Gå til innhold

hvilken verson av linux/ubuntu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som JohndoeMAKT sier, er en LTS fra Ubuntu et veldig trygt utgangspunkt. Når det er sagt, er det heller ingenting i veien for å bruke 12.10. Som regel har de nyere versjonene oppdaterte drivere for wlan, skjermkort etc.

 

Ubuntu, og GNU/Linux generelt, utvikles i høyt tempo, så hver 6. mnd kommer en ny utgave med nye funksjoner og forbedringer.

 

Som Tingo er inne på, finnes det mange forskjellige grafiske grensesnitt (kalt skrivebordsmiljøer) i GNU/Linux-land. De mest kjente er Gnome, KDE og XFCE. Ubuntu sitt grensesnitt heter Unity og bygger på Gnome-teknologi.

 

Anbefaler å holde deg til ett grensesnitt i starten, slik at du kan bruke tiden på å lære deg viktige funksjoner i Ubuntu, og så står du fritt til å leke deg med ulike skrivebordsmiljøer senere, når du kanskje har litt mer oversikt over konsekvensene av det du gjør :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg synes det er allt for mange som foreslår Ubuntu. Det har jeg brukt selv før.

Ubuntu kan vel beskrives som traust og velfungerende og vil nok passe for mange.

 

Jeg vil derimot anbefale Manjaro Linux : http://manjaro.org/

 

Det er under et år siden det ble lansert og er ikke så modent som Ubuntu, men det er raskere da utviklerne satser på å ikke bloate distroen så mye, og ihverfall helt stabilt ut i fra min egen erfaring på to forskjellige maskiner.

 

Absolutt verdt å prøve.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Jeg synes det er allt for mange som foreslår Ubuntu. Det har jeg brukt selv før.

Ubuntu kan vel beskrives som traust og velfungerende og vil nok passe for mange.

 

Jeg vil derimot anbefale Manjaro Linux : http://manjaro.org/

 

Det er under et år siden det ble lansert og er ikke så modent som Ubuntu, men det er raskere da utviklerne satser på å ikke bloate distroen så mye, og ihverfall helt stabilt ut i fra min egen erfaring på to forskjellige maskiner.

 

Absolutt verdt å prøve.

 

En distro som nesten ingen bruker er vel ikke noe å anbefale til en nybegynner?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke, den funker nå bra.

Hovedgrunnen slik jeg ser det er at den er raskere enn Ubuntu.

Hvorfor kjøre noe som er nesten like tregt som Windows når man kan ha noe raskere.

 

Communityet til Manjaro er veldig bra, man får kjapt svar på spørsmål og evt. problemer. Utviklerne er til stadiget aktive med å hjelpe til.

Helt topp spør du meg.

 

Jeg nevnte selv at Ubuntu vil passe for de fleste, det er vel den største Distroen som finnes. Men det betyr ikke dermed at ikke andre alternativer kan være bra.

 

Det er rett som det er jeg ser tråder på Manjaro forumet med folk som har installert Linux for sin første gang, og de valgte Manjaro. Da synes jeg at det er på sin plass å anbefale det når jeg har gode erfaringer selv.

Lenke til kommentar

En LTS-versjon av Ubuntu. LTS står for Long Term Support og er en versjon som er støttet ekstra lenge (3-8 år alt etter versjon). Hver fjerde utgave er LTS, altså vårutgaven annenhvert år. Siste LTS er 12.04 og er den jeg anbefaler. LTS anbefales for det er det mest problemfrie versjonene.

Hvis du er ute etter en stabil maskin for å arbeide og du er helt ny på Linux så stiller jeg meg 100% bak dette.

 

Ja, det finnes andre distroer å leke med, men en LTS-versjon av Ubuntu er den enkleste veien inn. Hvis du virkelig vil leke og rote rundt og har en annen maskin du bruker til daglig kan du selvfølgelig teste mye annet rart.

Lenke til kommentar

Det ser desverre ut som at de som sverger til Ubuntu nå fremstår slik de som sverger til Windows kontra en hvilken som helst Linux versjon. Det nytter jo ikke å foreslå noe annet her uten at det kommer negative kommentarer.

Da sikter jeg til mitt forslag og forslaget til Pineapplemoonshine, det Linux dreier seg om er frihet til å velge slik man selv vil.

Da må det jo være greit at det kommer flere forslag i en slik tråd uten at noen forslag skal bli kritisert fordi de ikke er "rett" i noens øyne. La nå den som spør ta sine egene beslutninger uten å legge føringer.

 

Da er vi i tråd med det Linux faktisk dreier seg om.

Lenke til kommentar

Når en person spør om hjelp til å velge en distro, vil jeg alltid foreslå den distroen som er mest utbredt og som det er enklest å få hjelp til, uavhengig av hva jeg selv bruker.

 

Etterhvert kan selvfølgelig vedkommende prøve seg frem med mange ulike distroer, og jeg tror ikke noen her på forumet er vanskelige å be om hjelp til å finne alternativer, men det er ikke der vi begynner..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du eller Johndoemakt har ikke prøvd prøvd Manjaro, da vet dere jo ingenting om hvor enkelt eller ikke den er.

 

Allikevel er det Ubuntu dere messer om, og nedvurderer andre sine forslag.

Denne måten å se ting på kjenner jeg som sagt til når man snakker med svorne Windows brukere om Linux.

 

Jeg har Manjaro installert på 2 maskiner som begge har hatt Ubuntu og Xubuntu på før. Den ene maskina (Dell Inspiron 1720) ville ikke gjøre en fullstendig shutdown med Ubuntu eller Xubuntu, slik at jeg måtte benytte powerknappen hver gang etter at jeg hatte valgt å avslutte. I Manjaro bare funker det.

 

Den andre maskina, en liten 10" Samsung Netbook, der virket ikke styring av belysningen til skjermen i Ubuntu eller Xubuntu. Dette klarte jeg å få til å virke ved mye googling og testing av forskjellige forslag.

I Manjaro funker styringen av belysningen til skjermen med en gang.

 

Så jeg har erfaring som for meg tilsier at Manjaro kan være enklere enn Ubuntu, har dere ?

Lenke til kommentar
Men du eller Johndoemakt har ikke prøvd prøvd Manjaro, da vet dere jo ingenting om hvor enkelt eller ikke den er.

For min del stemmer det, ja. Men det omhandler veldig sjeldent om hvor enkelt eller raskt ting er. Det viktige er at det andre får til kan reproduseres. Det er veldig mange andre brukere, og veldig mange nye brukere, som benytter seg av Ubuntu som gjør at veldig mye av det nye brukere ønsker å få gjort er lett å søke etter og få løst ved å kopiere andres eksempler og tekst.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

For min del stemmer det, ja. Men det omhandler veldig sjeldent om hvor enkelt eller raskt ting er. Det viktige er at det andre får til kan reproduseres. Det er veldig mange andre brukere, og veldig mange nye brukere, som benytter seg av Ubuntu som gjør at veldig mye av det nye brukere ønsker å få gjort er lett å søke etter og få løst ved å kopiere andres eksempler og tekst.

 

Da kan du jo gi noen gode eksempler på hva nye brukere trenger så kan jeg svare deg på om dette er vanskelig å få til i Manjaro.

 

Kan for eksempel nevne at Steam er installert som default i Manjaro, det var bare å logge seg på og så virket det. Grafikkdrivere velger du under installeringen om du vil bruke proprietær eller free.

 

Forøvrig kan jeg vise til denne wikien: http://wiki.manjaro.org/index.php/Main_Page som gir svar på mye man kan trenge hjelp til, og hvis man ikke finner det der så er det et godt forum der selv utviklerne hjelper til når folk spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...