Gå til innhold

Er det mulig å få Staten til å fungere i Norge?


Etter nesten 200 år med kontinuerlige fadeser er det naturlig å spørre:  

28 stemmer

  1. 1. Er det mulig å få Staten til å fungere i Norge?

    • Ja
      18
    • Nei
      9
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvis det grunnlovsfestes mye klarere føringer for hva politikere ikke skal ha lov til å foreta seg, pluss at de strippes for det meste av deres nåværende makt. Spørs uansett hva man legger i "fungerer".

Endret av tnh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, den har fungert lenge. Norge går så det suser, hvis du ikke har fått det med deg.

 

Og fremtiden ser lys ut, den også.

 

Fått med deg situasjonen i Europa for tiden? "Eneste" som skiller oss fra land som Hellas og Spania er at vi har oljen som har reddet oss foreløpig. For å toppe det hele så økes det offentlige forbruket og byråkratiet i takt med politikere som lover ytterligere velferdssgoder som folket aldri blir mett av for å vinne stemmer.

 

http://e24.no/makro-...i-2025/20332583

Endret av tnh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man har nå prøvd i nesten 200 år å få denne Staten "Norge" til å "fungere" og driver fortsatt på å skrur og endre som besatt på "maskinen". (For ikke å nevne de foregående 800 år, hvor man hadde fellesmaskin med naboene).

 

Nevn gjerne også hva du legger i ordet "fungere".

For en tråd og for noe vas!

 

200 år, for noe tull. Samfundet her har utviklet seg siden steialderen. Men kanskje den første som gjorde en stor jobb, var "Magnus Lagabøter", for over ca et tusen år siden.

 

Men hvis noen tror at et samfund er statisk og ikke må justeres etterhvert som vi og verden utvikler seg, er de naive.

 

Intet samfunn vil være perfekt (for alle) og det må kompromiteres. Men jeg synes Norge klarer seg bra.

Endret av geco5
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan begynne med å stille krav til politikerne. Det holder ikke å jobbe seg opp som lokalpolitiker uten utdanning utover videregående, for så å skal bestemme over hele forbanna landet (helseminister bør f.eks ha legeutdanning og forsvarsministeren bør ha mange år i militærtjeneste osv.)

 

Alle ministre bør ha relevant utdanning, og en statsminister bør ha høyere utdanning.

 

Og til dere som mener at norge går så det suser, joda, enn så lenge. La oss heller se hvordan det går uten oljepenger. Hele oljefondet er jo som kjent allerede brukt opp i form av fremtidige kjempepensjoner.

Når vi attpåtil strør rundt oss med penger i diverse u-land, og tar inn en drøss av nye landsmenn hvor mange bare krever og krever av statskassen uten å gi noe tilbake til samfunnet, så har vi stø kurs mot stupet.

 

For ikke å nevne at vår verdiskapning utenfor oljen er latterlig lav mye grunnet avgiftshelvete (latterlig høy arbeidsgiveravgift bl.a) og høye lønninger. Joda, vi har det bra, men ikke kom å fortell meg at det er de rødgrønnes fortjeneste, når all æren ligger i at vi har mye olje på norsk grunn.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man har nå prøvd i nesten 200 år å få denne Staten "Norge" til å "fungere" og driver fortsatt på å skrur og endre som besatt på "maskinen". (For ikke å nevne de foregående 800 år, hvor man hadde fellesmaskin med naboene).

 

Nevn gjerne også hva du legger i ordet "fungere".

 

For at noe skal fungere, betyr det at flest mulig må være med på å få det til å fungere, og for å få det til å fungere enda bedre, er det bare å fortsette å bygge ned forskjeller, uten å ta fra noen deres relative frihet til å bruke sin egen kreativitet hvis de vil skape noe "eget" innenfor felleskapet.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg synes det fungerer veldig bra i Norge jeg. Det er bare småting folk sutrer over og det betyr at vi har det bra.

 

Tusenvis av nordmenn dør på grunn av legetabber i det offentlige hvert år, vi har et byråkrati som koster næringslivet 60 milliarder kroner i året, vi støtter terrororganisasjoner økonomisk, og vi har en skole som tar særdeles lite hensyn til de som ikke ligger rundt gjennomsnittet, hvor man ser svært dårlige resultater tatt i betraktning hvor mye vi bruker på det. Neida, bare småting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tusenvis av nordmenn dør på grunn av legetabber i det offentlige hvert år, vi har et byråkrati som koster næringslivet 60 milliarder kroner i året, vi støtter terrororganisasjoner økonomisk, og vi har en skole som tar særdeles lite hensyn til de som ikke ligger rundt gjennomsnittet, hvor man ser svært dårlige resultater tatt i betraktning hvor mye vi bruker på det. Neida, bare småting.

 

Nå overdriver du bare litt - har du tall og andre oversiktlige dokumentasjoner på dette? Og, hvordan ser din liste ut over ting som du mener er godt nok, her til lands?

Lenke til kommentar

Nå overdriver du bare litt - har du tall og andre oversiktlige dokumentasjoner på dette? Og, hvordan ser din liste ut over ting som du mener er godt nok, her til lands?

 

Overdriver ikke på noen måte.

 

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Fyller-ut-skjema-for-60-milliarder-1929110.html

 

http://www.vg.no/helse/odelagt-i-helsevesenet/artikkel.php?artid=10094412

 

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=16520

 

http://www.bygg.no/2013/02/101526.0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Overdrivelsen ligger i å servere en liste med uhyrligheter, og så mene at dette er data som er ny forskning, eller viten. Angående skjemavelde, er jeg enig. Angående "morderiske leger" basert på antall feilbehandlinger og andre "feil", er det indikasjoner på typiske systemfeil, og kan dermed ikke relateres til en spesiell gruppe. Lav score angående våre skoleelever, er tosidig; system og at foreldre ikke oppdrar og etterser sine barn godt nok. Og, hva angår utviklingslignende hjelp, så tror jeg det er litt av det samme problemet som vi opplever med disponeringene som blir gjort med vår oljeformue. Den "skal" plasseres "etisk forsvarlig" - men så er det nå slik at for å få "godkjent" grad av avkastning må man investere pengene hos de største "kjeltringselskapene", fordi det må kompetente kjeltringer til for å skape/stjele nok penger, sånn at vi som kalles hvermansen ikke begynner å sutre.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Tusenvis av nordmenn dør på grunn av legetabber i det offentlige hvert år, vi har et byråkrati som koster næringslivet 60 milliarder kroner i året, vi støtter terrororganisasjoner økonomisk, og vi har en skole som tar særdeles lite hensyn til de som ikke ligger rundt gjennomsnittet, hvor man ser svært dårlige resultater tatt i betraktning hvor mye vi bruker på det. Neida, bare småting.

 

Vi har omtrent like mange dødsfall pga legetabber som andre vestlige land som feks USA (Vi ligger tilogmed litt under de tallene jeg så for USA). Det skyldes at leger er mennesker og kan gjøre feil som alle andre. Man bør selvsagt prøve å minimere dette men helt perfekt vil det aldri bli. Skolen kan selvsagt bli bedre men fungerer tross alt helt greit den også.

 

Som innbygger i Norge har jeg virkelig ingenting å klage på som virkelig betyr noe for meg. Den tabloide krisemaksimeringen har fått lov til å styre altfor mye av nyhetsbildet og det reflekteres også i kommentarer på nettaviser og diskusjonsforumer som dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sukk, nok en som ikke vet forskjellen på samfunnet og Staten.

Jeg vet godt forskjellen, men jeg trodde virkelig ikke du mente det du skrev! Den norske stat er et morderne begrep, for de som styrer det norske samfundet og landet. Og de har kun "justert" på gamle lover, samt tilført noe nye. Dermed er det lite Den norske stat har gjordt. I gamle dager, brukte en begrepet Kongen og ikke staten. Og i denne sammenhengen, er navnebegrepet uvesentlig. Og det var derfor jeg skrev det jeg skrev. Som eksempel var det Magnus Lagabøter som satte i system skatteinnkreving, her i landet. Hellas har det ennå ikke! Og mange av denne kongens lover gjelder fremdeles. Og både før og etter M.L., har samfundet utviklet seg. Også mens vi var giftet bort til danskene og under svenskene.

 

Så det vi i dag kaller staten, er uvesentlig! Samfundet har utviklet seg, siden det ble bofaste folk her i landet.

 

Det er mye som kunne vært anderles i samfundet og det må hele tiden justeres tilpasses nåtiden og folks behov. Det er greit å diskutere mangler, med samfunn, stat, o.l. Men slik du fremstiller dette, blir det ganske tullete, kanskje naivt. Og ut fra svært mange av dine tråder , er det meste galt her i landet, så jeg foreslår at du emigrerer. Norge klarer seg bra uten deg og noen av dine meningsfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...