Gå til innhold

Nikon lanserer D7100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nikon tar opp kampen mot Pentax K-5IIs.

 

nyutviklet 24,1 megapiksler stor CMOS-bildebrikke

Dette tar jeg med en stor klype salt. Det er sannsynligvis en minimalt modifisert eller helt umodifisert utgave av Sonys 24 Mp sensor som finnes i flere andre Nikon-kameraer og Sony-kameraer. Grunnen til at de påstår at den er nyutviklet er nok mest av PR-psykologiske årsaker.

 

En veldig spesiell ting med Nikon D7100 er muligheten til å beskjære bildet direkte på bildebrikken. Dette fungerer på den måten at man gir kameraet en ekstra crop-faktor på 1,3x. I realiteten betyr dette at man bruker et mindre felt på bildebrikken. D7100 går dermed fra å være på 24,1 megapiksler til 15,2 megapiksler. Det betyr også at utsnittet endrer seg. Bruker man for eksempel et Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II-objektiv vil man få samme utsnitt som et 585 mm-objektiv. Det oppfører seg på mange måter som en teleconverter, bare uten å endre blenderverdiene.

Tja, dette er jo ren beskjæring. Intet fancypancy over det, ut over at det reduserer båndbredden mellom bildebrikken og prosessoren. Det gir rom for økt skuddtakt fra 6 til 7 bps. En rekke Nikon FX-kameraer har en tilsvarende funksjon.

 

PS. 300mm * 1,3x crop tilsvarer bruk av et 390mm objektiv uten beskjæringsteknikken, ikke 585mm (å sammenligne med FX synes jeg blir en rar sammenligning her)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg sa i den andre tråden, så er bufferet skuffende kjipt: 6 på Nef 14-bit, 7 på 12-bit.

Og som jeg kommenterte i samme tråd: Det må være feil? (men det var visst korrekt)

 

Å lansere et actionkamera med så liten buffer må være en skivebom deluxe, og for meg helt uforståelig i 2013.

 

Tor

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette tar jeg med en stor klype salt. Det er sannsynligvis en minimalt modifisert eller helt umodifisert utgave av Sonys 24 Mp sensor som finnes i flere andre Nikon-kameraer og Sony-kameraer. Grunnen til at de påstår at den er nyutviklet er nok mest av PR-psykologiske årsaker.

I følge Nikon bruker ikke Nikon Sony-sensor på hverken D3200 eller D5200, ville være rart om D7100 ikke bruker noe som er nært beslektet med Toshiba-sensoren i D5200, men jeg kan jo ta helt feil, kanskje nyutviklet betyr at de går tilbake til Sony igjen på D7100.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det rart? Alt sammenlignes da med FX.

Da burde de også sagt at beskjæringsfunksjonen er 2,0x ikke 1,3x og at D7100 uten beskjæring er 1,5x slik at 300mm tilsvarer 450mm i vanlig modus og 585mm i ekstrabeskjæringsmodus.

 

Skal vi gjette på at bildebrikken er ganske enkel 2/3 av brikken i D800E?

Pikseltettheten på D800E er nesten nøyaktig den samme som på D7000 med 16 Mp. Denne 24 Mp-brikken har altså større pikseltetthet enn D800E. Hadde D800E hatt like høy pikseltetthet som D7100 så ville den hatt 54 Mp.

 

I så fall bør det være bra saker, og et perfekt ekstrakamera for alle med D800, kravene til objektivene blir ganske nøyaktig de samme siden avstanden mellom pikslene er lik.

Lik pikselavstand setter ikke samme krav til objektivene. Sammenligner vi D800 med D7000 (samme pikselavstnd) så gir D800 mer detaljer i hele bildet fordi bildet rommer større bildeflate ut mot sider, topp og bunn. Ved beskjæring, f.eks en ørn som sitter et stykke unna, så vil D800 og D7000 i omtrent samme detaljgrad ved bruk av samme objektiv og samme innstillinger.

Lenke til kommentar

Og som jeg kommenterte i samme tråd: Det må være feil? (men det var visst korrekt)

 

Å lansere et actionkamera med så liten buffer må være en skivebom deluxe, og for meg helt uforståelig i 2013.

 

Tor

Men når man tar actionbilder bør man uansett benytte jpg for å få best hastighet, og da har man jo 100 bilder på normal, som sikkert er bra nok. På raw får man tatt bursts på 1sek, og det holder også ofte, hvis man har litt selvkontroll og ikke bare klemmer på...

Lenke til kommentar

Lurer på om spesifikasjonene innebærer en forhåndsannonsering av D400 likevel, jeg.

 

* En buffer som er helt grei for mange entusiaster, men slett ikke for alle, og aldeles ikke for profesjonelt bruk.

* AF-system som (bare) er en oppdatering av D300 sitt. Det er fra 2007..

* 6 fps i normalmodus er ikke akkurat actionklasse i dag

* Manglende funksjonalitet, bl.a. blenderregulering under videoopptak.

* Manglende AE-L-knapp. Vi trenger to, for eksponering og AF, ikke en.

* Beskjedent med ekstrautrustning. Bare USB2, fortsatt mye som må hååndteres med ekstrautstyr.

 

Dette er en verdig og fin oppgradering av D7000, men det er fortsatt ikke noen skikkelig oppfølger til D300. Avstanden til D5200 kunne vært betydelig større - men det er altså holdt av til en plass over i lineup'en, så det må bli litt trangt.

Dette er et flott allround entusiastkamera, den smarte lillebroren til D600, men verken noe typisk proffverktøy eller en skikkelig oppfølger av D300.

 

Og så får vi se hvor bra sensoren er, da.

Lenke til kommentar

Nikon tar opp kampen mot Pentax K-5IIs.

nyutviklet 24,1 megapiksler stor CMOS-bildebrikke
Dette tar jeg med en stor klype salt. Det er sannsynligvis en minimalt modifisert eller helt umodifisert utgave av Sonys 24 Mp sensor som finnes i flere andre Nikon-kameraer og Sony-kameraer. Grunnen til at de påstår at den er nyutviklet er nok mest av PR-psykologiske årsaker.
En veldig spesiell ting med Nikon D7100 er muligheten til å beskjære bildet direkte på bildebrikken. Dette fungerer på den måten at man gir kameraet en ekstra crop-faktor på 1,3x. I realiteten betyr dette at man bruker et mindre felt på bildebrikken. D7100 går dermed fra å være på 24,1 megapiksler til 15,2 megapiksler. Det betyr også at utsnittet endrer seg. Bruker man for eksempel et Nikkor 300mm f/2.8G ED VR II-objektiv vil man få samme utsnitt som et 585 mm-objektiv. Det oppfører seg på mange måter som en teleconverter, bare uten å endre blenderverdiene.
Tja, dette er jo ren beskjæring. Intet fancypancy over det, ut over at det reduserer båndbredden mellom bildebrikken og prosessoren. Det gir rom for økt skuddtakt fra 6 til 7 bps. En rekke Nikon FX-kameraer har en tilsvarende funksjon.PS. 300mm * 1,3x crop tilsvarer bruk av et 390mm objektiv uten beskjæringsteknikken, ikke 585mm (å sammenligne med FX synes jeg blir en rar sammenligning her)

 

D5200 har 24Mp sensor produsert av Toshiba.

Lenke til kommentar

Pikseltettheten på D800E er nesten nøyaktig den samme som på D7000 med 16 Mp. Denne 24 Mp-brikken har altså større pikseltetthet enn D800E. Hadde D800E hatt like høy pikseltetthet som D7100 så ville den hatt 54 Mp.

 

Pokker, det har du rett i. Glemte kvadratet...

Lenke til kommentar
Og som jeg kommenterte i samme tråd: Det må være feil? (men det var visst korrekt)Å lansere et actionkamera med så liten buffer må være en skivebom deluxe, og for meg helt uforståelig i 2013.Tor
Men når man tar actionbilder bør man uansett benytte jpg for å få best hastighet, og da har man jo 100 bilder på normal, som sikkert er bra nok. På raw får man tatt bursts på 1sek, og det holder også ofte, hvis man har litt selvkontroll og ikke bare klemmer på...

 

Etter min erfaring med D7000 er problemet hovedsakelig det at det tar voldsomt lang tid å tømme bufferen over på minnekortet. Serier á ett sekund av gangen er OK for min del, men det at man må vente i 5-6 sekunder før man kan ta et eneste bilde igjen kan være ekstremt frustrerende.

 

Hvis D7100 klarer å skrive raskere til minnekortene er det også mindre kjipt at bufferen forblir liten -- men hvis det var noen forbedring der hadde vi vel hørt om det.

 

Forøvrig ville ikke et 24 mp DX-kamera egentlig slått meg som noe voldsomme actiongreier, men kanskje heller som en slags D800-lillebror, og for den typen bruk er det ikke noe problem. På den annen side antyder 1,3x-funksjonen at det skulle kunne vært et ålreit fuglekamera, men jeg ville nok styrt unna det for den typen bruk selv.

 

Sånn ellers virker det som en ålreit oppgradering, bortsett fra at de overså bufferen (som kanskje er et grep for å tvinge folk som trenger lange og raske serier til å kjøpe noe skikkelig dyrt). Ganske unødvendig å leke stolleken med knappene til venstre for skjermen, og litt kjipt at ISO-knappen stadig er på helt fullstendig feil sted, men ellers er alt på stell.

 

EDIT: Crop-modus for 4:5 og 16:9 hadde vært mye mer spennende enn bare 1,3x beskjæring i 2:3, men det er det kanskje ikke så mange som er enige i

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god grunn til å kjøpe denne over d600?

Den kommer til å synke i pris relativt fort, og når den blir billigere kan den være et ålreit alternativ for de som har masse DX-optikk de ikke gidder å bytte. Ellers kan jeg ikke se for meg noen flere grunner

 

EDIT: Egentlig er nok skuddtakt og autofokus bedre på 7100, men den underdimensjonerte bufferen kan gjøre det til et vanskelig valg

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...