Gå til innhold

Hjemmelaget pizza med grovt mel?


xelp

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte å lage hjemmelaget pizza med grov bunn i kveld, og baking har aldri vært min sterke side, så lurer da på:

Kan man lage pizza ved å bare bruke grov sammalt hvete, og grov sammalt rug? (Og vann og gjær og slik da).

Eller må man ha en form for hvetemel?

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt sent nå, men fant to stykker. Kan vel brukes en annen gang :)

 

http://elisabethborgund.blogspot.no/2012/04/grov-pizzabunn.html

 

http://www.rockamat.no/produkter/pizza/

 

Selv lager jeg de med lettkokte havregryn, og 50/50 fint/grovt hvetemel. Ikke helt grov, men ganske ok likevel.

3 dl vann og 1 ss smør og 1 ss olje som basis for hver deig da. En halv pakke tørrgjær. En hel for 3+ pizzaer.

Heving 1 time, etterheving 45 min etter utkjevling, forstekes så i 3-5 min. Prikkes godt med gaffel før steking slik at den ikke blåses opp og fyller ovnen helt. Been there, done that for noen år siden. Ble vasking, ikke pizza den kvelden...

 

Tomatsaus til to store pizzaer:

1 boks hakkede tomater

1/2 ts salt

2 ts oregano

1 ts basilikum

1/2 dl olje

 

Bland alt unntatt oljen først, den har du forsiktig i til slutt under omrøring. Denne tomatsausen er enkel og veldig god. Kan brukes til mye, pasta f.eks.

 

Toppes naturligvis med det du måtte ønske. Min favoritt er skinke, rochefort, bacon og rødløk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt sent nå, men fant to stykker. Kan vel brukes en annen gang :)

(..)

Takk for bra svar! Ble litt sent ja, så ble med å lage den slik her:

3 dl fullkornshvetemel

3 dl sammalt rug, grovt

1.5 dl vann

1 ss olivenolje

12.5 g gjær

 

Begynte da å lure på om jeg kanskje kunne bytte ut fullkornshvetemel med byggmel neste gang? Eller vil ikke pizzabunnen henge sammen da?

Lenke til kommentar

Ehh... du kan selvsagt lage pizza med en hvilken som helst deig, men om du skal lage tynn bunn så er det om å gjøre å ha finest mulig mel. Bunnene du får med sammalt mel osv. er svært tykke og egner seg bedre til "norsk langpannebrødlasagne" :)

Jojo, men mente altså hva man burde bruke for å få et nogenlunde greit resultat da. :)

Prøvde en gang med bare grovt sammalt rug, og det endte med at jeg måtte spise pizzaen med skje.

Lenke til kommentar

Fiberhusk som i psyllium? Det vil jeg ikke tro går bra. Dette er en form for SUPER fiber. Ta en teske i et glass vann og vannet vil bli solid etter en stund.

Det blir ikke fordøyd og gir ingen næring, det bare lager "masse" i tarmene og virker avførende - i små mengder.

Hadde du spist et par desiliter med psyllium hadde du nok havnet på sykehus kan jeg tenke meg.

 

Og når jeg snakker om å spise psyllium, så blir jo egentlig det feil, det skal drikkes iblandet vann.

Hiver du innpå en teske psyllium rett i munnen risikerer du å bli kvalt.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Fiberhusk som i psyllium? Det vil jeg ikke tro går bra. Dette er en form for SUPER fiber. Ta en teske i et glass vann og vannet vil bli solid etter en stund.

Det blir ikke fordøyd og gir ingen næring, det bare lager "masse" i tarmene og virker avførende - i små mengder.

Hadde du spist et par desiliter med psyllium hadde du nok havnet på sykehus kan jeg tenke meg.

 

Og når jeg snakker om å spise psyllium, så blir jo egentlig det feil, det skal drikkes iblandet vann.

Hiver du innpå en teske psyllium rett i munnen risikerer du å bli kvalt.

Mente selvfølgelig da å bruke omkring 5 gram fiberhusk, ikke 300 gram som med hvetemel. Mulig jeg var litt uklar på det :)

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal man lage noe deigrelatert, så er det alltid greit å ikke gå helt amok med grovt mel. Pleier stort sett å holde meg til maks 50%, resten hvetemel. For mye grovt mel gjør deigen tung og kompakt, den smuldrer lett, og den hever seg dårlig.

Really? Jeg pleier nå å lage tynn pizzabunn med bare fint fullkornshvetemel og synes resultatet blir bra. Oppskriften tar jeg på feelingen. Du har dog rett i at det ikke hever så godt, men det gjør jo egentlig ikke så mye når man skal ha en tynn bunn - må bare passe på at den faktisk blir tynn nok. Smaksmessig er det også bedre med en deig med mer innhold av siktet mel synes jeg, men litt må man jo ofre for sunnheten ;) Så bruker jeg ikke olje i deigen fordi det lett kan bli en litt harsk, brent smak når deigen stekes på høy temp. med pizzastein. Olivenolje har det vel også med å omdannes fra sunne til usunne fettyper når den varmes opp, mener jeg å ha hørt.

 

Edit: Fiberhusk brukes mye i glutenfri baking fordi det fungerer som bindemiddel, så jeg vil jo tro at det vil fungere veldig bra. Men det er snakk om små mengder ja.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Har nå prøvd litt forskjellige oppskrifter, og etter min smak må man ikke ha fint hvetemel.

Har laget en med 50/50 fullkornshvetemel og grovt sammalt rug, og det fungerte bra det.

Laget også en med 50/50 byggmel og grovt sammalt rug, samt ca 10 gram fiberhusk, og det fungerte også veldig bra. :)

Pizzabunnene ble forøvrig veldig grove, men som Hardnuts sier. Man må ofre litt for sunnheten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...