Gå til innhold

Her er IT-nettverket for de med best karakterer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en fin oversikt over hva som er feil med bedrifter.

 

De vil heller ha inn Pettersen som kjenner broren til kona til naboen i stede for Hansen som vet hva han gjør. Joda alle har B eller bedre i snitt, men det er vel lite i den virkelige verden som fungerer slik man leser det i bøkene / hørt det i foredragene på skolen.

 

Jobber selv i en større bedrift og man ser jo at dette ikke er noe nytt da de fleste som sitter i de høyeste stillingene er inkompetente og har fått stillingen for enten å ha mange verv i jobben hvor de sitter i forskjellige styrer eller har vært der i x antall år og blir pushet opp uansett hva resultatene fra foregående stillinger sier.

 

Merk at det finnes selvfølgelig gode folk også, men det er dessverre litt langt mellom de.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Man kan like eller ikke like et slikt opplegg som dette. Men noe av det viktigste man gjør mens man studerer, er å skaffe seg et nettverk.

 

Som "ananashapå" påpeker, får folk ofte jobb via folk man kjenner, rett og slett fordi da har bedriften et bedre holdepunkt en bare et papir med karakter.

 

En jeg kjenner med greie karakter og en god anbefaling fra meg, er mer verdt for firmaet jeg jobber i, enn John Doe med super karakterer. Om personen viser seg å være en dårlig kandidat, så vil det ansvaret/skylda i stor grad havne på meg.

 

Det Sverre driver med, er egentlig bare facebook versjon av normal headhunting. På den andre siden er Sverre dyktig, og de som får han som frontmann, ender nok opp med en god jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, alle med gode karakterer er dårlige til å tenke selv. Har du noen dekning for pisspreiket ditt, eller er det bare noen fordommer du kaster ut?

 

AtW

 

Du er ignorant. Oppegående mennesker har en balanse mellom hjernehalvdelene mens systemet legger opp tl å få frem folk hvor den venstre halvdelen er dominant. Jeg har selv hatt gode karakterer og god inndoktrinering i å bruke venstre hjernehalvdel. I dag tar jeg avstand fra slik dumskap.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, alle med gode karakterer er dårlige til å tenke selv. Har du noen dekning for pisspreiket ditt, eller er det bare noen fordommer du kaster ut?

 

AtW

Alle er selvsagt ikke dårlige til å tenke selv, men mange av de med toppkarakterer sliter når de møter et reelt problem det ikke stod noe om i boka de leste. Så dette når jeg selv studerte. De som kunne lese se til toppkarakterer på prøver, var ofte av de som sleit mest når de kom opp i en praktisk problemstilling, og var av de minst løsningsorienterte. De samme satt ofte hjemme og leste når andre var ute og sosialiserte seg. Jeg nekter å tro at dette kun var tilfellet der jeg studerte, og dette er jo også grunnen til at nesten ingen ansetter noen på bakgrunn av toppkarakterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ja, alle med gode karakterer er dårlige til å tenke selv. Har du noen dekning for pisspreiket ditt, eller er det bare noen fordommer du kaster ut?AtW
Alle er selvsagt ikke dårlige til å tenke selv, men mange av de med toppkarakterer sliter når de møter et reelt problem det ikke stod noe om i boka de leste. Så dette når jeg selv studerte. De som kunne lese se til toppkarakterer på prøver, var ofte av de som sleit mest når de kom opp i en praktisk problemstilling, og var av de minst løsningsorienterte. De samme satt ofte hjemme og leste når andre var ute og sosialiserte seg. Jeg nekter å tro at dette kun var tilfellet der jeg studerte, og dette er jo også grunnen til at nesten ingen ansetter noen på bakgrunn av toppkarakterer.

 

Man får gode karakterer enten av å pugge flittig eller kan stoffet bra, eller en kombinasjon. Ofte leder gjerne flittig pugging til god kunnskap.

Derfor har man nettverk som kan anbefale deg på et bedre grunnlang enn karakterer alene, og derfor er nettverksbygging viktig.

 

... men å si at man er nærmest hjernedød (satt på spissen) fordi man har A i snitt er et virkelig bomskudd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er viktig å ikke skjære alle over én kam også da. Det er stor forskjell på hvordan skolene opererer, og der hvor prosjektarbeid er en viktig del av utdannelsen og karakter, vil det være vanskelig å få en høy karakter uten å kunne samarbeide med andre. Selvfølgelig er det også fint med et godt nettverk, men det er langt fra noen automatikk i at høy karakter kommer som resultat av hverken pugging eller mangel på sosialt nettverk. Et godt nettverk er heller ikke garantert jobb.

 

Nok en gang får man minne på at verden ikke er svart/hvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...