Gå til innhold

Bachelor øk. adm. - beste skole etter NHH?


Trådstarter

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da havnet vi i enda en utdanningsdiskusjon: hva er de(n) nest-beste skolen å ta en bachelor i økonomi og administrasjon? Jeg har hørt at UiA er det beste etter NHH (og BI, men BI vil jeg aldri sette en fot hos), men også at det er HiST/TøH (som kanskje blir en offentlig høyskole).

 

Hva tror dere? :)

 

Setter stor pris på svar og takker på forhånd,

 

Mvh,

Trådstarter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Da havnet vi i enda en utdanningsdiskusjon: hva er de(n) nest-beste skolen å ta en bachelor i økonomi og administrasjon? Jeg har hørt at UiA er det beste etter NHH (og BI, men BI vil jeg aldri sette en fot hos), men også at det er HiST/TøH (som kanskje blir en offentlig høyskole).

 

Hva tror dere? :)

 

Setter stor pris på svar og takker på forhånd,

 

Mvh,

Trådstarter

 

TØH er ikke TØH lengre. Handelshøgskole nå.

http://dusken.no/articles/details/23203/handelshgskolen-i-trondheim/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 95% sikkert at jeg kommer inn på NHH, men tenk om eksamen går dårlig, hehe... BI vil jeg som sagt aldri gå på. Hva tror dere er best etter NHH/BI?

 

Ikke svi av så mange hjerneceller på russefeiringen, så går det bra. Husk at eksamen er akkurat som alle andre ting i skolen. Det er ikke om å gjøre å kunne absolutt alt i faget, men å være bedre enn alle andre ved å gjøre et godt inntrykk. Inntrykket man får av en person skal egentlig ikke bety noe for karaktervurderingen, men sensorer er mennesker. En person som ser skikkelig, imøtekommende og opplagt ut stiller med en gang mye bedre enn en som snubler i føttene sine, snøvler og fortsatt er i bakrus etter 17. mai.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke svi av så mange hjerneceller på russefeiringen, så går det bra. Husk at eksamen er akkurat som alle andre ting i skolen. Det er ikke om å gjøre å kunne absolutt alt i faget, men å være bedre enn alle andre ved å gjøre et godt inntrykk. Inntrykket man får av en person skal egentlig ikke bety noe for karaktervurderingen, men sensorer er mennesker. En person som ser skikkelig, imøtekommende og opplagt ut stiller med en gang mye bedre enn en som snubler i føttene sine, snøvler og fortsatt er i bakrus etter 17. mai.

 

Han må jo uansett ha et. 2 valg osv på søknaden sin, så det er jo bare bra at han tenker gjennom hva han skal søke på.

 

Jeg tror ikke forskjellene er veldig store på bachelor fra UiA, UMB, TØH (HiST), HHB etc. Er selv fornøyd med bacheloren min fra UiA, men kan dessverre ikke skryte like mye av masteren, så når man søker på master er det enda viktigere å tenke god gjennom saken før man velger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Han kommer sikkert ikke inn.

 

Hva med Copenhagen Business School? Er ikke det også like bra som NHH?

 

CBS ligger nok langt over NHH, og hvis han ikke kommer inn på NHH så kommer han isåfall ikke inn på CBS.

Hadde litt samme holdningen om BI selv før jeg begynte på BI Bergen. Helt annet miljø og andre type folk enn det er på Nydalen. BI faktoren er lavere kan man si. Her i Bergen har jo NHH studentene høyere BI faktor enn oss på BI, som kanskje er litt mer som folk flest:)

 

Men hadde jeg vært deg ville jeg tatt med i betraktning hvor du er ifra. Ikke bli der! Du får mye nyttig erfaring om du reiser vekk, andre siden av landet kanskje, ikke bor hjemme, møter nye mennesker og kommer seg litt ut av ungdomstilværelsen.

 

Lenke til kommentar

Han må jo uansett ha et. 2 valg osv på søknaden sin, så det er jo bare bra at han tenker gjennom hva han skal søke på.

 

Jeg tror ikke forskjellene er veldig store på bachelor fra UiA, UMB, TØH (HiST), HHB etc. Er selv fornøyd med bacheloren min fra UiA, men kan dessverre ikke skryte like mye av masteren, så når man søker på master er det enda viktigere å tenke god gjennom saken før man velger.

 

Jeg vet ikke hvor store faglige forskjeller det er, men den ene foreleseren min mener at en C i matte her på NHH tilsvarer en A på andre skoler. Den viktigste fordelen ved å gå på NHH istedenfor UiA, for eksempel, er at NHH har et bedre rykte både her og i utlandet (CEMS og PIM er kvalitetsmerker). Man får også et bedre nettverk på NHH. Med det mener jeg ikke at man nødvendigvis lettere blir kjent med folk, selv om jeg ikke aner hvordan miljøet på UiA er, men at en større del av morgendagens ledere og nøkkelpersoner går på NHH.

Lenke til kommentar

Har allerede gått igjennom ca. all matten på NHH på bachelornivå med valgfag, så det burde gå helt fint. Det er nok hardere akademisk på CBS selv om det er enklere å komme inn, men NHH har bedre renomme i Norge, gode utvekslingsmuligheter og er med i gode nettverk. Norske arbeidsgivere foretrekker NHH, men jeg ser for meg at det ikke er så veldig anerkjent internasjonalt.

 

Uansett, denne diskusjonen handler om de beste øk.adm. linjene i Norge ekskludert NHH (og BI).

Endret av Trådstarter
Lenke til kommentar

Matten er ikke vanskelig. Jeg hadde R2 i vg3 og for meg var matten på NHH et skritt tilbake. Et par av temaene hadde jeg ikke vært borti før, men det var helt overkommelig. Jeg tror at den matten likner mer på S-matte. Jeg hadde en dårlig dag på eksamen og fikk D (skal forbedres), men alle jeg har snakket med er mer eller mindre enige i at MET020 ikke er verre enn matte på videregående.

 

NHH kan gi muligheter internasjonalt hvis du er flink til å utnytte utvekslingsmulighetene dine. Hvis du føler deg stødig i fransk, kan du for eksempel utveksle til HEC Paris. Selv har jeg lyst til å jobbe utenfor Norge en gang, så derfor tar jeg kurs i både fransk og tysk for å få gode språkferdigheter. På bachelornivå vil jeg utveksle til Tyskland. Jeg velger antakelig profilen International Business på masternivå og kommer sikkert til å utveksle da også. Eventuelt kan man ta bacheloren på NHH og ta master på en skole som er anerkjent internasjonalt for å få en fot i både Norge og utlandet.

Lenke til kommentar

CBS ligger nok langt over NHH, og hvis han ikke kommer inn på NHH så kommer han isåfall ikke inn på CBS.

Hadde litt samme holdningen om BI selv før jeg begynte på BI Bergen. Helt annet miljø og andre type folk enn det er på Nydalen. BI faktoren er lavere kan man si. Her i Bergen har jo NHH studentene høyere BI faktor enn oss på BI, som kanskje er litt mer som folk flest:)

 

Men hadde jeg vært deg ville jeg tatt med i betraktning hvor du er ifra. Ikke bli der! Du får mye nyttig erfaring om du reiser vekk, andre siden av landet kanskje, ikke bor hjemme, møter nye mennesker og kommer seg litt ut av ungdomstilværelsen.

Jeg snakket egentlig om HA Almen Erhvervsøkonomi, og ikke den internasjonale linjen som har et opptakskrav på ca. 59 poeng. Hvordan er den danske sivøk.-linjen ift. NHH? Vet du noe om det?

 

 

Har allerede gått igjennom ca. all matten på NHH på bachelornivå med valgfag, så det burde gå helt fint. Det er nok hardere akademisk på CBS selv om det er enklere å komme inn, men NHH har bedre renomme i Norge, gode utvekslingsmuligheter og er med i gode nettverk. Norske arbeidsgivere foretrekker NHH, men jeg ser for meg at det ikke er så veldig anerkjent internasjonalt.

 

Uansett, denne diskusjonen handler om de beste øk.adm. linjene i Norge ekskludert NHH (og BI).

Hvorfor er det egentlig slik at CBS er mye vanskeligere akademisk enn NHH, selv om inntakskravet er mye lavere? Kan det være at folk unngår CBS fordi det er vanskeligere, slik at det blir færre søkere og snittet trekkes ned?

Lenke til kommentar

CBS ligger nok langt over NHH, og hvis han ikke kommer inn på NHH så kommer han isåfall ikke inn på CBS.

 

 

Tull og tøys. Det er letter å komme inn på CBS enn NHH. Veldig mange som ikke kommer inn på NHH har CBS som andrevalg. Jeg fullførte bachelorgraden min på BI, de fleste som ikke tok masteren på BI søkte seg til NHH. De som ikke hadde godt nok snitt for NHH søkte på CBS, og nesten alle kom inn.

 

Internasjonalt har CBS best rykte, men i norge er det NHH som har det beste ryktet blant mange arbeidsgivere.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Det er nok hardere akademisk på CBS selv om det er enklere å komme inn

Må ikke la deg lure av norske cbs-studenter som klager på høy arbeidsmengde og strenge krav. Er ikke veldig hardt akademisk på cbs.

 

Matten er ikke vanskelig. Jeg hadde R2 i vg3 og for meg var matten på NHH et skritt tilbake. Et par av temaene hadde jeg ikke vært borti før, men det var helt overkommelig. Jeg tror at den matten likner mer på S-matte. Jeg hadde en dårlig dag på eksamen og fikk D (skal forbedres), men alle jeg har snakket med er mer eller mindre enige i at MET020 ikke er verre enn matte på videregående.

Ikke for å være frekk, men å si at matten er enkel etter å ha fått D går nesten ikke an:p

NHH-studenter snitter 4,6-4,7 i R2/3MX (over 60% har R2/3MX) og ~4,8 i S2. I MET020 er snittet en middels C = ~3 = ~4 i VGS-karakterer. I tillegg kan du ha flere feil og likevel få A enn du kan ha for å få 6 på vgs. All empiri tilsier at MET020 er vanskeligere.

 

On topic så vil jeg si HiST/TØH, uten at jeg kan underbygge det med faktabaserte argumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...