Gå til innhold

To trådløse rutere på samme nettverk og "sammenkjøre" disse


Anbefalte innlegg

Har et ganske stort hus med tre etasjer, og for å få OK-bra dekning i hele huset har jeg sett meg nødt til å ha en ruter i kjelleren og en i andre etasje. Streamer mye HD-materiale fra NAS'en, så det holder ikke at jeg bare har dekning nok til at internett fungerer. Jeg har fibernett fra Telenor, som kommer inn oppe i andre etasje og inn i en ZyXEL P2602HWT trådløs ruter/modem fra Telenor. Har en lang Cat6 nettverkskabel som er trekt ned til kjelleren og inn i en 3Com trådløs ruter.

 

Problemet her er at NAS'en er koblet til 3Com ruteren i kjelleren, og når jeg da kobler meg på ZyXel ruteren så får jeg ikke lenger tilgang til denne. Finnes det noen mulighet for å "sammenkjøre" disse trådløse ruterene, slik det gjøres på de fleste skoler/bedrifter i dag og slik at selv om jeg har to rutere, så er det samme hvilken ruter man er koblet til - og NAS, nettverksprintere osv fungerer like fint "på tvers" av ruterene? Eventuelt, må jeg kjøpe noe nytt utstyr, og i så fall hva?

 

Setter pris på svar!

Endret av DynamicPower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg har en 3Com 3CRWE554G72, vet ikke om denne har AP funksjon? Nå vet jeg ikke hva AP er heller, og ble ikke så klok av å Google det eller fant noe i admin-menyene. Betyr det rett og slett access point? For det er jo en trådløs ruter altså.

 

Sette 3Com-ens IP i samme range som Zyxel, tenker du da på at begge skal ha en 192.168 adresse feks, eller at begge feks skal ha IP'en 192.168.1.1 ?

Lenke til kommentar

AP = access point. Tipper at den ikke har dette som en egen mulighet...

Zyxel-boksen har vel IP-adressen 10.0.0.138, og da må du sette en IP-adresse 10.0.0.X på andre ruteren (hvor x er mellom 1 og 137, og ikke i bruk av annet utstyr). Noter eller husk denne IP-adresseb i tilfelle du må logge deg på senere. Deretter kobler du DHCP og kobler kabelen i LAN-inngang.

Lenke til kommentar

Takk for svar, skjønner hvordan dette skal gjøres nå.

 

Men har fått et annet problem.. Etter at jeg var inne i admin på 3Com ruteren og trykket reset, kom jeg aldri inn på den igjen. Får ikke kommet inn på admin på standard getaway adressen som er 192.168.1.1, verken trådløs eller med kabel. Har prøvd feks 192.168.0.1 og 10.0.0.138 også. Det er ingen fysisk reset knapp på den. Får koblet til nettverket som fortsatt heter 3Com som tidligere, men det dukker opp som offentlig nettverk og det kan jeg ikke endre på. Er det noe håp for ruteren, eller er det bare å innse at jeg må kjøpe ny?

Lenke til kommentar

Takk for svar, skjønner hvordan dette skal gjøres nå.

 

Men har fått et annet problem.. Etter at jeg var inne i admin på 3Com ruteren og trykket reset, kom jeg aldri inn på den igjen. Får ikke kommet inn på admin på standard getaway adressen som er 192.168.1.1, verken trådløs eller med kabel. Har prøvd feks 192.168.0.1 og 10.0.0.138 også. Det er ingen fysisk reset knapp på den. Får koblet til nettverket som fortsatt heter 3Com som tidligere, men det dukker opp som offentlig nettverk og det kan jeg ikke endre på. Er det noe håp for ruteren, eller er det bare å innse at jeg må kjøpe ny?

 

Koble en PC til med kabel i LAN.

 

Gå inn på CMD, skriv IPCONFIG /ALL

 

Se på DHCP server, så får du ip adressen til routeren.

 

Når du resetter en router resettes også ip adressen til routeren ;)

Lenke til kommentar

Hmm, merkelig. I går kom jeg ikke inn lenger, men prøvde nå nettopp og da fungerte det igjen. Det som skjedde var at jeg endret gateaway IP-adressen på 3Com til 10.0.0.137, altså i samme range som Zyxel ruteren (Zyxel har IP 10.0.0.138). Men etter jeg gjorde dette kom jeg ikke inn på verken 10.0.0.137 eller standard gateaway'en som er 192.168.1.1, men idag fungerte sistnevne altså igjen.

 

Jeg måtte endre gateaway IP gjennom såkalt "wizard", altså en guide som går gjennom alt av funksjoner og lar deg sette opp underveis. Da jeg prøvde å bare gå inn på LAN settings og bare endre IP adressen til gateaway der, så fikk jeg bare opp feilmeldingen "ERROR: Your LAN IP address falls in the same subnet as your Internet IP address". Ruteren nekter meg altså å velge samme range som Zyxel ruteren, og når jeg klarer å lure den gjennom Wizard så klikker det helt for den, og verken den nye eller opprinnelige adressen fungerer...

 

Kan også nevne at når jeg deaktiverer DHCP, og kobler internett kabelen i en av LAN inngangene bakpå ruteren, så får jeg ikke internett.. Men det er kanskje derfor jeg må ha IP i samme range som Zyxel ruteren? Uansett vanskelig, når 3Com nekter meg å velge dette..

 

Noen tips?

Endret av DynamicPower
Lenke til kommentar

3Com-ruteren har to IP-adresser, en på WAN-siden (="på utsiden" av ruteren), og en på LAN-siden (="på innsiden" av ruteren, for kablet og trådløs forbindelse.

 

Ettersom du kun skal koble deg inn på en LAN-port (med kabel fra Zyxel), så er det LAN-adressen til 3Com-ruteren du skal sette til 10.0.0.137. Hvis du får en feilmelding når du gjør dette, så gå først inn og sett 3Com-ruterens WAN-adresse til noe annet. Bruk gjerne "static IP"-oppsett eller noe - det bør uansett være mulig å tvinge WAN-adressen over til et annet subnett enn det du vil bruke på LAN-siden.

 

Du bør ikke ha noe annet enn en PC tilkoblet 3Com-ruteren når du driver og endrer innstillingene på den. Vær klar over at når du disabler DHCP på 3Com-ruteren, så vil ikke PC'en automatisk motta IP-adresse fra den ved neste restart, og dermed kan det oppleves som om den er "borte".

 

Men hvis du kobler kabelen fra Zyxel til en LAN-port, og så kobler deg på det trådløse nettet med PC'en, så burde PC'en bli tildelt 10.0.0.x, ha 10.0.0.138 som gateway, og du burde kunne koble deg til webgrensesnittet til 3Com-ruteren på 10.0.0.137.

(Det er enklere å gjøre dette enn å skrive om det.)

Lenke til kommentar

Hva skjer om du kjører 3COM i Bridge-mode? Kabel fra Zyxel LAN port til LAN port på 3COM. Da får alle enheter IP adresse fra DHCP på Zyxel ruteren.

Ja, i hvert fall dersom han i tillegg slår av DHCP-serveren i 3Com-ruteren ...

(Ellers får han 2 DHCP-servere på LAN'et.)

 

Og en annen ting: kalles det virkelig 'bridge mode' når man kun bruker tilkoblingene på LAN-siden av en ruter? (Jeg vet at det brukes om å koble ut ruter-funksjonaliteten - eller koble en bro over den - i et ruter-modem, men dette var en anvendelse av begrepet som jeg ikke hadde sett før.)

Lenke til kommentar

Mye bra svar her nå, takk for det.

 

Problemet er at jeg ikke lenger kommer meg inn på 3Com sitt admin grensesnitt, verken med kabel eller trådløst, på 10.0.0.137 eller 192.168.1.1 (som er standard). Hvis jeg kobler nettverkskabelen fra Zyxel inn i en av LAN-portene, og kobler PCen kablet til 3Com - så står det at jeg er koblet til Zyxel ruteren, og internett fungerer. Kommer da inn på Zyxel ruteren på dens adresse (10.0.0.138), men kommer fortsatt ikke inn på 3Com ruteren. Hvis jeg kobler meg til 3Com ruteren trådløst istedenfor kablet, så får jeg ikke internett slik som jeg gjør når jeg bruker kabel. Står også at jeg er koblet til 3Com, og ikke Zyxel slik det står med kabel. Her kommer jeg ikke inn på verken Zyxel eller 3Com sine admin-grensesnitt.

 

Kan legge til at ved kabel til 3Com, så står DHCP og standard gateway til 10.0.0.138, mens hvis jeg kobler meg til trådløst, så står det ingenting under gateway eller DHCP.. Helt tomt der

 

Edit: det siste er altså i cmd når jeg skriver ipconfig /all

Endret av DynamicPower
Lenke til kommentar

Jeg testa litt nå, har Internet inn i en Linksys E4200 med DHCP fra 192.168.1.10-59, derfra til LAN port på en Linksys WRT54GL (har ikke Bridge-Mode her, kun på E4200) hvor Internet Setup er satt til Automatic Conf. DHCP, Network Setup med ruterens adresse satt til 192.168.1.12 og DHCP deaktivert. Fra WRT54GL sitter jeg på server, spillmaskin og mobil (på WIFI fra WRT54GL), alle med adresse fra E4200 og alle ser hverandre (med alle services for at Network Discv. skal fungere). Jeg får logget meg på begge rutere uansett hvor jeg er. Kan ikke skjønne annet enn at du bare mangler en innstilling et sted for at det skal fungere slik du ønsker.

Endret av Admiral-K
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kommer inn på 3COM, så har du enten feil IP-range på PC (IP fra den andre routeren, eller Windows?)

Du kan prøve å koble til kun 3COM til PC og ta ut nettverkskabel mellom 3COM og den andre.

Hvis 3COM er resatt vil du nå få ny ipadresse på PC og kunne koble deg til router.

Dersom DHCP-server er avslått i 3COM, så kan du gi statisk IP til PC i samme subnett som 3COM og koble deg til routerens webinterface.

 

Sannsynligvis brukes følgende IP i router: 192.168.1.1 og du kan da f.eks bruke 192.168.1.2 i PC.

Etter du er ferdig med å sette opp 3COM, så fjern oppsettet av 192.168.1.2 i PC og sett den til DHCP.

 

Sett 3COM sitt interface til å bruke samme subnett som din hovedrouter. Slå deretter av DHCP (LAN) i 3COM. Nå vil du kunne koble deg opp mot begge routerne, siden begge bruker samme subnett som din PC som får DHCP fra hovedrouter.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...