Gå til innhold

Guide: Bytte av skjermkortkjøler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mange gode kjøleløsninger på nye grafikkort idag føler jeg at markedet for tredjepartsløsninger er veldig begrenset, men unntak av entusiaster som ønsker vannblokker vel og merke. Har man ett eldre skjermkort, som er de kortene som mest sannsynlig er ønskelig med en bedre løsning på, så gir det gjerne liten mening i å legge ut penger på kjøling ovenfor å det å skaffe et helt nytt kort som kommer med bra kjøler...

Lenke til kommentar

Hva med stille vifter? 5-600 RPM?

 

Går stort sett ganske bra, det mest kompliserte i mine øyne er ting som vrm osv, selve GPUen får man fote kjølt godt, men litt kraftigere skjermkort kan ofte trenge litt ekstra juice på sekundeære komponenter.

 

AtW

 

Med mange gode kjøleløsninger på nye grafikkort idag føler jeg at markedet for tredjepartsløsninger er veldig begrenset, men unntak av entusiaster som ønsker vannblokker vel og merke. Har man ett eldre skjermkort, som er de kortene som mest sannsynlig er ønskelig med en bedre løsning på, så gir det gjerne liten mening i å legge ut penger på kjøling ovenfor å det å skaffe et helt nytt kort som kommer med bra kjøler...

 

Det har blitt bedre, men det er fortsatt ett behov for stillere kjøling.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig/umulig å finne tredjepartskjølere til NVIDIAs tresifrede kort, og da blir dette dessverre en litt bortkastet artikkel for oss med NVIDIA-kort... Jeg har et Zotac-produsert kort som går varmere og mer støyete enn jeg liker, mer sannsynlig pga. billig/dårlig kjøler enn at kortet faktisk skal bli så varmt, men tredjepartskjølere er overhodet ikke å oppdrive til det.

Lenke til kommentar

Vanskelig/umulig å finne tredjepartskjølere til NVIDIAs tresifrede kort, og da blir dette dessverre en litt bortkastet artikkel for oss med NVIDIA-kort... Jeg har et Zotac-produsert kort som går varmere og mer støyete enn jeg liker, mer sannsynlig pga. billig/dårlig kjøler enn at kortet faktisk skal bli så varmt, men tredjepartskjølere er overhodet ikke å oppdrive til det.

 

sludder! :p

 

Lenke til kommentar

Husker GTX 470 og GTX 480 kom ut, det var varmeovn det :)

 

På mitt GTX 470 så brukte jeg Arctic Extreme, og temps idle gikk fra 50-55 til 30C, og load fra 70-90C til 40-50C med heftig overclocking. Nå har jeg Coolit driten, og idle temps er helt ok, ligger på 35C, men i load ligger det på 50-60C ikke overclocked, plug & play vannkjølern tåler ikke heftig overclocking.

 

Men jeg har nå bestilt meg nytt skjermkort, så fort jeg får hentet dette, så skal det bestilles Arctic Extreme 79xx edition. Samt støy demper matter. Skal prøve å isolere litt støy. Kan anbefale Arctic gpu kjøler, men pass på. Termisk limet til Arctic sitter som F når man først har fått satt på heatsink, og et he***** å få av.

Lenke til kommentar

Vanskelig/umulig å finne tredjepartskjølere til NVIDIAs tresifrede kort, og da blir dette dessverre en litt bortkastet artikkel for oss med NVIDIA-kort... Jeg har et Zotac-produsert kort som går varmere og mer støyete enn jeg liker, mer sannsynlig pga. billig/dårlig kjøler enn at kortet faktisk skal bli så varmt, men tredjepartskjølere er overhodet ikke å oppdrive til det.

 

Med riktig stjernetrekker så er alle skruene like hele, nVidia bruker blå locktight på skruene sine. Og det er jo en grunn til dette, de vil ikke at folk skal fikle med skjermkortene. På mitt GTX 470 strippet jeg flere skruer, så endte opp med å dra frem dremmelen og lage mine egene trekker spor. Hvorfor nVidia bruker locktight er bare helt borte i natta, er de redde for at skruene skal riste løs? Eller er det for at folk skal fikle med korta.

Lenke til kommentar

Sitter med et XFX GTX 285, som jeg gjerne skulle ha sett at var litt kjøligere. Det kostet mye penger når jeg kjøpte det (rundt 3500,-) og i skrivende stund har jeg ikke så mye å rutte med om jeg skulle velge å skifte det ut.

Jeg har letet litt (men kanskje ikke godt nok) etter ny kjøling til kortet uten hell. Det har tidligere lagt på rundt 80C idle iflg speedfan. Jeg kjøpte nylig et billig Akasa TIM kit og byttet ut kjølepastaen på kortet og tempen sank til 70-75 idle.

Finnes det rimelig, men fortsatt bedre kjøling til kortet mitt, eller bør jeg legge opp litt penger og kjøpe nytt kort?

HDMI port til tv'en hadde jo vært kjekt, men for 3500 får jeg jo også en grei bærbar pc (som jeg jo også trenger).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...