Gå til innhold

Slik blir AMDs neste arkitektur for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er litt endring i forbrukernes vaner som gjør at man nå går mot slike hybrider , litt kjipt for oss entusiaster som selvsagt ønsker kraftigere cpu'er (Rory fra Amd mente nok at vi hadde mer en nok Cpu kraft for en stund siden) på desktoppen men til gjengjeld for vi langt mer mobile enheter.

Lenke til kommentar

Så det er en prosessor for mobile enheter vi får i PS4? Skal vi da ende opp med at spill som blir porta fra den neste Xboxen og PS4 skal være mye mer bundet til å dra nytte av GPU kraft enn CPU kraft?

 

Skulle også ønske det var mange fler produsenter som tok i bruk disse AMD prosessorene i nettbrett, vil mye heller ha en slik en enn en Atom.

Lenke til kommentar

Slik AMD presenterer L2 Cachen virker det som om L2 Cachen er delt inn i fire blokker på 512KB uavhengig av kjernene, og at det kan lages SKUer med 2MB L2 Cache og en kjerne eller 512KB L2 Cache og fire kjerner om ønskelig. Det som skurrer for meg er at det er L2I på slidene, jeg trodde Instruction cache måtte være på L1-nivå av latency-årsaker?

 

Så det er en prosessor for mobile enheter vi får i PS4? Skal vi da ende opp med at spill som blir porta fra den neste Xboxen og PS4 skal være mye mer bundet til å dra nytte av GPU kraft enn CPU kraft?

Hvis du fulgte med på PS4-presentasjonen virket det som om Sony mente at fysikkutregninger burde gjøres på GPUen. Da det ble bekreftet at det var snakk om en APU (altså CPU og GPU på samme brikke) var det rimelig klart at en Piledriver- eller Steamroller-CPU ville blitt for dyrt (32nm til 28nm koster tid og penger) og stort (FX-8350 er på 315mm^2 og det skal en 2TFLOPS GPU inn på brikka også.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik AMD presenterer L2 Cachen virker det som om L2 Cachen er delt inn i fire blokker på 512KB uavhengig av kjernene, og at det kan lages SKUer med 2MB L2 Cache og en kjerne eller 512KB L2 Cache og fire kjerner om ønskelig. Det som skurrer for meg er at det er L2I på slidene, jeg trodde Instruction cache måtte være på L1-nivå av latency-årsaker?

Så det er en prosessor for mobile enheter vi får i PS4? Skal vi da ende opp med at spill som blir porta fra den neste Xboxen og PS4 skal være mye mer bundet til å dra nytte av GPU kraft enn CPU kraft?
Hvis du fulgte med på PS4-presentasjonen virket det som om Sony mente at fysikkutregninger burde gjøres på GPUen. Da det ble bekreftet at det var snakk om en APU (altså CPU og GPU på samme brikke) var det rimelig klart at en Piledriver- eller Steamroller-CPU ville blitt for dyrt (32nm til 28nm koster tid og penger) og stort (FX-8350 er på 315mm^2 og det skal en 2TFLOPS GPU inn på brikka også.)

 

For ikke å snakke om strømforbruket til Piledriver FX. (Steamroller er fremdeles langt frem i tid)

 

PS4 bruker nok en variasjon av Jaguar eller en ULV trinity.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om strømforbruket til Piledriver FX. (Steamroller er fremdeles langt frem i tid)

 

PS4 bruker nok en variasjon av Jaguar eller en ULV trinity.

En spesialdesignet Piledriver FX klokket på 2GHz hadde nok brukt mindre enn 40W, problemene med strømforbruket kommer av den voldsomt høye klokkefrekvensen AMD har satt for å konkurrere mot Intel sammen med en 32nm-prosess som fortsatt ikke kan måle seg mot hva Intel produserte Sandy Bridge på.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å hvordan disse yter klokk for klokk sammenlignet med Cortex-A15, og strømbruken hos begge. Jaguar har fordelen med støtte for full x86 windows, mens for linux varianter vil konkurransen gå i ytelse/strøm.

 

ARM har ett ess opp ermet mot Intel og AMD for strømeffektivitet som jeg tror kommer til å bli viktig, som ARM kaller "big.LITTLE". Kombinasjon av større og kraftigere kjerner med mindre og strømeffektive. Det er først med A15 kombinert med A7 ARM legger opp til dette, men de store fremskrittene kommer sansynligvis med neste generasjon's A53 og A57 i 2014. Det blir spennende å se hvordan Intel gjør det med Broadwell på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...