Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sår hals, rennende/tett nese og masse spytt


Espyy

Anbefalte innlegg

Hallo, hallo!

 

Har siden søndags morgen hatt et lite problem. Det startet med at jeg våknet opp med en veldig sår hals den dagen. Bortsett fra nakke/hode-smerter så var det strengt tatt det største problemet den dagen (satt på i bil og hjalp til med flytting hele dagen).

 

På mandag har det blitt mer antydning til en hoste som kommer. Denne dagen blir det også en del fysisk aktivitet med snømåking, men bortsett fra det så holder jeg meg stort sett inne.

 

Fra tirsdag til onsdag så ble halsen verre og jeg ble tett i nesa/rennende nese. Vet ærlig talt ikke om det kan sies at det er én av dem eller begge. Det tettes definitivt igjen oppi der (som regel ett av neseborene som blir ordentlig tett mens den andre klarer seg greit), samtidig som det renner litt (så er ikke uttørket akkurat).

 

Når jeg våknet opp i dag, så var halsen og nesa helt jævlig, men fikk i hvert fall løst det opp. Så, i skrivende stund har i alle fall halsen blitt noe bedre om ikke annet.

 

Bortsett fra at vinterferien blir helt ødelagt på grunn av dette, så kan jeg i hvert fall leve med det. Hva jeg ikke kan leve med, derimot, er problemet som oppstår når jeg skal legge meg. Plutselig blir halsen enda mer sårbar, og hver gang jeg svelger blir til et helvete. Det som gjør dette ordentlig ulidelig, er det at munnen produserer no inn i granskauens mye spytt. Jeg må svelge konstant, noe som gjør utrolig vondt, og det stopper jo ikke. Må stå opp flere ganger og komme meg inn på badet og spytte ut i store mengder. Slik tar det evigheter før jeg klarer å få sove, og når jeg ligger der så tviler jeg på at jeg skal få sove i det hele tatt.

 

Skulle vel tro at dette bare var en vanlig sykdom, men kan ikke huske at det har vært så jævlig før.

 

Til vanlig så bruker jeg repsils tabletter (honning og sitron) og jeg tar hostesaft for både tørrhoste og slimhoste. Jeg har også nå forstått at jeg kanskje burde drikke mer enn jeg pleier. Har også drukket te siden mandag, flere ganger om dagen. Vet ikke om dette kan hjelpe, eller ei.

 

I tillegg vil jeg også spørre om en ting til. Når jeg snyter meg, så føles det alltid som om jeg blåser ut øra mine, nesten som om det er en liten minieksplosjon inni der. Hver eneste jeg snyter meg, og ja, jeg snyter meg kanskje litt hardt, men ting sitter jo ikke akkurat helt løst oppi der.

 

Jaja, det var det jeg hadde å si. Håper noen kan danne noen tanker rundt dette og dele dem med meg.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok en hissig infeksjon gående. Ta ting med ro og fornuft så går det nok over etterhvert. Hvis det drøyer eller at de blir for ille så ta kontakt med lege.

Vet du hvor lang tid det normalt tar? Jeg har innsett nå at å jobbe i morgen sannsynligvis blir uaktuelt, men det er også julebord på lørdagen, og skolen starter tross alt opp til neste uke.

 

Takk for raskt svar forresten!

Lenke til kommentar

Vet du hvor lang tid det normalt tar? Jeg har innsett nå at å jobbe i morgen sannsynligvis blir uaktuelt, men det er også julebord på lørdagen, og skolen starter tross alt opp til neste uke.

 

Takk for raskt svar forresten!

 

Stol på din egen vurderingsevne og se an hva som skjer. Som regel fikser kroppen dette fint selv.

Blir det noe over et par uker eller at det forværrer seg slik at du blir bekymret så er det nok lurt å sjekke ting nærmere.

Lenke til kommentar

Har nå selv gjennomgått / til dels gjennomgår en kombinasjon av forkjølelse, sår hals, hes stemme og litt hodepine, og beste du kan gjøre er å holde deg hjemme, godt gravd under dyna med underholdning og medisiner/utstyr lett tilgjengelig. Kroppen trenger ro for å helberede seg i en tid nå og du bør ikke presse deg for mye.

 

Det er min anbefaling. ;)

Lenke til kommentar

Har nå selv gjennomgått / til dels gjennomgår en kombinasjon av forkjølelse, sår hals, hes stemme og litt hodepine, og beste du kan gjøre er å holde deg hjemme, godt gravd under dyna med underholdning og medisiner/utstyr lett tilgjengelig. Kroppen trenger ro for å helberede seg i en tid nå og du bør ikke presse deg for mye.

 

Det er min anbefaling. ;)

Høres ganske likt ut som det jeg gjennomgår gitt, med unntak av masseproduksjonen av spytt (noe som er det verste for min del). Sitter selv inne på rommet mitt dagen lang og har fått ganske mye tid til å se på filmer. Det er riktignok ikke så veldig varmt inne på rommet mitt, så jeg burde kanskje pakke meg litt mer inn slik som du sier.

 

Takk for anbefalingen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...