Gå til innhold

[Løst] Lurer på RAID kontrollerkort, men hvilket?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på flytte RAID oppsettet mitt fra Intel "fake"-RAID på HK til et dedikert RAID kort. Har sett på Adaptec 6805 eller Acera ARC-1224-8I. Dette for å frigjøre SATA porter på HK samt få litt bedre hastighet da RAID nå er tilkoblet SATA2 porter.

 

 

Kjører nå RAID5, men blir vel å bytte til RAID6 på det kontroller kortet. Så hvilket kontrolller kort er det best å satse på? Forslag mottaes om andre kontrollere også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, hadde jeg sett denne posten tidligere hadde jeg anbefalt Areca, nettopp av den grunn at den er mer brukervennlig, og jeg tror også den har bedre ytelse.

 

Gidder du å si ifra hva du får av ytelse på ditt RAID? Jeg får ~400MB/s på begge mine 4x2TB Barracuda RAID 5 arrays med Areca 1212 med BBU :) Random søketid er en god del lavere dog.

Lenke til kommentar

Jo, kan jo sjekke hva jeg får på 6805 når jeg får det da. Har nettopp bestilt det, men håper jo på bedre ytelse enn på "fake" RAID til Intel som kjører på SATA2 porter. 6805 har jo SATA3 porter, så håper som sagt på bedre ytelse. Les er på ca 310MB/s og skriv ca 170MB/s nå med RAID5.

 

Mulig jeg skifter til RAID6 eller RAID10 da jeg har 4 x Barracuda 1TB disker, men det har jeg ikke bestemt enda. Skal innrømme at jeg tenke på Areca, men det var helv... vanskelig å finne noen som solgte det her i Spania, derfor ble det Adaptec. :hmm:

Lenke til kommentar

Regnet nesten med det da. Meeeen så dukker det opp et annet problem. Jeg skal jo fjerne "fake" RAID til Intel, og sette SATA til AHCI, og dette vil jeg gjøre uten å reinstallere hele sulamitten, altså Windows 8 Pro og Windows XP.

Jeg vet det at det er mulig å hoppe fra IDE til AHCI med et register triks, men vet ikke helt sikker om dette funker fra RAID til AHCI. Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Nils, Nizzen, jeg skal ikke bruke samme arrayet på Adaptec som jeg har nå fordi det RAID5 er kun for lagring etc. Blir helt nytt RAID6 array og har backup av RAID5 så om det går i dass, det bryr jeg meg ikke om.

Problemet er at OS disken er på samme "fake" RAID som lagringsdiskene, altså Intel SATA portene. 3 HDD er i RAID5 (koblet til SATA2 port 3,4,5), SSD'en (OS disk koblet til SATA3 1 port) og 1 HDD (koblet til SATA2 port 6) er alle kontrollert av Intel RSTe. Så jeg vil helst slippe å installere alt på nytt. Derfor er jeg på jakt etter en "easy" måte å forandre RAID til AHCI for OS disken uten det helv... reinstalleringsopplegget.

Den fjerde HDD skal innlemmes i det nye RAID6 arrayewt, så den bekymrer jeg heller meg ikke noe om.

En ekstra SSD disk (mulig en vanlig snurre disk) skal inn på SATA3 port 2 hvor Windows XP skal inn på.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så skal konvertering fra RAID til ACHI i BIOS være problemfritt hvis OS står på egen disk. Det jeg vet er at det skader ikke å prøve :)

 

Hvis OS ligger på et RAID-array må du reinstallere hvis du skal fjerne arrayet, med mindre du klarer å få tatt en copy på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så skal konvertering fra RAID til ACHI i BIOS være problemfritt hvis OS står på egen disk. Det jeg vet er at det skader ikke å prøve :)

 

Hvis OS ligger på et RAID-array må du reinstallere hvis du skal fjerne arrayet, med mindre du klarer å få tatt en copy på en eller annen måte.

 

Tror jeg prøver register trikset først Men tar nok backup først for ikke å drite helt på draget. Har nettopp fått Adaptec kortet, men selvfølgelig uten kabler. Svarte, må kjøpe noen kabler så den planen min å sett opp arrayen i helgen går nok rett i dass. :nei2:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Kabler kan være så mangt når det gjelder servere :) Mini SAS til SATA med sideband. Hvis du har mulighet til å stikke til Sinsen iløpet av morgendagen, så vet jeg i alle fall at Nextron har liggende alltid :)

 

Dessverre så bor jeg nok ikke i gode gamle Norge, men i Spania. Men har nesten greid å få klørne i et par kabler mini-SAS til SATA3 så det skal nok ordne seg på side 14 tenker jeg. :dremel:

Lenke til kommentar

Nå skal jeg komme med et litt dumt spørsmål. Adaptec 6805 støtter RAID 0, 1, 1E, 5, 5EE, 6, 10, 50, 60 og JBOD, det siste vil jeg ikke satse på. Men hvilken av disse RAID er best å satse på? Lurer på RAID6 da, men er det helt sikkert enda. Har 4 x Barracuda 1TB disker pluss 1 SSD som OS disk, i kabinettet, HAF X, tror jeg det er plass til totalt 9 HDD med litt fikling her og der. Anbefalinger til array mottaes med takk. Les hastighet er nok litt viktigere enn skriv.

 

6805 har mulighet for 2 x 4 HDD'er, RAID arrayet skal primert brukes til lagringsdisk og til alle spill jeg har. I tillegg blir det med tiden en NAS (uavhengig) installert som backup server. NAS vil ta backup minst en gang i uken av PC'en/RAID, så om arrayet svikter er det ikke en kat(t)astrofe.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Oppsett har jeg tenkt slik: 4 x Barracuda - RAID6 (ikke avgjort enda) 1 SSD OS disk (Windows 8 Pro) koblet til Intel SATA3 port, 1 SSD Windows XP koblet til Intel SATA3 port. Har også 3 x 500 GB Samsung Spinpoint F disker som liegger og slenger. Meeeen de siste diskene er ikke helt i form, de har en del dårlige sektorer, så de havner kanskje i søppelbøtten selv om jeg lurer på muligheten til å kjøre Killdisk på de og "nulle" dem ut.

 

På en annen side, de Samsung er gamle, så kanskje jeg handler inn 3 stk 1TB eller 2TB disker og kobler dem til port 2 på Adaptec kortet, ikke avgjort enda. Men tror nok jeg går for RAID6 som lagring, og kanskje 3 x 1TB disker i RAID0 som spilldisker, har tross alt ca 50 spill som jeg kan installere.

Lenke til kommentar

Noe problem å lage 1 stort volum? Noen grunn til at du vil ha Raid 6? Raid 5 er veldig likt som Raid 6 bortsett fra at sikkerheten gjeøder 1 disk, og ikke 2. (dvs at bare ene disken kan feile, mens i R6 må 2 feile)

 

Det vil igjen si at du får mer lagringsplass

Lenke til kommentar

Joda, vet da forskjell på RAID 5 og 6, men litt kjekt å ha litt ekstra sikkerhet for øyeblikket da jeg enda ikke har den NAS'en klar. Til og med mulig jeg satser på RAID10, men ..... :hmm:

 

Dog meget mulig det blir RAID5, men det får jeg bestemme når de hersens kablene kommer. Det er avhengig av hvor mange disker jeg stapper inn i HAF X kabinettet. Har 5 HDD'er nå, men tror jeg kan snike inn 4 disker til. Begrensingen er egentlig hvor mange disker jeg kan koble til en Antec 1000W PSU.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...