jeg kan installere operativsystemet. Så nå holder jeg på å ta backup av og formatere en annen SSD-disk jeg har, og så putte den inn og se om den dukker opp.

Lenke til kommentar

Ny update: Nå bestemte PCen seg bare for å funke igjen, helt uten videre. Etter at diskleseren fungerte igjen, prøvde jeg å boote fra SSD'en som jeg installerte W7 på på den andre PCen igjen, og det gikk!

 

Takker for hjelpen, Chavalito! Enten var det helt random, ellers var det takket være deg og SATA-portene du tipset om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...