Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Servo problem audi a6 4b(pumpe og tannstag byttet)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ett problem med servoen på min audi a6 og e veldig åpen for nye ideer.

Den røk for en stund tilbake. Først skiftet eg pumpen til en helt ny fra mekonomen, deretter byttet eg tannstaget til ett brukt ett i god stand.

Luftet gjennom systemet med servo olje ifra bilextra som hadde riktige vag godkjenningskodene.

 

Etter dette fungerte den veldig fint uten ulyder eller noe som helst for lugging.

Men det varte ikke lenger enn en dag, da hørte eg pumpen begynte og hyle igjen. Det øker i takt med turtall.

Oljen e skummete og svart. tenkte derfor kansje at bilen var veldig kresen på oljen, så reiste på møller og kjøpte 3liter med servo olje.

Koblet av returslangen til beholder og pøste igjennom ca 2.5l til det bare kom rein og fin grønn olje ut, koblet på igjen returslangen og luftet.

 

Følte pumpen var stille ved oppstart, men kom raskt tilbake igjen!

No e oljen svart igjen og pumpen hyler. Men servoen fungerer utmerket, ingen lugging og hører ikke noe spesielt endring i lyd om jeg står stillestående og ratter.

 

Kan det være noe annet som lurer meg? att oljen bare blir mørkere ved varmgang og det kansje e ett reimhjul eller dynamolager som lager lyden?

 

Takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende at servoreima er for stram så det blir for mye press på akselen inn til pumpa. Den vil da trekke falskluft inn via simmeringen bak reimhjulet. Prøv å slakk opp på reima hvis den er jæ.... stram.

 

Disse servopumpene er også ganske skjøre. Dvs hvis du gir den et kakk med hammer på reimhjulet slår du akselen ut i bakkant av pumpa. Vet ikke om du måtte flytte over reimhjulet når du bytta pumpa? Isåfall er det mulig du har slått i filler innmaten i pumpa.

 

Jeg vet at en del av disse brukte tannstengene blir solgt med garanti. Åssen er situasjonen din? Jeg har desverre ingenting til overs for brukte tannstenger til de bilene her.

 

At en olje blir svart betyr i hovedsak at den gjør jobben sin. Den renser systemet osv. Når alt er nytt pleier det likevel ta litt tid. Mulig systemet(slanger osv) er fullt av saus fra det gamle raset. Da burde også det værste vært borte når du bytta servoolje på mistanke. Ellers i et hydraulisk system(brems,servo) er det pakningene som lager fargen. Setter derfor et lite spm. tegn ved den tannstanga :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strammeren til reimen er selvjusterende på denne, og den kjentes passe stram ut(vri 90 grader).

 

Men det stemmer at du må flytte over reimhjulet på nye pumpen, så det kan jo være den har fått seg en liten trøkk når eg monterte det på :hmm: Eg har forsatt gamle pumpen, da eg var i stuss på om det var den eller tannstaget. Så kan jo prøve og montere den igjen.

 

Garantien er jeg usikker på, har ikke tilgang til kvitten her på jobb. men skal sjekke opp i det når eg kommer hjem. Nei det forstår eg, har kansje trukket det korteste strået i håp om og få dette iorden:S

 

Det e no godt og høre, bare rart det aldri tar slutt. men då kan jo det være som du sier noe snusk med tannstaget. om det skal ut igjen blir det verksted neste gang, syns ikke det var noe kosejobb og bytte akkuratt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...